|
|
|||
|
|||
Varning för Golden Sun
Har precis kommit tillbaka från Grekland och har mycket dåliga erfarenheter av Golden Sun. Vi hade beställt för 7 dagar och ville åka efter 3. Hotellet ligger mitt ute i ingenstans 20 till 30 minuter till fots till Agio Prokopikos. Vi hade fått intryck att hotellet låg i anslutning till stranden ( kanske missuppfattning av oss???) men det gjorde det inte. Vi valde då att åka vidare och sa detta till hotellägaren, de sa då direkt att de ville ha betalt för hela vistelsen, detta bestred vi. det visade sig att de hade rätt till halva återstående kostnaden. vi försökte att förhandla om detta de drog direkt till med att de skulle ringa polisen om vi inte höll vårat avtal. Vi fick ta oss en funderare på hur vi skulle göra, betala halv priset eller stanna kvar, det kändes ju inte så skoj å vara tvingad att stanna kvar under sådant hot. Vi gick ner och erbjöd att betala halva priset för 2 extra dagar och detta gick de med på. Vi tog i hand och det såg ljust ut. När vi sen skulle betala var det andra ljud i skällan. Då ville de ha betalt 50% för resten av vistelsen och hotade återigen med polisen. Vi tog avtalet vi hade tagit i hand på, de sa bara att de hade missförstått det hela och ville ha mer betalt. Efter många om och men kom vi överens om att betala 50% för 2 extra dagar, detta var ok för oss, vi betalade vad vi hade kommit överens om och gick och packade. När vi skulle lämna in nycklarna dagen efter ville de återigen ha pengar då det visade sig att de hade tagit för lite betalt. De ville då ha betalt för 100% för återstående dagar (260€). Detta var droppen vi visade vad vi hade kommit överens om och hur mycket de hade glömt att ta betalt för (90€). Vi betalde 100€ och därefter åkte vi med dåliga minnen från Naxos. Detta hotell avråder vi er från att beställa.
|
|
||||
|
||||
Sv: Varning för Golden Sun
Du är inte den första som varnar för detta hotell, jag har sett flera varningr tidigare för hotellet här på Kalimera, det är ju inte kul att hålla på och tjata om sånt här på semestern. Om du åker till Naxos mer, så fixa boende hos Vagelis i prokopios, där är det högst 5 min till stranden.
Maritha |
|
||||
|
||||
Jättetråkigt att råka ut för sånt.
Du skriver att det visade sig att de hade rätt till halva återstående kostnaden. Enligt vad hade de rätt till det? |
|
|||
|
|||
Det finns ett stort frågetecken här! Har ni bokat 7 nätter, över nätet kanske, kan ni inte bara lämna hotellet efter 3 nätter utan att kompensera för de återstående! Det är ju möjligt att hotellet avvisat andra gäster för att ni har bokat rummet! Ska hotellägaren förlora inkomst för att ni inte trivs?
Man kan inte först boka och sedan avvika tidigare utan att det kostar! Oavsett anledning. Hur hade du själv ställt dig om du varit i hotellägarens skor? Bara sagt OK, jag skiter i det, trots att gästerna bokat 7 nätter!? Knappast! Hur tror du ett Svenskt hotell agerat i samma situation? Här hade du fått betala fullt pris för den reserverade tiden. Varför skall det vara annorlunda i Grekland? Du måste faktiskt ta ditt ansvar och kompensera/betala för den tid du bokat rummet! Du har ingått ett avtal och det din skyldighet att uppfylla det. Där, som här! En annan sak. Var inte så rädda för Grekisk Polis. De är till största delen helt OK. Visst finns det viss korruption och kompisgrejer men det är inte så omfattande ändå. OM man hamnar i en sitution där Polis behövs så begär direkt att Polischefen ska komma! Bara vägra prata med en "vanlig" polis. Det ska vara Chefen! Varje ö har en egen Polischef. Och som turist är man "high profile" så det brukar oftast lösa sig. Om man nu inte gjort något riktigt dumt vill säga.... (Säger han som fick 73 € i böter för att kört moped utan hjälm -03.... Fast jag har fortfarande inte betalat! Kan kanske ha att göra med att jag känner Polischefen och matat hans Schäfer med chips....) |
|
||||
|
||||
I Sverige är det så att om reglerna för avboking inte redovisas senast när man får bokningsbekräftelsen så gäller de inte. (När man fått den har man rätt att avboka utan kostnad inom en viss tid.) Ombokningen skett via telefon är det vara svårt att veta om de verkligen redovisats eller inte, men om bokningen skett via mejl eller bokningsformulär är det enkelt att visa om det gjorts.
I Sverige är det också ofta så att om man avbokar en eller flera nätter eller inte dyker upp, så betalar man för en natt. Att man kan avboka helt utan kostnad (oavsett om man påbörjat hotellvistelsen eller inte) är inte heller ovanligt. Jag avbokade ett hotellrum i Norge i början av denna vecka (samma dag som personerna skulle ha anlänt) helt utan kostnad. Att en hotellägare i Grekland skulle ha rätt till halva tiden man avbokar låter helt absurt. Kristian, vlken information om avbokning hade ni fått när ni bokade och, återigen, enligt vad hade de rätt till halva återstående kostnaden? |
|
||||
|
||||
[
Citat:
Vill bara uppmana att vid kontakt med grekisk polis....tro inte det är som hemma ! Grekiska polisen lever kvar i "Juntatiden" dvs. maktbegär råder, ung polis som gammal. Jag lovar att.... Jag är rädd för poliskontakt i Grekland. Oavsett om du är drabbad eller gjort en förseelse ! Jag har påpekat tidigare att det bästa för den grekiska polisen voro att sätta samtliga poliser på en charmkurs ! Två år i rad har jag drabbats av dessa "typer" ! Senast då jag blev utsatt för ficktjuvar i Metron. När jag skulle göra anmälan för brottet , betrakatades jag som boven ! Man ska stå med mössan" i hand , be om ursäkt för att du stör, och om du efter lång väntan får ordet ska du vara lycklig ! / Tom som ej längre är sååå...naiv ! |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är kanske rätt att varna för hotellets agerande som verkar stelbent, men om man vet så lite om ett ställe har jag väldigt svårt att förstå varför man binder upp sig för 7 dagar. Ni har om jag förstår det rätt bokat dubbelrum för 65 euro per natt i juni eller början juli ? Hade ni istället fixat boende på plats när ni anlänt till Naxos hade ni : 1. Kunnat välja läge och rum helt efter eget tycke och smak. 2. Kunnat byta om ni ville. 3. Fått betala 25 -40 euro beroende på standard. Så varför förboka om man inte känner till stället ? |
|
||||
|
||||
Tilläggas till debatten skall att även stora internationella kedjor gör samma saker. Bokade 1 vecka i Athen(Sofitel) för 2 år sedan och bokade av 2,5 vecka innan, allt enligt hotellets regler. Jag fick ändå betala för 1 natt fullt och 5 nätter 50%. Hotellets regler säger senast 1 vecka före ankomst skall det bokas av och då kostar det ingenting. Då var det lågsäsong så de gör väl allt för att dra in pengar. Jag besvärade mig över det hela men kom ingen vart. Pratade med min vän i Athen sedan 30 år och då hände det helt plötsligt saker. Pengarna tillbaka och en ursäkt samt en fri hotellnatt när jag ville. Frinatten utnyttjades december 06 och kostade ingenting. Det är bra med grekiska vänner. Är annars ingen vän av förbokning utom då man har barn med. Det är bara ringa och kolla hur det ligger till med platser och sedan dyka upp.
Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-06 klockan 12:09. |
|
|