|
|
||||
|
||||
Buss till Apella
Eftersom jag inte kör själv andra fordon än cykel och var ensam på Karpathos den här gången så tyckte jag att buss till Apella var en utmärkt lösning för att ta mig dit
Bussarna dit går från buss stationen Månd, Ons och lörd. kl 9.30. Priset är 6 euro fram och tillbaka Kl 16 kommer den och hämtar tillbaka till Pigadia. Resan tar 30 mon, och man får en fin tur i den mäktiga Karpathiska naturen Stranden var ju underbar så dagen gick fort med badande, bildtagande och en liten lunch i tavernan Riitta Senast redigerad av Riitta den 2008-08-14 klockan 17:56. |
|
||||
|
||||
Sv: Buss till Apella
Vilka fina bilder du har tagit, Riitta!
Är "bergstopparna" ofta molnbeklädda på Karpathos? |
|
||||
|
||||
Tack Siri, det brukar se ut så på bergstopparna på Karpathos
Riitta |
|
||||
|
||||
Vilka härliga färger på andra bilden, Riitta!
Hur upplevde du det att åka ensam den här gången när du är van att resa med familjen? Och de där molnbeklädda bergstopparna, det minns jag också från Karpathos och speciellt i Lefkos när vi var där för ett antal år sedan, men det var senare på säsongen... |
|
||||
|
||||
Vilka härliga bilder Riitta. Väcker lusten att åka till Karpathos igen. Vet du om bussen till Apella går i låg och mellansäsong också? Jag åker inte så gärna till Grekland i högsäsong längre.
Eva |
|
||||
|
||||
Trevligt att ni tyckte om bilderna. Det är svårt och göra stranden rättvisa med min kunnande och kameraVet inte Eva hur länge dom håller på med bussen, men tror nog att det är till säsongens slut. Upplevde inte någon trängsel nu heller, fast det var i Augusti. Det var inte så jättevarmt heller
Att åka ensam var inte något svårt, för vid detta laget så känner man ju till Karpathos och en del människor där, så det kändes aldrig ensamt Tvärtom man blev bjuden på kaffe i var och varannan stuga Det var viss frihet också. Tex. glodde jag på Grekisk TV halva söndagen, för att det var så bra musikprogram Kände att jag laddade batterierna inför höstens prövningar Karpathos och Kalymnos kan jag ka till ensam utan vidare, men till en ny ö så skulle det kännas lite jobbigare Skall man tala om stränderna, så är nog Agios Minas min favorit i allafall förtfarande efter Apellabesöket Riitta |
|
||||
|
||||
Jag har åkt den en gång, i början av juni. Sedan vägen asfalterades är det dock lätt att ta sig ner med eget fordon. Vägen är så brant och slingrig att det känns tryggare att själv vara herre över ratten/styret
|
|
||||
|
||||
Det var väldigt många som hade tagit sig ner med bilVägkanterna var fullt med bilar. Fattar inte hur dom gjorde när dom skulle vända
Bussen är ju bra alternativ för dom som inte hyr bil Båten också förstås Riitta |
|
||||
|
||||
Jag är nog mer förvånad över hur bussen kan vända
|
|
||||
|
||||
Måste erkänna att jag vågade inte titta på när bussen vände Hade jag suttit där längst bak då, så hade jag nog svimmat
Riitta |
|
||||
|
||||
Låter bra att bussen går. Jag gillar resmål med bra lokaltrafik och goda vandringsmöjligheter. Gillade Karpathos så dit ska jag åka någon gång igen. Mopedkörkort har jag inte och har inte kört moped sen jag lånade morfars gamla för 38 år sen så det är helt uteslutet. Bilkörningen däremot ska jag träna på lite mer här hemma. Hoppa på att kunna gå med i en bilpool som verkar komma allt mer.
Eva |
|
||||
|
||||
Såhär såg det ut med hyrbilar och det fanns fler bakom kurvan både uppåt och neråt
Riitta |
|
||||
|
||||
Grekerna må tyckas ha oordning på en massa saker med svenska ögon sett, men när det gäller att vända och parkera bussar är de fantastiska! Jag har flera gånger lagt märke till hur chaufförerna vet exakt hur de ska backa, vända och parkera på små, små busstationer så att det går att få in alla öns bussar på samma gång! De har "osynliga" utmätta vändpunkter som de ordningssamt måste ha mätt ut för att det ska fungera.
|
|
||||
|
||||
Om jag inte minns fel så vände bussen tom. Släppte av först, vände, släppte på. Kanske för att undvika paniksituationer bland passagerarna
|
|
||||
|
||||
Den vände tom
Riitta |
|
||||
|
||||
När jag ser dina bilder så undrar jag vilken Apellastrand vi var på. Den strand vi besökte var klappersten, den du har på bilden verkar vara sand... Gick vi månne fel?!
|
|
||||
|
||||
Vad jag vet så finns det väl bara en ApellstrandOm jag kommer ihåg rätt så var det väl lite platta stenar vid strandkanten när man skulle gå i
Har bara varit där en gång. Ni som har varit där flera gånger kanske kan ge bättre svar Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe Senast redigerad av Tobbe S den 2008-10-20 klockan 09:01. |
|
||||
|
||||
Nej, jag har inte blandat ihop den med Achata. Vi tog bussen till Apella och när vi hade bil så åkte vi till både Kyra Panagia och Achata och samtliga tre var klappersten, i alla fall när vi var där.... Jag kan inte påstå att jag är missnöjd med någon av stränderna det är bara det att jag föredrar sandstrand. De enda som inte var bra var tavernan vid Apella, stressigt och inte så bra mat.
|
|
||||
|
||||
Börjar känna av Greklands-abstinensen och hittade denna härliga rad av strandminnen från Karpathos. En favoritö som vi besökte senast i augusti i år. Jag har upplevt det mesta vad gäller bussresor i Grekland o Spanien och har starka nerver, men till Apella, Achata och Kyra Panagia är det scooter som gäller för mig. Dels egen kontroll, men också bättre chans att i sakta mak uppleva en underbar natur. Alla tre är fantastiska stränder. De två första stenstränder med kristallklart vatten medan Kyra Panagia enligt min uppfattning är en sandstrand, men också den mycket fin. Håller med om att Apella skulle må gott av en lite bättre taverna. Men...... skön strand, 35-38 grader, lite kall retsina och tzatsiki.... vad mera kan man önska. Man blir nästan rörd vid tanken i ett 0-gradigt december-Sverige.
|
|
|