|
|
||||
|
||||
Serpentinvägar
Här brukar det ju finnas någon som kan svara på de mesta, så jag försöker:
Vilka asfalterade vägar på Kreta har mest stigning? Vilka asfalterade vägar stiger under längst sträcka? Och: Vilken är den bästa vägkartan över ön? |
|
|||
|
|||
Sv: Serpentinvägar
bra fråga, kanske vägen från Kolymbari till Afrata?
/Nico |
|
||||
|
||||
Vi har reist med buss fra Chora Sfakion, og det var en skikkelig serpentinerveg. I tillegg var den veldig smal.
Vi leide bil på Kreta, og da fikk vi med et godt veikart. De lagte til og med et forslag på hvor vi burde kjøre. Sigb |
|
||||
|
||||
Det var ett oväntat svar. Är det mycket brant där? Det finns ju en asfalterad väg högt upp på Ida, jag hade väntat mig den och andra liknande bergsvägar som svar. Jättebra att få andra svar än man föreställt sig!
Det såg jag på Google Earth igår. Tror det finns två häftiga sepentinvägar därifrån. Vart åkte ni? |
|
||||
|
||||
Vi kjørte nok den veien som går forbi Frangokastello, forbi Imbrosravinen og opp mot Rethymnon.
Sig |
|
||||
|
||||
Vägen från Kolimbari upp till militärens läger vid radiomasterna. En bils bredd och inget annat. Enda gången jag varit rädd med Mr A vid ratten.
Det går vägar i samma stuk efter bergssidorna, men jag har inte vågat prova. Uffe |
|
||||
|
||||
Branta asfalterade vägar?
Varför inte vägen från Chora Sfakion upp till Anopolis eller vägen Asi Gonia upp till Kallikratis varifrån du kan ta en riktigt brant nyasfalterad väg ned till Frangokastellos, inte många känner till den här vägen eftersom den på alla kartor är markerad som stig eller sämre väg). Det är den vägen får och getter har tagit och tar sig ned från sommar- betet upp i bergen. Faktum är att djuren bestämmer sig när de skall ge sig av och då får snällt de tvåbenta ägarna flytta med. Vägen kommer så småningom ut vid Patsianós strax intill Frangokastellos. Kallikratis på vintern är bara en massa snö och kallt. Besök gärna Nikitas kafenion bredvid kyrkan och fråga vad som står på menyn (om det ny finns någon, men Adriani fixar alltid till nåt utsökt gott). Kartor finns det alltför många av olika kvalitet och det är svårt all välja Väljer du inte den vägen kan du fortsätta över bergen och komma ned strax intill Imbros. Kartor finns det alltför många av olika kvalitet och det är svårt all välja Die Freizeitkarte från Allianz 1:125.000 är bra och innehåller en del över västra delen av ön och en över den östra men komplettera gärna med ytterligare en. Själv tycker jag det är spännande att köra utan karta. Ser en väg intressant ut, ja då brukar vi utmana den och det har verkligen betalat sig i form av äventyr, fantastiska möten med människor och platser som få turister besöker. Lycka till! lars Kriti sti kardia mou Senast redigerad av lars den 2008-07-26 klockan 10:19. |
|
||||
|
||||
Om du har Google Earth så kan du ju kolla in vägarna.
Var har du din bas, de här vägarna finns ju på den västra delen av ön? Det finns ju massa branta vägar även på mitten och österut! lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
brant asfalt => Afrata ner till en liten bukt som ligger precis nedanför, den du!
/Nico |
|
||||
|
||||
Citat:
Åker man ned mot Sougia kan man ju exempelvis ta en avstickare upp mot Koustogerako inte så dålig väg den heller. De bästa vägarna är dock grusvägarna med gräs i mitten exempelvis uppifrån Omalos ned mot Prassés. En fantastisk väg? särskilt på våren. Kanterna är på sina ställen lite mjuka och man får köra över en bäckfåra ett antal gånger och öppna grindar likaså men det är det värt. Blomprakten och dofterna är bedövande! Kriti sti kardia mou lars |
|
||||
|
||||
Tack Lars, jag trodde väl att du skulle ha några tips!
