Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-05, 18:10
lpj lpj är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Amopi eller Lefkos?

Vill ha lite synpunkter från er som varit på båda ställena. För och nackdelar. Reser med 2 barn 3 och 1 år.

Tack.
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 18:55
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007
Standard Sv: Amopi eller Lefkos?

Om ni är ute efter pulvermjuk sandstrand i en C-formad bukt med kristallklart vatten är Lefkos det rätta valet. Nackdelen med Lefkos är det långa avståndet till Pigadia. Amopi har samma turkosblåa hav runt knutarna, och ligger närmare betydligt närmare Pigadia.
Men om du har småbarn så är Lefkos definitivt att rekommendera.
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 22:18
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Jag har bott i Amopi med en 1-åring och en 3-åring. Det var ett bra val vad gäller stränderna. Det är flera vikar men kan välja att bada i och de var mycket barnvänliga. Det finns en strand som har finkorning sand och några mindre som har småstenar.( Min avatar är ifrån en vik i Amopi) Vi gillade dem med stenar för det var lätt för 1-åringen att ta sig fram och inte massor av sand som fastnade överallt. Däremot var det lite besvärligt att ta sig ifrån hotellet till stränderna. Amopi har några rejäla backar. Det var inte lätt att dra med vagn överallt och vi fick bära ner barnen till stranden från gångvägen då det är en ganska stor nivåskillnad mellan strand och gångväg.(vagnen gick inte att få med förutom till sandstranden).
Vi var i Lefkos en dag och var glada att vi inte valt ett hotell där. Det blåste massor och det gick inte att bada med småbarn på hela veckan där. (fick vi höra på flyget hem). I Amopi är vikarna mer skyddade och därför blåser det oftast mindre där.(Har jag fått berättad för mig av vana Karpathos resenärer. Rätta mig om jag har fel)

Ha en trevlig resa!
/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2008-08-05 klockan 22:22.
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 00:54
skrallan skrallan är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Vi var i Lefkos en dag - Vi såg tre stränder i Lefkos, som vätter mot norr, väster och söder. Den mot norr hade mycket vågor, den mot väster är som en liten lagun och mot söder var det ganska packat med folk. Blåste inte när vi var där men kan tänka att det kan gå vågor om det gör det eftersom det blåser rakt på från vattnet. Ligger ödsligt långt bort från ställen vi tyckte var viktiga och speciellt Pigadia. Man luras lätt att allt är nära när man ser fågelvägen, men det är många kurvor på smala vägar i bergen som ska avverkas för att komma någonstans. Kändes lite övergivet, vilket kan ha sin charm.

Amopi där vi bodde - glada att vi bodde här och inte i Lefkos (sa vi då till varann). Bra restauranger, mycket fina långgrunda stränder - vilket jag skulle gilla om jag hade barn, kändes mer romantiskt, blåsigt men frånlandsvind och därmed inga vågor, dock blev vi sandblästrade av yrande sand på en strand de blåsigaste dagarna eftersom det blåser från land. Finns stränder där utan sand med större stenar och helt i lä. En lyxigare atmosfär över Amopi tyckte vi, och det var lagom långa avstånd till Pigadia och flygplatsen. Ligger åt öster så det blev inga solnedgångar men iaf uppgångar

Karpathos är ett härligt ställe - Ha en trevlig resa! /C&C

Senast redigerad av skrallan den 2008-08-06 klockan 00:58.
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 16:57
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jag vet några barnfamiljer som stortrivdes just i Amopi,och som också har rest dit fler gånger efter det .
Så jag rekomenderar Amopi för barnfamiljer.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.