Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-21, 23:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Var?

Jag fick en fråga idag som jag inte tyckte att jag kunde ge ett riktigt bra svar på. Vill gärna ha lite tips, så jag kan höra av mig med bättre förslag.

Personen ska åka i slutet av september-början av oktober och vill till en liten stad där det finns några gator och gränder att promenera i på kvällen och tavernor att välja mellan. Hon vill också att det ska finnas en sandstrand i eller nära staden och gärna några fler på promenadavstånd. Hon vill bo på ett mindre familjeägt pensionat eller enkelt hotell med fin utsikt över vattnet. Det behöver inte finnas några särskilda sevärdheter men gärna trevliga vägar att promenera/vandra. Syftet med att åka dit är att i lugn och ro bli klar med ett jobb, men att också kunna ta simturer och promenader och äta god mat. Hon poängterade att SANDstrand är viktigt, alltså inte grus eller småsten!

Vad föreslår ni? Fastland, stor eller liten ö spelar ingen roll, bara platsen uppfyller önskemålen!
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 00:57
Lillis Lillis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Var?

Jag tänkte direkt på Naxos. Men det finns så många ställen att rekommendera. hoppas andra har bra tips. Vet inga pensionat där. men det är ju säkert nån här som vet.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 08:16
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Min umiddelbare tanke var Hotel Michaelia i Petra, Lesvos.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 09:05
Malina Malina är inte uppkopplad

Nafplion
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 09:48
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lillis Visa inlägg
Jag tänkte direkt på Naxos.
Jag vet att hon har varit på Naxos och tycker att Naxos stad är för stor den här gången. Finns det någon mindre stad på ön som skulle passa?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Min umiddelbare tanke var Hotel Michaelia i Petra, Lesvos.
Hittade hotellet på nätet, det ser jättefint ut! Det ska jag föreslå. Hur stort är Petra?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Nafplion
Nafplion tänkte jag själv på när hon frågade, men hur stor är staden egentligen? Jag föreställer mig att den är större än det hon söker.

Fler förslag?
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 10:07
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Föreslår Poros som ligger utanför Athen. Litet och pittoreskt med fina gränder att upptäcka. Man kan ta promenader till småbyarna Askeli och Neornion som ligger nära. Stränderna är inte finkorniga utan en blandning av sand och småsten, annars skulle det nog uppfylla din väns krav.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 10:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Kamares på Sifnos. Den ön har det mesta.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 12:34
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kamares på Sifnos. Den ön har det mesta.

Eva
Det håller jag med om . Annars var min första tanke: Paleochora på Kreta, det är ju en fördel med södra Grekland i slutet av sessongen (med tanke på simturerna).

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 13:28
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Petra har ca 1000 fastboende, rikelig med tavernaer, turmuligheter, bl.a. til nabobyen Anaxos på en tursti langs sjøen, og en lang sandstrand.

Michaelia er et hotell vi trivdes godt på. Maria, som driver stedet, er en formidabel dame med ingeniørutdannelse fra MIT i USA, og har mange jern i ilden, men har hotellet som sin spesielle "hobby".

JohnS

PS. Med et rom mot sjøen får man en fantastisk solnedgang, som jeg ett elelr annet sted har lagt inn bilde av på forumet, sammen med en del andre bilder fra Petra. (27. mars 2007, i en tråd startet av Hasse, 116 dager...)

Senast redigerad av JohnS den 2008-07-22 klockan 13:34.
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 16:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ingen stad men väl en by. Tsotsouros på Kreta om det är avkoppling och arbetsro som sökes. Bredband finns inte, men moden. Bra strand och inga turister. Nästa bok ska jag skriva där.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 22:18
Elisabets avatar

Tack för alla tips! Fortsätt gärna

På Kreta finns det säkert flera ställen som passar, och då kanske hon till och med kan åka ena eller båda vägarna från/till Luleå. Att jag inte tänkte på det!

