|
|
|||
|
|||
Reser till Amopi
Hejsan!
Jag ska resa till Karpathos i slutet på september och vara där en vecka. Har aldrig varit i Grekland förr. Vi ska bo på Lakki Studios i Amopi. Har lite frågor! Någon som känner till Lakki Studios? Ett bra ställe? Hur många fina stränder finns det i Amopi? Vilka får man inte missa? Finns det många restauranger och tavernor att välja på? Tips på någon bra? Finns det nån typ av shopping där? Brukar det vara bra väder då jag ska åka? Läste nåt inlägg om någon sorts fisk som hette fjärsing, många som råkat ut för den? Rekomenderar ni att använda badskor? Vad kostar det för en middag ute? Vad kostar öl, drinkar? Ja, det var väll mina frågor som jag kommer på just nu. Kommer kanske fler senare |
|
||||
|
||||
Sv: Reser till Amopi
Jag svarar på de frågor jag kan:
Hur många fina stränder finns det i Amopi? - Det finns två stränder i Amopi. En liten strand, Mikri och en lite större som heter Megali. Finns det många restauranger och tavernor att välja på? Tips på någon bra? - Ovanför den stora stranden hittar du en taverna, där du också kan äta glass. Finns det nån typ av shopping där? - Nja, bättre finns i Pigadia. Någon souvenirbutik finns. Rekomenderar ni att använda badskor? - Det kan kännas skönt att ha på sig badskor om stenarna på stranden är vassa, men det är de inte i Amopi. Något annat än några ynkliga gråa småfiskar såg jag inte i vattnet. Vad kostar det för en middag ute? Vad kostar öl, drinkar? - Det är inte dyrt och inte billigt. När du ändå är på Karpathos ska du passa på att göra en utflykt till Lefkos på västkusten, med öns bästa stränder, enligt mig. Men det är också fint i Amopi, vattnet skimrar i turkosa färger. |
|
||||||
|
||||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av skrallan den 2008-08-06 klockan 12:03. |
|
|||
|
|||
skall du till amopi missa inte resturangerna uppe vid vägen Four seasons super god mat och jätte mysig takterass.
|
|
||||
|
||||
Hej !
Vi bodde på Lakki studios förra året i Augusti . Det är ett trevligt litet hotell , mycket lugnt . Maria(tror jag hon hette)dottern , bjuder på kakor . Stora balkonger . På nätterna blåste det bra , trodde balkongmöblerna skulle blåsa bort , men det låter värre än vad det är . Vi hae luftkonditionering men vaknade på nätterna av att vi frös, så är där inte supervarmt behöver ni nog inte det . Det är en ganska brant backe ner till stranden . Nedanför finns ett par stenstränder, men lite längre norrut finns en stor sandstrand (Golden Beach) och en bit till finns en mindre mysig sandstrand . Underbart vatten ! Det finns ett par tavernor vid "strandpromenaden" och ett par uppe i byn och ett par "supermarkets" . Jag rekommenderar också Four seasons , supergod Stifado ! När vi gick därifrån fick vi varsin apelsin med oss som vi dekorerade våra drinkar med när vi kom tillbaka till hotellet .. Esperida som lockså ligger i "centrum" är också populär, det var ofta kö dit (kom folk från Pigadia dit ). Kommer inte ihåg vad maten kostade men som sagt inte superbilligt o inte dyrt . (öl 25 kr) Vi hyrde moppe hela veckan , smidigt sätt att ta sig fram ,Har för mig att det kostade 900 kr . Vi brukade vara på en strand i Pigadia (norr om centrum)där det var stenigt, där hade vi badskor (min avatar ) Ha en bra resa o lycka till ! |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig heller råkat ut för den där fisken,fast jag har varit där många gånger förut.
Men det känns lite läskigt att veta att folk har trampat på dessa,det vill man ju inte råka ut för. Men simmar inte dem fort iväg när det är mycket stoj och plask i vattnet,dem kanske dyker upp när det är lugnare,typ gryning och kvällning,sen när folk kommer sticker dem,iväg,får man väl hoppas. När jag var i Thailand fick jag någon tagg liknande sak, i vattnet,detta var tidigt på morgonen,men jag hade pincett med mig så jag fick bort den direkt som tur var. Kanske det också var nått liknande som den här fjärsing,vet ej Men jag vill inte ha bad skor för det,jag tycker det är jobbig och ta dem av och på varje gång,och sen vill jag känna sandbotten under fötterna. |
|
|||
|
|||
Bodde i Amopi på Aegean Village nu i juli. Det ligger nedanför Lakki studios! Vi trivdes förträffligt i det lugna Amopi! Älskar stenstränder så vi höll oss till den lilla stranden närmast Aegean och Lakki. Där var fantastiskt att snorkla! Såg många och stora fiskar, har dock aldrig hört talas om "fjärsing". Använde inga badskor, men borde kanske gjort det eftersom det var ganska halt på stenarna. Såg några få sjöborrar. Restaurang Esperidas blev vår favorit och man bör heller inte missa Skala bar som ligger nedanför kapellet (en trappa upp över biluthyrningen).
|
|
||||
|
||||
Har nyss kommit hem från Karpathos. Bodde på Aegan village strax nedanför Lakki. Min son bodde på Lakki och de är alltid vänliga. De brukar bjuda på loukomades, en god grej med honung och lite kanel och socker mycket gott. Om ni aldrig varit på Karpathos förut så glöm inte att ta med snorkel. Underbart vatten!
|
|
||||
|
||||
Fjärsing har vi sett 2 gånger på Karpathos. En gång i Amoppi och en gång på stadsstranden. Då med cyklop. Annars tror jag att dom är svåra och få syn på. Men det vimlar ju inte av dom, så risken är liten att man får sig ett stick.
Riitta |
|
|||
|
|||
Nyss hemkommen fr Amopi och Lakki studios. Vi trivdes bra, särskilt som ägarfamiljen var så trevliga. Lägenheterna som vi hade var enkla men ok (Karpatisk säng, d v s en lite bredare säng som två får dela på). Det blåste dock ordentligt då vi var där och då hördes det genom fönster och altandörr som om det vore höststorm utanför (öronproppar kan vara ett tips...). De små stränderna nedanför var mysiga, vill du ha lite mer folk o sand så väljer du Golden Beach annars är stenstränderna också väldigt bra. FÖr att gå till sandstranden så följer du gångstigen nedanför Aegean. Fortsätt bara gå efter att du gått förbi sista stenstranden. Sandstranden ligger på andra sidan udden så den syns inte förrän efter ett tag.Amopi är inte så utbyggt så det är väldigt lugnt i området. Man kände sig nästan ensam när man stretade på i backen upp till Four Season eller Esperida för att inta kvällens middag. Tips om att också åka till Kyra Pinagia och Lefkos, den första vacker stenstrand och den andra mysig sandstrand m liten fiskehamn.
|
|
|||
|
|||
Amopi är väl ett område som är nästan till 100% byggt för turister och de flesta byggnader (bortsett kyrkan) har väl byggts efter 1990-talets början? Det skulle ha varit intressant att kunna resa tillbaka i tiden och besöka Karpathos på 70- eller 80-talet. När månne alla odlingsterasser som man ser längs bergen föll ur bruk?
|
|
|