|
|
|||
|
|||
Hyra bil på Rhodos
Hur är det? Någon särskild trafikregel man ska tänka på? Klarar man det? Min sambo har haft körkort i 18 år och är taxichaufför, fixar han det?
|
|
|||
|
|||
Sv: Hyra bil på Rhodos
Du kan vara fullständigt lugn, han klarar bilkörning på Rhodos utan något som helst problem. Vägarna är bra och ju längre söderut ni kommer dess glesare trafik. Rhodos stad kan vara lite råddigt om man inte hittar, men kommer inte ens i närheten av trafiken i Stockholms innerstad.
|
|
|||
|
|||
T.o.m. min mamma grejar det... å andra sidan klarar hon att köra runt triumfbågen i Paris, så hon kanske inte är som andra mammor?
|
|
|||
|
|||
I somras ändrade dom körriktningen inne i Rhodos stad o så många greker som kör fel o kör mot körriktningen. T o m en buss som körde stadstrafiken körde mot fel körriktningen o han fick försöka baka så han kom där ifrån o det tog nästan en halv timme o vilken lång kö där var bakefter som hade stoppat upp i flera andra gator.
Pratade med flera grekor som inte gillade att dom hade ändrat färdriktningen i sommar efter den hade varit på andra hållet i massor med år. Man måste kolla noga så man kör rätt.. |
|
|||
|
|||
Tusen tack för era svar, det låter ju lugnande. Vi får se hur det går, jag berättar mer när vi kommer hem.
|
|
|||
|
|||
en sak som kan vara bra att veta är att rondellkörning fungerar tvärtom här nere, jämfört med sverige.
högerregeln är inte heler något om följs överallt, men det brukar fungera fint ändå, det värsta som händer är att nån kanske tutar, eller ropar "ELLA!" |
|
|||
|
|||
Citat:
Man kör väl inte medurs ? Ärligt talat....om man hyr en bil "inne" i stan, är det nog bra att kolla i förväg hur man bäst åker tillbaks. Det finns gott om enkelriktade gator. Nästa fredag åker vi ner och om nån ser på lördag nån som kör som en idiot sä är det bara "....en finne igen" ....JAG |
|
|||
|
|||
sorry om jag var lite otydlig, det jag menade var att i sverige har man väjningsplikt mot fordon som befinner sig inne i rondellen. och i rondeller här nere är det tvärtom, dvs stopplinjer dragna inne i rondellen.
köra rondell medsols gör du på egen risk, med överhängade risk för att få en del bucklor på bilen Senast redigerad av TobiasH den 2008-09-13 klockan 15:54. |
|
|