Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-01, 16:56
agnlar agnlar är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Gjutjärn och grovsalt

Läste någonstans på forumet om att man kan "göra ren" en gjutjärnsgryta med hjälp av grovsalt. Nu när det är dax att göra ren en gryta så hittar jag inte inlägget, nån som kommer ihåg var det finns...
/agnlar
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 17:08
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Sv: Gjutjärn och grovsalt

Om just grovsalt kommer jag inte ihåg att jag sett något om men däremot kan jag tipsa om att använda pimpsten att göra rent grytor, spisplattor etc. Lärde mig knepet av väninna som är född och boende på Santorini. I deras familj har man alltid använt sig av pimpsten. Gissa vad som fanns som extra tillbehör i våra resväskor när vi åkte därifrån sist

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 18:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Det där med pimpsten har jag aldrig hört. Det var intressant. Jag har en gammal panna där beläggningen släpp på ett par ställen så den behöver slipas till lite. Pimpsten skall inköpas... Fast en vanlig sten borde också fungera om man är försiktig. Den är ju hårdare...
Agnlar: Grovsalt kan du använda för att göra rent mycket olika saker. Tex till att skrubba träskärbrädor för att få bort beläggningar och desinficera dem. (Själv använder jag bara plast numera och kör dem i diskmaskin)

Men det beror också lite på varför du behöver renovera grytan. Är det för ojämn beläggning tex krävs nog lite kraftigare doningar. Då skulle jag rekommendera dessa "bollar" av stål (OBS inte stålull! Det innehåller diskmedel!) som finns att köpa i de flesta butiker. Men koka dem gärna innan du använder dem, för säkerhets skull.

Är den rostig eller ankommen på annat sätt hade jag bara diskat ur den ordentligt under varmt vatten. Och i båda fallen avslutat så här: Torka ur grytan så den är hyfsat torr och ställ den på en platta så den blir rätt så varm. Men inte så varm att den börjar ryka. Då är den troligtvis lite gråflammig inuti. Är den det inte är det en gammal gryta som har mycket olja i sig redan.

Stäng av plattan och häll i lite olja. Till detta passar egentligen inte olivolja för den kan ge en lite "bränd" smak. Jag använder Rapsolja. "Smörj" runt oljan i hela grytan (akta fingrarna, det är varmt...) med papper som inte släpper fibrer eller helst med en tygbit. Det ska vara en "film" av olja i hela grytan. Det ska inte finnas kvar droppar eller någon olja som kan rinna. Låt sedan grytan stå kvar på plattan och svalna i långsam takt. Så länge grytan är varm så är porerna i järnet öppna och tar in oljan och de smaker som finns kvar.

Upprepa detta efter varje tillfälle du använt grytan så länge det behövs. Jag oljar ALLTID min gryta efter varje gång jag använt den. Mina stekjärn behöver jag däremot inte olja. De är så gamla och instekta så det behövs inte. Är det en nyare gryta som ska fixas tar det flera år att få ordning på den. Och med år menar 6 - 7 - 8...

Detta lärde jag mig av en gammal kock för länge sedan. Han sa också att när man tömt en gryta på mat ska man låta den stå till dagen efter innan man diskar den. Man ska bara torka ur den så det inte finns risk för att ev vatten, som kan orsaka rost, ligger kvar. Men man ska låta det vara en hinna av fettet och kryddorna till dagen efter så att grytan kan dra till sig smakerna. Dagen efter gör man som ovan.

Och använd mjuka plast- eller helst trägrejer när du lagar mat i gjutjärn.
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 18:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det var jag och Peter som debatterade i Lasagna om detta.

Jag kallar det "saltskura" och det går till enligt mig på följande sätt.
Vet ej om Peter gör annorlunda.
Tag den kalla stekpannan/grytan och häll botten full med grovt salt (EJ SALT FÖR ATT TÖA BORT IS) utan vanligt grovsalt. Ta sedan en skvätt olja (vanlig matolja) bara lite. Tag en trasa eller en svamp (att föredra) och gnugga sedan bort inbrända rester tills en blank lätt oljig yta återstår. Häll bort saltsmeten och torka ur pannan med en trasa (den blir skitig och kastas). Ta lite matolja på en bit hushållspapper och gnid in, ställ den sedan i skåpet igen.

