Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-29, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Eloge till SJ

För cirka två veckor sedan åkte vi tåg till Karlskrona. På grund av att en kabel hade brunnit i Linköping tog resan drygt två timmar längre än tidtabell. I tisdags gjorde vi en reklamation. I söndags fick vi ett mejl om att reklamationen gått igenom och som plåster på såren fick vi 708 kr i ersättning. Per person! Visserligen kan vi bara använda pengarna på SJ, men vad gör det, vi åker tåg ganska ofta.

Tack SJ!

PS. Tänk om man fick lika mycket pengar när flyget är försenat. Då hade man varit rik idag.
Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 10:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Eloge till SJ

Jag undrar just hur många charter- och flygstolsresenärer som missar att ta ut ersättning vid försenat flyg. En hel del skulle jag tro, eftersom charteroperatörerna saknar all motivation att upplysa resenärerna om deras rättigheter.

EU-lagstiftningen www.eurolex.europa.eu

Regelverket i korthet:

Som försening räknas det om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:
[LIST][*]två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,[*]tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer, eller[*]fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.[/LIST]Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell om det skulle bli nödvändigt med nattvila samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig återbetalning för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har rimlig anledning att anta att förseningen kommer att bli minst fem timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 09:37
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Bra information Arne, men jag får inte länken att fungera. Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 09:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Testa med Konsumentverkets länk.

http://www.resor.konsumentverket.se/...ategoryId=1495

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:13
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Testa med Konsumentverkets länk. http://www.resor.konsumentverket.se/...ategoryId=1495
Arne
Tack det gick bra. Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:25
zero zero är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

[quote=Arne;140515]Jag undrar just hur många charter- och flygstolsresenärer som missar att ta ut ersättning vid försenat flyg. En hel del skulle jag tro, eftersom charteroperatörerna saknar all motivation att upplysa resenärerna om deras rättigheter.

EU-lagstiftningen www.eurolex.europa.eu

Regelverket i korthet:

Som försening räknas det om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst: [LIST][*]två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer,[*]tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer, eller[*]fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.[/LIST]Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell om det skulle bli nödvändigt med nattvila samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

Om flygningen försenas med fem timmar eller mer ska flygbolaget erbjuda dig återbetalning för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja. Så fort flygbolaget har rimlig anledning att anta att förseningen kommer att bli minst fem timmar lång eller längre ska du erbjudas denna återbetalning.

Hade jag ingen aning om flyget från Samos till Stockholm var 2 timmar försenat (27/7) vi fick ingen info förräns vi skulle lyfta av piloten och vad jag förstår så var förseningen en konsekvens av något teknisk fel dagen innan (26/7) så Fritidsresor som jag åkte med borde ha vetat detta men deras representanter på Samos sa inget.Kan nämna att ett flyg med Sterling var lika sent men deras resenärer blev bjudna på macka och dricka
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.