Anledningen till att jag frågar efter asfalterade vägar är att det gäller träning med racercykel. Sonen med kompisar var till Mallorca i maj, dit det är vanligt att elitidrottare åker och tränar cykel i bergen, men han har flera gånger pratat om att han skulle vilja åka till Kreta, eftersom han tror att det finns ännu häftigare vägar där. Han frågade mig om jag känner till vägarna där, vilket jag inte gör. Vi har kollat Google Earth och hittat flera vägar som ser fina ut, men det är ganska svårt att avgöra hur långa och branta de verkligen är, så att få tips från någon som varit där är ovärderligt. Ingen bas är bestämd, men någonstans på södra kusten lär det ju bli. Chora Sfakion verkar hittills vara det ställe på västra sidan med flest möjligheter, men föreslå gärna vägar på östra sidan också. |
|
|||
|
|||
Vägen mellan Falassarna och ner till Elafonissi skulle vara underbar att cykla, otroligt vacker utsikt hela vägen. Branter och nedförsbackar. Vet ju inte hur brant en riktig cyklist vill ha det, men har sett ett par stycken cykla där!!
Man kommer genom de små byarna och kan stanna och titta sig omkring. Sedan finns det massor av avstickare ner till härliga stränder. Där är vägarna minst sagt branta och smala, men fantastiska!! Är jag på Kreta håller jag till just i de områdena; Falassarna och neråt!! Vägen ner till Xerocambos på syd-östra sidan är också en härlig väg att uppleva, lång, slingrande och asfalterad. Underbar utsikt, men den slår inte västra sidan (enligt mig). Sedan vet jag ju inte om dessa vägar är tillräckligt häftiga!! Lycka till!! Inzight Senast redigerad av Inzight den 2008-07-27 klockan 10:41. |
|
||||
|
||||
Sonen och en kompis till en honom cyklade en del där för några år sedan men inte på elitnivå även om de nog var ganska vältränade. Jag vet att det var i ett av bergsområdena. Jag ska fråga honom lite om var de cyklade. Han kommer hem i kväll från en liten resa och sen åker de till Grekland på tisdag.
Eva |
|
||||
|
||||
Jaha då finns det väl vägar lite varstans.
Vägen upp till Omalos och ner norrut via Prassés eller söderut mot Sougia. Vägen upp till Therisso från Chania. Vägen från Therisso tillbaka mot Meskla och Chania. Vägen från Therisso förbi Drakona ned mot Therisso. Vägen mot Elafonissos. Vägen från NeoXorio upp mot Xiliomoudo. Vägarna upp mot Psiloritis och Lassithi och även från Kritsa upp till Katharo Platån. Vägen från Ano Viannos ned till Kastri (eller Keratokambos) etc etc. Ja egentligen finns det "vägar" lite överallt eftersom Kretas profil ser ut som den gör. Ett varningens ord dock; det är inte alltid det finns några räcken längs kanterna, det ligger en hel del sten och grus på vägarna i bergen, särskilt när det regnat, men även djurens rörelser gör att det "regnar ned" lite stenar. Vägarna användes dessutom att lägga ut mat (majs) på till djuren vilket i sin tur resulterar i att det kan finnas gott om fårlortar på vägen. Vid regn blir det riktigt halt. Killarna är kanske "proffs" och då känner de väl till vilka problem som kan dyka upp. Trampa lugnt! lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Tack, nu blir det att gotta sig i Google Earth i kväll!
|
|
||||
|
||||
Road Edition tycker jag är bäst. Det finns en för östra Kreta, en för västra och en för hela Kreta. Vi använde oss av alla tre när vi körde runt förra året.
|
|
|||
|
|||
Som inbiten och obotlig bilist tycker jag att det är svårt att på avstånd bedöma vad som kan vara lämpliga vägar. Men, utanför Elounda har jag sett proffscyklister (?) kava upp och ned i backarna. Att cykla mellan Falassarna och Elafonissi, som föreslås av Inzight, skulle jag aldrig våga. Det är utomordentligt läskigt att med bil möta en buss i full fräs där, med cykel skulle jag känna mig som en myra, men utsikten är nästan oslagbar.
|
|
||||
|
||||
Kolla även in:
Crete road atlas 1:50000 Atlas50 Den är från 2007 alltså ganska ny och består aav 130 kartblad och inkluderar även E4:an (vandringsleden som går runt hela Kreta) lars Kriti sti kardia mou |
|
|