En by kan säkert vara helt okej, bara den inte är alltför liten. Uffe, var ligger Tsotsouros och hur stor är byn? (Om hon behöver bredband vet jag inte.)
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 18:16
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Annars var min första tanke: Paleochora på Kreta, det är ju en fördel med södra Grekland i slutet av sessongen (med tanke på simturerna).

Abi
Paleochora är ett bra val. Lätt att ta en flygstol ner till Kreta och bussen ner till Pale där det finns en hel del familjeägda små pensionat med underbar utsikt över havet som bilden visar. Sandstrand finns också liksom avkopplande vandringsstråk längs med havet. Överhuvudtaget en avslappnad stämning i byn.

/Marco

Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 20:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Paleochora är ett bra val.
/Marco

Men vilken fin bild, i all sin enkelhet Färger, ett nästan blankt "libyiskt" hav men det är klart - vi ska ju dit om ett par dygn. Hade du denna utsikt från rummet, Marco ? Vad heter pensionatet i fråga ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 20:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag håller med om Nafplion!! Om man håller sig till den gamla delen är det inte alls stort. Att bo på Marianna högt upp i byn och med fantastisk utsikt och trädgård måste vara det ultimata! Dessutom lätt att ta sig till från flygplatsen utan båtfärd. Annars TINOS med fin sandstrand alldeles nära Tinos stad. Även det nära Atens flygplats.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 20:47
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Hade du denna utsikt från rummet, Marco ? Vad heter pensionatet i fråga ?

Hasse
Jodå, denna utsikten hade jag från mitt rum på pensionatet Scorpios som ligger vid hamnpromenaden. Testa gärna maten hos Christos som ligger bredvid. Ha en skön semester i Paleochora!

/Marco
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 21:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Jodå, denna utsikten hade jag från mitt rum på pensionatet Scorpios som ligger vid hamnpromenaden. Testa gärna maten hos Christos som ligger bredvid. Ha en skön semester i Paleochora!

/Marco

Danke schön, Thank you, Efcharisto, Merci bouko, TACKAR

(Tar med din rekommendation ang, Christos)

Hasse
Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 20:33
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Håller med Katitzi, Poros och framförallt byn Askeli och stranden där! Gångavstånd till Poros stad, eller bussen... Finns många små fina boenden där, osäkert om alla har öppet den angivna tiden.
/Göran
Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 11:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Nafplion tänkte jag själv på när hon frågade, men hur stor är staden egentligen? Jag föreställer mig att den är större än det hon söker.
Nafplio har 15.000 innbyggere, men som Lissi sier virker den mindre, fordi storparten bor i de nye bydelene. Gamlebyen ligger liksom for seg selv, og kunne tilhørt en mye mindre by. Likevel er selvsagt tilbudet av spisesteder, butikker kafeer osv. stort, blant annet fordi de fastboende bruker gamlebyen flittig.

Sandstranden (som er diger) ligger 3-4 km i kjøreavstand utenfor byen. Men man kan gå dit på en vakker sti som slynger seg mellom hav og berg, da er avstanden kortere. Bystranden, som ligger fem minutters gange fra gamlebyen, har småstein. Og solstoler, parasoller, omkledningsrom, toaletter og kafé har begge strendene, om det skulle bety noe
Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 20:42
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ett annat förslag är byn Lefkos på Karpathos. Underbar sandstrand i en liten hamnlagun, flera små boenden längs med bygatan och ett antal tavernor att växla mellan. Vi besökte ön och byn förra året, kan varmt rekommendera den!
/Göran
Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 21:54
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Ingen stad men väl en by. Tsotsouros på Kreta om det är avkoppling och arbetsro som sökes. Bredband finns inte, men moden. Bra strand och inga turister. Nästa bok ska jag skriva där.

Uffe
Googlade om den byn och man får ju upp en massa information på alla dess språk om den...så helt utan turister verkar den nog inte vara...redan upptäckt av andra..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.