Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-06, 19:22
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Ö-luffa i september - första gången

Vi är fem som ska ö-luffa i september (två "mammor" med tre 20-åriga "barn"). Vi är vana Greklands-resenärer, men ovana ö-luffare.

Planen är hittills; först Sifnos, sen Milos och slutligen Serifos ett par dagar innan de två sista nätterna i Aten. Vi är borta i 2 veckor.

Jag börjar nu bli tveksam till Serifos. Är det en bra ö? Jag har sett att många är skeptiska till Serifos, för likt Sifnos fast sämre. Lite tråkigt och inte så rena stränder eller?? samt inte så mycket att se?

Blir det för många öar? Är det bättre att börja på Folegrandos och därmed
skippa Serifos.

Rådvill..........
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 19:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Ö-luffa i september - första gången

Nu har jag iofs. aldrig varit på Serifos, men av det jag hann se från båten såg det ut att vara en fin ö. Milos var däremot en fruktansvärt tråkig ö i våra ögon. Passade oss inte alls. Stränderna var en stor besvikelse, även om endel av dom var fina. Bilderna är bättre än verkligheten. Om jag var ni skulle jag ta Folegandros - Sifnos - Serifos.

Börja på F och känn efter hur ni trivs. Trivs ni riktigt bra åker ni till Sifnos och senare Serifos. Trivs ni "okej" åker ni till Milos och sedan Sifnos. Enkelt, va?!
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 21:40
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Hej!
För tre år sedan reste vi med yngste sonen och hans flickvän ( 19 o 18 år gamla ). Vi började med Sifnos, sen Milos och avslutade på Syros. Det blev en lyckad rutt för oss alla.
På Sifnos bodde vi i Kamares, som var precis lagom lugnt med ganska bra utbud på tavernor och fin strand.
På Milos bodde vi i Adamas, med lite mer fläkt och shoping. Vi hyrde bil 2 dagar och hann se mycket av stränderna runt ön.
När vi kom till Syros ville vi olika, så ungdomarna bodde i Ermoupolis och vi "gamlingar" trivdes förträffligt i Kini, som är lugnt och genuint. Det gick snabbt och lätt att ta bussen mellan Kini och Ermoupolis, som är en underbart mysig stad och centralort för Kykladerna.
Lycka till med planeringen!

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 16:46
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag och min sambo startade i Pireus en tidig lördagsmorgon i juni och luffade följande rutt:
- 4 nätter Kythnos
- 4 nätter Serifos
- 4 nätter Sifnos
- 7 nätter Milos

Vi bodde i hamnbyn Livadi på Serifos och jag tyckte inte alls att det var något fel på den - mindre "turistisk" än Kamares på Sifnos. Stränderna Livadakia och Psilli Ammos var det heller inget fel på. Och på Serifos var enda gången på hela resan jag fick mig en Guinness!

Mellan just dessa öar i västra Cykladerna fanns det bra båtförbindelser varje dag. Så var inte fallet om man ville åka från någon av dessa öar och sedan österut i Cykladerna - t.ex. till Folegandros eller Paros.

Tänk också på att inrikesflyg i Grekland är ett bra alternativ till långa tidsödande båtresor, speciellt när man ska flyga hem från Aten till Sverige igen. Vi flög Milos-Aten på 45 min. för 41 EUR/pers. Färjan Agios Georgios kostade 35 EUR och förutom båtresan på över sju timmar hade det tillkommit en svettig bussresa till flygplatsen. Vi hade ju också varit tvungna att lämna Milos mycket tidigare för att hinna med flyget från Aten.

/kimmen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.