Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-28, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Flyktingläger på Lesbos

Läkare utan gränser har idag gått ut och berättat om situationen i lägret. http://www.vk.se/Article.jsp?article=205396

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 18:37
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Standard Sv: Flyktingläger på Lesbos

Usch, vad otäckt. Tänk att semestra där, det kan inte kännas riktigt bra.
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 19:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Mener du at man ikke skal reise til Hellas, eller er det nok at man holder seg på en annen øy, slik at man ikke risikerer å få ødelagt ferien av se det man i alle fall vet er der?
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 21:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Man behöver väl inte mena vare sig det ena eller det andra?

För mig är det självklart att det inte skulle kännas bra att njuta av en sorglös semester med en humanitär kris inpå knuten.

Jag tänker på bilden från Italien som valsade runt i världens medier, med de döda romska flickorna på stranden. Som väl är visade den sig, som man kunde misstänka, inte vara helt sann.

Men om den nu varit det: lika lite som jag skulle vilja solbada intill två döda barn skulle jag vilja veta att människor led i ett flyktingläger i närheten medan jag satt och drack retsina och tittade på havet.
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 22:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Det är inte därför jag skickade länken utan mer för att jag tänker att människor som är så intresserade av Grekland som de flesta på det här forumet vill ta del av alla nyheter från landet att vi sen ska resa till Lesbos tänkte jag inte ens på. Klart att ingen vill sitta utanför ett flyktingläger och dricka retsina som inkfish skriver men både min dotter och jag är vana vid att jobba med komplexa frågor där arbetet kan innebära närhet till livets svåraste sidor. Min dotter har förövrigt praktiserat och arbetat för en organisation i Aten som arbetar med svårt marginaliserade ungdomar bland annat de som finns i Atens ungdomsfängelser så hon har både sett och hört en del om hur det kan fungera i Grekland.

Visst är det så att ett lands baksidor lägger en viss sordin över semestern och jag grät mer än en gång när jag vistades några veckor i Manaus i Brasilien. Då gäller det att göra någor konstruktivt av sina känslor som de unga norska tjejer som jag mötte ute på djungelcampen och som sen skulle arbeta för en norsk organisation som arbetar med gatubarnen i Sao Paolo. Därför ger jag varje månad en summa pengar till Läkare utan gränser som jag anser är en organisation som på ett mycket föredömligt sätt arbetar med utsatta människor. Den grekiska sektionen gör ett fantasiskt arbete även om de under några år hamnade ute i kylan pga konflikten på Balkan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 22:49
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

Visst är det så att ett lands baksidor lägger en viss sordin över semestern och jag grät mer än en gång när jag vistades några veckor i Manaus i Brasilien. ..Eva
Eva. Kanskje må man ha hatt en fysisk nærhet for å fatte - eller nesten fatte- hva du beskriver. Det er en virkelighet som er såå fjernt fra oss og Grekland og mange andre steder. Nei, jeg tror ingen begriper hva det dreier seg om uten å ha sett det. Selv da er det ikke sikkert at man egentlig fatter rekkevidden. Og uansett - man kan ikke ha opplevd det uten at det setter spor. - Admirala skriver i sin blogg om et smertelig møte i Grekland med en liten blond pike som tigger. som ingen bryr seg om. Det gir en bitte liten flik av det man kan oppleve rundt om i verden. Bra at noen ser, og videreformidler.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.