|
|
|||
|
|||
mygg?
Har fått höra att det finns mycket gott om mygg på Kreta.
Är det någon som vet om det är så, och vad kan man göra för att skydda sig? |
|
||||
|
||||
Sv: mygg?
Hej!
Enligt mina erfarenheter så har det varit väldigt olika beroende på tid, plats, väder och vind. Det du kan göra är att köpa myggmaskiner på plats och "Mygga" som finns på apoteket här i Sverige. De är ju så små de rackarna.. så man varken hör el ser dem.. Lycka till! Helena S |
|
||||
|
||||
Hvis du reagerer kraftig på myggstikk, så gjør som min kone, hun fikk "et nytt liv" da hun begynte å ta en Zyrtec allergitablett hver dag når vi reiser til Hellas. Ikke bare reagerer hun mye mindre på myggstikkene, men det ser ut som om myggen av en eller annen grunn er mindre aktiv når det gjelder å stikke også.. Kanskje det er et stoff i blodet den merker??
|
|
|||
|
|||
När vi var på Kreta fanns det mycket mygg.
Vi blev sönderstuckna de 3 första dagarna. Då köpte vi en myggmaskin att stoppa i eluttaget och beställde AC på rummet. Det verkar som att myggen inte gillar den kalla luften. Resten av semestern klarade vi då utan fler myggstick. Alltså.. Köp myggmaskin+AC och håll balkongdörren stängd. Många restauranger hade myggljus på borden och de gör också nytta. Sen kan man ju äta allergitabletter om det kliar för jäv--gt.. |
|
||||
|
||||
Ett tips är att välja ett hotell med eucalyptusträd i närheten. Myggen skyr dessa.
Annars kan kanske denna tingest vara värt ett försök? Någon som provat? /Netwolf |
|
|||
|
|||
Hej,
vi har inte några mygg i Maleme finns några Eucalytus träd i närheten (Maleme har inga stora problem med Mygg) sedan är mycket effektivt med A/C. Jag skall om 3 veckor till Amazonas och Infektionskliniken i Sverige rekommendera att man ha AC på so mycket som möjligt, då myggen ej gillar att vistas i rum med AC. /Nico |
|
|||
|
|||
Vi ha akkurat vært 2 uker på Kreta. Rethymnon, Agii Apostolii og Paleochora. Myggen har ikke vært noe problem noen av stedene. Vi fikk noen stikk en av kveldene på Agii Apostolii mens vi satt på taverna. Vi fikk ingen stikk på rommet. Det gjorde derimot våre venner som bodde på samme hotell, men på andre siden av huset. Vet ikke hva som var årsaken til det. Vi sover imidlertid alltid med AC på, mens de aldri gjør det. Eller syns jeg ikke det var så mye mygg på Kreta nå. (Kan det være for sent på året?)
God tur. Tonm |
|
||||
|
||||
Mygg??? Jag har varit både i Platanias och Rhethymnon men inte märkt nåt av mygg kanske de små rackarna finns i de s.k. mindre orterna ute på landsbygden. Annars är det väl som vanligt att köpa de sedvanliga myggmedlen på apoteket eller i daglighandeln här hemma i Sverige.
|
|
||||
|
||||
Ja min erfarenhet är att myggen är värst i början av säsongen d v s när värmen börjar komma och äggen kläcks. På hösten upplever jag dem inte så "bitiga"
June |
|
||||
|
||||
Hej June & Bosse
Det finns myggor och förra midsommaren hemma hos Sofi mitt i Bambudjunglen hade de stämt möte med mig. Annars mella Agia Marina och Platanias tycker jag de är värst. Nu håller de ju på att bygga igen och jag vet inte om de tagit bort skogen där. Ett annat ställe är när man går till Drakiana första biten från Platanias bortre vägen. Det kan vara ett h....te med kortbyxor och linne även i fullt solsken. Alla ställen med bambuskog har myggor. Men som Nico sa finns det Eukalyptos i närheten är det bättre. Uffe |
|
|