Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-06, 21:55
ÅsaE ÅsaE är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Ö-luffa 12juli - 26juli, förboka hotell?

Hej alla greklandsfrälsta!

Iår har jag och min sambo äntligen bestämt oss för att öluffa istället för chater/sista minuten som det burkar bli.

Vi kommer flyga ner till santorini på lördag (12juli) och hem 2 veckor senare. Planen än sålänge är att börja med att lämna santorini direkt med färja upp mot naxos och att avsluta luffen med några nätter på santorini. Däremellan tänkte vi besöka en eller två öar beroende på hur vi trivs på naxos och vad som känns kul då.

Vi reser om jag förstår det hela rätt precis i anslutning till högsäsong, vilket innebär dyrare hotell och kanske svårare att få tag på boende.
Vad är ert råd. Skall man förboka hotell eller inte?
Skall man lockas av hotell-raggarna i hamnen eller ta sig till den by man vill bo själv för att gå runt och leta hotell?
Vi har inga stora krav på hotel mer än att det inte skall ligga helt offside och det skall vara fräscht.

/ Åsa och David
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 08:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Ö-luffa 12juli - 26juli, förboka hotell?

På Naxos finns ALLTID rum att få tag i. Under högsäsong kan det dock vara svårt att få tag på rum med bra lägen och man får betala dyrt.
Då räknar man ändå med att Naxos är en relativt billig ö, speciellt om man jämför med Santorini.
Jag hade nog försökt att förboka om jag var ni. Fler och fler gör det, vilket naturligtvis påverkar tillgången på rum.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 09:33
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Vi var på Naxos i fjol 28/7-12/8 och vi förbokade inga rum. Först bodde vi i Agia Anna på ett enkelt men välskött hotell endast några hundra meter från stranden. För detta rum betalade vi 40 euro. Sedan flyttade vi in till Naxos stad och då bodde vi på hotell Argo som ligger i närheten av St George Beach. Där fick vi betala 50 euro för ett rum. Så på Naxos skulle inte jag förboka. Däremot på andra öar som t ex Kofunisssi, Milos och Sifnos verkar det som man behöver förboka hotell för att vara säker på att få ett bra boende.

Önskar er en trevlig resa!

nicka
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 09:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle inte förboka om det är första besöket på ön. Det är alltid trevligt att på plats kunna bilda sig en uppfattning om hur man vill ha det. Om ni inte vill gå på någon annans rekommendation och vet hur och var ni vill bo. På Naxos är det så gott om boenden att ni inte blir utan ens nu i början av högssäongen. Annat kan det vara på mindre öar med mer begränsat utbud.

Jag vet inte om det är fler som förbokar nu än tidigare som Netwolf skriver
men så är det kanske speciellt för barnfamiljer och äldre resenärer. Förra året i juni mötte jag dock många människor under min treveckorsluff som inte hade förbokat och några som bara förbokat första natten på Santorini.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 12:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi hittade bra och billigt boende på alla de öar vi besökte under årets resa. Vi besökte Folegandros, Milos och Sifnos, som är öar med mycket sämre boendetillgång än exempelvis Naxos. Nu åkte vi tidigare än er. 26 juni till 6 juli, men det är nog ganska jämförbart, ändå...

Vi betalade som mest 45 € på Folegandros, och det var den första ön vi besökte. På Milos 30 € och på Sifnos 35 € för en studio med underbart läge så nära stranden. Vi var 3 pers. som bodde alla i samma rum alla gånger. Vi prutade inte på boendet någon gång, förutom på Milos då tanten vi hyrde av prutade åt oss när vi först tänkte gå.

Jag skulle inte förboka boende förutom på Santorini, där priserna är höga och de billiga boendena kan vara fullbokade. Det är MYCKET lättare att hitta dubbelrum än trebäddsrum.
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 20:58

Tusen tack för era svar!
Hur brukar ni göra, hitta någon rumsuthyrare vid färjan, eller åker ni till byn ni vill bo i och letar på egen hand? Vad är det bästa? Är risken stor att bli "lurad" om man nappar på någon rumsuthyrares erbjudande i hamnen?

/ Åsa och David
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 22:24
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hej Åsa och David!

Förra året när vi var på Milos vid den här tiden (12-29 juli) hade vi relativt svårt att hitta boende och fick betala ganska dyrt. Från början i Adamas fanns det en del rumsraggare (men dom var inte många jmf med Paros eller Naxos) fast vid närmare titt på deras alternativ, så avböjde vi och började leta rum igen (suck!).

Efter ett tag fick vi tag på ett hotell (som var långt ifrån ok, men vi behövde en tidsfrist och sova. Dagen efter åkte vi till Pollonia. Väl där tror jag att maken (och jag) gick igenom om inte 75% så åtminstånde 55% av det totala hotell utbudet, alla hade fullt. Till sist fick vi en studio i Pollonia som var riktigt fin (men långt ifrån optimalt läge jmf med resten av lägenheterna där!) fast det kostade (trots att det var säkert den sämsta studion där!) jag tror att vi betalade 70 euro/natt 2 vuxna ett barn i extra säng. Jag håller med Nicka, vissa öar bör man förboka (Milos och Koufonissi definitivt!)

Hoppas ni får en kul och trevlig resa Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-07-09, 13:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Om jag ska bo i den by där båten lägger till letar jag i 95 fall av 100 på egen hand, om jag ska bo i någon annan by hoppas jag att det står rumsuthyrare från just den byn i hamnen, annars tar jag en taxi. På Naxos väntar rumsuthyrare från de stora turistorterna.

Risken att bli lurad är liten, gillar du inte stället måste du inte bo där, det är bara att säga nej tack.
Svara med citat
Gammal 2008-07-09, 14:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om ni åker till Folegandros och vill bo i Chora ska ni inte alltid räkna med rumsuthyrare i hamnen. De flesta åker bara dit för att hämta gäster men det är enkelt att ta bussen upp till Chora och gå runt och leta boende på plats. Jag vet inte vid vilken tidpunkt på säsongen det blir fullt här men en del av högssäsongen brukar allt vara fullbokat i Chora. Ön är väldigt populär och det kommer många italienare och greker dit då.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-07-09, 21:50

Tack för era inlägg! Skönt att höra andras erfarenheter och tips!

Vi kommer antagligen vara så "tråkiga" att vi mjukstartar vår luff-karriär med att besöka de större turistöarna så det blir förhoppningsvis inga större problem att hitta hotell. Vi funderar på Paros/AntiParos eller Ios efter Naxos för att sedan avsluta med några nätter på Santorini. Men man vet aldrig!

Det känns otroligt spännande och avkopplande att inte ha någonting planerat utan åka dit näsan pekar

/ Åsa och David
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.