|
|
|||
|
|||
Milosormen
I kväll 2/7 visar SVT 2 20.00 ett program om Milosormen, den som har diskuterats här tidigare.
Mica |
|
||||
|
||||
Sv: Milosormen
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Tack för tipset Mica, det hade jag missat om du inte skrivit det här! (Kalimera läser jag, men inte tevetablåerna.)
Läste om programmet nu och ser att det inte är repris på det som Mitt i Naturen sände. Ska bli intressant att se! |
|
||||
|
||||
Lite bakgrundsfakta inför kvällens ormprogram.
http://medlem.spray.se/folkblom/veno...loshuggorm.htm Arne |
|
|||
|
|||
Hade också missat det om inte DN haft det som programmet att framhålla inför kvällens TV-tittande.
Så Netwolf -håll din fru borta från dagens TV-sidor i DN!! Bild och rubrik är inte att leka med för ormrädda. Mica |
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
|||
|
|||
Tack för tipset, programmet kommer lägligt. Om en vecka strosar jag omkring på Milos och sedan även Sifnos.
Men jag har ju redan ventilerat min oro tidigare här och efter era svar blivit lugnare Efter kvällens program kanske jag får reda på var ormrackarn kan tänkas gömma sig... |
|
||||
|
||||
För er som missade detta fantastiska program, så går det i repris i kväll kl 23.45 i SVT 2.
Programmet handla inte enbart om Milos huggormen, utan beskrev vid en damm på Milos. Torbjörn |
|
||||
|
||||
Tack för infon Tobbes S !
För en som (givetvis) prioriterade matchen Dif-Elfsborg igår kl 20 blir det till att hålla sig vaken ikväll istället |
|
||||
|
||||
Härliga Elfsborg gjorde det igen
|
|
||||
|
||||
Det var ett verkligen ett bra program
|
|
||||
|
||||
Riktigt intressant. Tänk vilka insatser som görs. Blev djupt imponerade av deras arbete med att försöka fylla på delar av den uttorkade dammen. Vi får hålla tummarna för mera regn nästa höst och vinter.
Eva |
|
||||
|
||||
Ja det var nog ett av de bästa naturprogram jag sett! SÅ bra var det!
Det gav en heltäckande och lärorik bild av naturen och djurlivet Milos, och visade flera olika djur, bland annat småfåglar, eleonorafalk (unika bilder när de badar!), getter, den utrotningshotade Milosgrodan som bara finns där, vackra snokar och Miloshuggormen. Det var också vackra bilder av naturen och människor på ön. Inte minst visade programmet vad som faktiskt kan göras för att industriintressen och naturvärden någorlunda ska kunna samsas. Som sagt, se det i kväll ni som missade det! |
|
||||
|
||||
Det var så bra att jag tänker se reprisen också.
Eva |
|
|||
|
|||
Verkligen ett bra program! Och så vacker!
Men jag, som gillar grodor, har fått en fråga i huvudet som väcktes i programmet men ej besvarades: Hur har det gått för Milosgrodan? Måste undersöka. Mica P.S. En annan mycket bra och vacker dokumentär är "Greece: Garden of the Gods." från 2005 av Michael Schlamberger. Ur beskrivningen "Greece, the Ancient Empire is the residence of the Gods from Artemis to Zeus. A sanctuary for impressive temples, ruins, mystical places of worship and home to a manifold fauna and flora" |
|
||||
|
||||
Samma här
Förmodligen hade de inte sett någon igen när de slutförde filmen.... Då skulle de nog ha sagt det. Det betyder ju inte nödvändigtvis att ingen har klarat sig... men de behöver ju vara några för att inte helt dö ut av andra orsaker... Berätta om du hittar svaret... jag har också tänkt på grodan idag. Dagens grodfynd i de norrbottniska skogarna och bergen var för övrigt 5! Dessutom en ren, en älg, en huggorm, en massa tjäderungar och andra fåglar, hundratals nässelfjärilar (som nästan var försvunna för ett antal år sedan!), miljoner bromsar och diverse andra flygfän. |
|
||||
|
||||
Visst var det ett vackert program, men finns det någon grekboende som kan upplysa om hur orolig man behöver vara, t.ex om man reser med barn. Önskar nästan att jag inte sett på Arnes länk! Jag skäms inte för att säga att jag är rädd för giftiga ormar!!!! Ingegerd
|
|
||||
|
||||
Ingegerd, på ca 25 besök i Grekland har jag sett en levande orm EN gång. Fick väja med moppen, den låg på vägbanan.
Annars har jag klivit runt i terrängen i sandaler utan att vara det minsta orolig. De är räddare för oss än vi för dem och de märker på mycket långt håll när vi kommer klampande. |
|
||||
|
||||
Denna bild tog jag idag under en vandring på Naxos mellan Kouronochori och Melanes. Har ingen aning om vad det är för orm men guiden sa att den var giftig
Får lära mej hantera bilder bättre till nästa gång bosse |
|
||||
|
||||
Visst har den sick-sackmönster?
Såg du om den hade ett litet horn på nosen? |
|
|