|
|
||||
|
||||
Efterrätt
Okej här kommer en efterrätt som dem flesta kanske känner igen!
Grekiska munkar ca 36 st 100 gr smält smör 2.5 vatten 1/2 tsk salt 3 msk socker 1 tsk apelsinskal 2.5 dl mjöl (knapppt) 5 ägg Olivolja till fritering Sockerlag: 2dl socker 2dl honung 2dl vatten 1 msk citronsaft Kanel Smält smör i en kastrull.Tillsätt vatten salt,socker och apelsinskal. Låt det koka upp. Häll i allt mjöl på en gång och rör om ordentligt tills blandningen blivit riktigt slät.Låt koka under omrörning tills den lossnar från kastrullens sidor och hänger ihop. Tag kastrullen av från värmen och låt blandningen svalna tills den är knappt ljummen. Tillsätt äggen ett i sänder och vispa ordentligt mellan varje ägg så att blandningen är oförändrat slät. Klicka ner blandningen från en tesked i rikligt med upphettad olivolja.Man friterar sedan på medelstark värme endast så många munkar som får plats att fritt flytta omkring i oljan. Så snart som munkarna stiger upp till ytan ska man vända dem med en hålslev. Vänd dem ofta så de får en vackert gyllenbrun färg runtom. Tag upp dem och håll dem ett kort ögonblick över kastrullen så att det mesta av oljan rinner av. Gör iordning sockerlagen på följande sätt: Koka vatten socker, honung och citronsaft i 10 minuter. Häll i lagen över munkarna och strö över kanel. Srevera dem rykande varma. Dem som har ätit på "Sofias place", vet att man får dessa som efterrätter efter att man har ätit där. Lite pyssel men väldigt goda, om man gillar munkar förstås! |
|
||||
|
||||
Sv: Efterrätt
Jag menar " Sofias Place" på Karpathos förstås.
Men man får kanske dessa små godingar överallt i Grekland. Nu kan ni ju försöka göra själva |
|
||||
|
||||
Loukomades heter rätten och förekommer över hela Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
ÅHHH!! Vad glad jag blir! Sonen ÄLSKAR loukomades, han åt dom för första gången på Sofias, där dom kommer in automatiskt efter avslutad måltid. På många andra öar får man faktiskt leta lite efter dom!
NU ska jag prova att göra själv...Tackar ödmjukast för receptet! Liselotte |
|
|