OBS diskmedel, stålull/tvålull och liknande är totalförbjudet i gjutjärn.

Vid väldigt kraftig bränning går det att använda bakbordsskrapan som hjälp. Om det sedan finns behov så gör en råggrötsinstekning på nytt.
För lättare fixning går det bra med vanligt salt och hushållspapper utan olja, bara häll i saltet och gnugga bort stekrester. Borsta sedan ur pannan med pappret, ta lite matolja och gnid in och ställ in den i skåpet igen.

För fixning av dessa "fantastiska" nya Titan, LOOK och liknande nya aluminiumpannor använder jag rakbladsskrapa och tvålull.
Gäller ej lätta Teflonpannor (köp slit släng) utan bara de tunga gjutna i aluminium och för att ta bort när det börjar släppa i beläggningen.
Min LOOK 24cm kan man idag spegla sig i. Högglanspolerad aluminium för lättare stekjobb, pannkakor, hamburgare och liknande. Det finns ingen beläggning kvar i pannan, men bränner ändå inte fast. Den diskas ur då och då kall med diskmedel och borste, men inte efter utfört stekjobb och varm.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 20:40
agnlar agnlar är inte uppkopplad

Peter, det där med skärbrädan var intressant. Brukar diska min med diskmedel när den känns för "grisig", använder plast för kyckling o.dyl. naturligtvis. Jag trivs så otroligt bra med min träbräda, en c:a 5 cm tjock i ändäppelträ. Har funderat på om jag ska lämna den för hyvling?! Kanske man slipper detta om man tar grovsalt....

När det gäller järn så har jag tre stycken, en gryta som jag köpt själv och de andra är "arvegods". Det som jag har problem med är det jag själv har köpt, blir "vitt" i botten när det är "torkat och klart". Jag brukar köra det på varm platta efter urdiskining. Jag har iofs lite problem med ett av de ärvda också, har väl gjort bort mig med det. Det var efter en strömmingsstekning som det hände. Mina barn tyckte att det smakade konstigt (fisk) av köttet jag stekte några dagar senare. Då tog jag järnet och sköljde i vatten samt satte det på plattan med grönt diskmedel och lät det "småputtra" med blandningen. Ja, sen dess är det sig inte likt. Ska nog prova Uffe`s metod med gnidningen.

Tack för tipsen!!

Zanét, jag antar att väskan blev tyngre ;-))
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 11:06
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ett tips från min ex-sambo som är kock, han rengjorde gjutgärnspannan genom att hälla i salt (fin, ej grov) så att botten täcktes, sedan lät han den stå på en varm platta tills saltet missfärgades av smutsen... sedan hällde han bort saltet och brände in pannan med neutral matolja, sist torkade han pannan med en bit hushållspapper.

Saltet drog ut smutsen och ev dålig lukt, tex fisklukt.
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:48
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Ett tips från min ex-sambo som är kock, han rengjorde gjutgärnspannan genom att hälla i salt (fin, ej grov) så att botten täcktes, sedan lät han den stå på en varm platta tills saltet missfärgades av smutsen... sedan hällde han bort saltet och brände in pannan med neutral matolja, sist torkade han pannan med en bit hushållspapper.

Saltet drog ut smutsen och ev dålig lukt, tex fisklukt.

Som gammal kock håller jag med Gita ;vanligt finsalt i pannan tills det nästan bränns, sedan smörja in den med lite olja eller margarin och torka ur. Inga konstigheter alls. / JoLo
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:51
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Ni vet väl att Kockar gör det på spisen !!
Kockar älskar lammkött och kallskänkor älskar vilt!! /JoLo
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.