Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-03, 20:30
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Hur bo på Kreta med småbarn?

Hejsan! Har varit till Kreta senast år 2002 och planerar nu återvända nästa höst, men denna gång med en knappt tvååring och en fyraåring! Funderar på att ta flygstol till Chania och fixa boendet själv på förhand. Vi planerar resa och bo med ett annat par som då har en ettåring och treåring...
Skulle gärna dela lägenhet så det inte blir så dyrt. Så skulle gärna ta emot tips på hotell eller lägenhetshotell med stora lägenheter (minst två sovrum). Men tips på mindre rum (för bara vår familj) på bra hotell tas också gärna emot! :-)
Blir väl avresa i slutet av september eller mitten av oktober, borde väl vara billigare boende då det är lågsäsong?

Eftersom vi har så små barn har jag några önskemål:
- Fräsch, stor lägenhet (om vi alla delar) med möjlighet att fixa t.ex. frukost
- Bra, barnvänligt poolområde, gärna med uppvärmd barnpool (om det finns på Kreta)
- Gärna lekplats eller liknande på hotellet eller i närheten
- Nära till en barnvänlig långgrund sandstrand
- Gärna frukost och/eller middag på hotellet alternativt barnvänlig restaurang med humana priser i närheten och förstås en supermarket för frukost om det inte ingår på hotellet

Har förstått att Kato Stalos kunde vara ett bra alternativ med barn
Har bl.a. spanat in Creta Palm hotellet men hittar inga prisuppgifter. Men hittade detta: utomhuspool öppen maj- september. Betyder det att om vi åker i mitten på oktober kanske vi får klara oss utan pool?!

Kommer kanske att hyra bil i några dagar. Men vi är ju ganska många så antar vi måste hyra två bilar.
Sen en fråga, hur sent serveras middag på hotellen i regel? Läste nånstans att det var först efter 19 på kvällen, det blir nog för sent då vi har små barn.
Blir alltså en resa på barnens villkor denna gång, så inga långa strapatser i raviner eller flera timmars körande... Därav känner jag att vi borde satsa på boendet!

Tacksam för alla tips! :-)

Senast redigerad av Zanét den 2008-11-03 klockan 21:17. Anledning: Otillåten hottellänk, se f ö regler under FAQ
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 09:02
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur bo på Kreta med småbarn?

Som ny "ambassadör" för byar o stränder öster om Kreta så rekommenderar jag Almirida! Denna sida om Chania är mycket mysigare och mer "Grekisk" än turist-E4:an västerut.

Själva bodde vi i Kalives med vår ettåring i somras, men med lite större barn så skulle jag nog välja Almirida. Träffade flera barnfamiljer som rest med Langely till deras All Inclusive i Almirida, och jag tyckte det lät fantastiskt. (Jag som ALDRIG skulle åka charter eller bo så... kommer definitiv att göra det när Ellen är liiite större ).

De berättade om enkelheten med mat, pool, skoj barnklubb, barnvänlig by, långgrund strand etc etc. Barnen var begistrade över barnklubben som tog dom med på fisketurer, skattjakter osv osv.

Kolla upp Langelys hemsida. Kanske kan vara nåt!
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:14

Ok, tack för tipset! Men vi reser från Finland så borde alltså boka boendet själv. Sen tycker jag kanske hotellet verkar "för" stort och svenskt, om ni ursäktar mig... Jag menar, får man månne nån grekisk känsla där alls?
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 13:43
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Finska damen Visa inlägg
...Sen tycker jag kanske hotellet verkar "för" stort och svenskt, om ni ursäktar mig... Jag menar, får man månne nån grekisk känsla där alls?
Ja, det var faktiskt lite så jag tänkte när jag hörde barnfamiljerna berätta om det...

... men när dom berättade hur mysigt o kul det var för barnen, och enkelt... så tänkte jag att jag skulle pröva på det.

Men Grek-känslan vill man ju definitivt ha. Annars kan man lika gärna åka till Kanarieöarna...
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 13:15
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Några tips från en med tre barn i bagaget. Byn Georgioupolis mellan Chania och Rethymnon har det där du vill ha. Två långrunda, barnvänliga stränder varav den ena 10 km lång (ingen trängsel här inte) och ett poolområde med uppvärmda pooler, ett lekland med diverse grejor att busa med, supermarket (5-6 st med trevlig personal) och där finns ALLT du behöver. Tavernor där du äter när du vill( en med egen lekplats). Väldigt lite biltrafik och på kvällen stängs en del gator av för trafik. Bra utgångsläge för utflykter, både med lokalbussar eller hyrbil. Många mindre hotell till vettiga priser. Vi gav 40 E/dygn för en stor tvårumslägenhet med två badrum/dusch, litet kök, jättealtan på 40 kvm. Här är det mycket nära till allt, det är en liten mysig by med ca 300 invånare+ lite turister. Vill du har mer info om denna by av mej delar jag gärna med mej. Har varit ca 25 ggr i grekland och detta är en av mina pärlor.
Citat:
Hejsan! Har varit till Kreta senast år 2002 och planerar nu återvända nästa höst, men denna gång med en knappt tvååring och en fyraåring! Funderar på att ta flygstol till Chania och fixa boendet själv på förhand. Vi planerar resa och bo med ett annat par som då har en ettåring och treåring...

Senast redigerad av Zanét den 2008-11-05 klockan 15:06.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 14:58

Mia62: Låter toppen! Och förmånligt också, när åkte ni när ni fick så billigt boende? Hade ni pool då också? Vad hette hotellet och har du tips på andra hotell? Igår var vi inne på All inclusive till Pegasos World i Turkiet, men det känns inte helt rätt. Enkelt visst, men är rädd för maginfluensa och gillar inte såna där riktigt stora hotellkomplex riktigt...
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 15:34
Malina Malina är inte uppkopplad

Morjens! Jag tycker också att ni ska välja Georgiopoli.Det är en utomordentligt trevlig by med-som sagt -utomordentliga stränder!
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 16:56

Hej igen! Kom på att det ju vore ypperligt med ett hotell som kan hämta oss från flygplatsen eftersom vi har två små barn och säkert en massa packning! Men har någon erfarenhet av detta och kostar det mycket extra? Har sett att en del hotell erbjuder denna service...
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 23:23
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Instämmer med Geo. Har varit snart 20 ggr till grekland men sen vi fick barn har vi återvänt till Geo, inte en, inte två, utan tre gånger. Totalt fyra gånger har vi semestrat i Geo och vi är otroligt förtjusta i byn. Kan mycket väl tänkta mig återvända. Och fråga min busunge var han vill åka i Grekland så säger han Geo...
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 10:46
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Vi åkte i månadsskiftet sept/oktober och stannade 2 veckor. Vi hade ingen pool men bara 150 m till de allmäna poolerna. Det finns hur många boenden som helst att läsa om på nätet så det rekomenderer jag + att du skickar förfrågningar till flera hotell så ni har lite att välja mellan Vi tog taxi från flygplatsen till hotellet kostade 45 euro och det var det värt. På hemresan ringde vår hotellägarinna efter taxi då blev den 5 euro billigare!!!
Citat:
Mia62: Låter toppen! Och förmånligt också, när åkte ni när ni fick så billigt boende? Hade ni pool då också? Vad hette hotellet och har du tips på andra hotell? Igår var vi inne på All inclusive till Pegasos World i Turkiet, men det känns inte helt rätt. Enkelt visst, men är rädd för maginfluensa och gillar inte såna där riktigt stora hotellkomplex riktigt...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.