Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-07, 17:51
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Pastaris ?

Var och handlade pastaris i grekaffären men hur lagar man till det ?
Lite svårt att tyda grekiska.
Hoppas någon kan svara snart för nu står jag med påsen i handen och fattar nadda. Rena rama grekiskan.
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 18:15
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Pastaris ?

Hej Birgitta!
Jag har en påse av märket ABEZ och det ska kokas i 14 minuter, på samma sätt som man kokar vanlig pasta. Provkoka några kanske?

Trevlig helg!
Lena
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 18:27
Birgitta63s avatar

Hej !
Tack för du svarade kanonfort. Du är en . Trevlig helg !
Birgitta63
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:01
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Pastaris använder vi ofta, gärna då i kastrull/gryta tillsammans med kött, s k manestra. 14 min koktid enl förpackningens råd, tycker jag är i allra minsta laget och bör vara minst 30 min enligt min erfarenhet. Sväller till minst dubbla storleken så var försiktig så att du inte tar för mycket.

Ni som bor i Grekland - Hur tillagar ni manestra? Jag tillagar efter det traditionella sättet med krossade tomater i, men det hade varit roligt att få höra om lite varianter.

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2008-11-10 klockan 11:05. Anledning: stavning
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 13:47
Birgitta63s avatar

Pastariset kokades i dag. Det blev ej den kvällen Lena.
Men nu ska jag laga till pastariset.
Tog 2 dl pastaris till ca 5 dl vatten.
Sänker värmen till 1 på spisen men det storkokar ändå. Vattnet rinner över och ut på spisen. Får hälla i lite mer vatten. Torkar upp och sätter på locket igen. Nu händer det igen.Får då torkar upp mera vatten och tar bort locket helt och hållet men då slutar det kokar. Locket får nog ligga lite på glänt antar jag. Väntar otåligt på att det ska bli klart, ser nu att det sväller till dubbel storlek som du sa Zanét.
Nu börjar det snart bli klart. Ställde klockan på 30 min och snart har allt vatten kokat bort.
Äntligen klart och nu ska här ätas. Äter en vege schnitzel med riven graviera och stekta auberginer till med grönsallad.
Pastariset smakade lite som stuvade makaroner.Helt klart godare än ris som är så torrt.

Tack för rådet Zanét och ha det så bra !
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 14:24
Nektarias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Pastariset smakade lite som stuvade makaroner.Helt klart godare än ris som är så torrt.

Tack för rådet Zanét och ha det så bra !
Birgitta 63
Hej!
Så bra att det smakade gott! Vilken tur att Zanét kom med sitt svar!
Jag läste ju bara på paketet......
Men det var ju jättebra - för nu ska jag snart öppna mitt och ska då koka
efter Zanéts anvisningar!
Kanske hade pastariset blivit "al dente a la Italiano" efter 14 minuter och det tror inte jag passar så bra........... Vill nog ha det "a la Helliniká"!

Hälsar
Nektaria/Lena
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 16:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har kokat det här riset flera gånger och varken 14 eller 30 min passar min smak. Stuvade makaroner ska det inte smaka som inte heller al dente som Europas pastaexperter kokar sitt. Brukar hålla mig till en koktid på 17-18 min vilket passar mig perfekt.

Om ni inte smakat den hemgjorda pastan matsata som lagas och serveras på flera av tavernorna i Chora på Folegandros är det ett mycket bra mattips.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 16:25
Nektarias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har kokat det här riset flera gånger och varken 14 eller 30 min passar min smak. Stuvade makaroner ska det inte smaka som inte heller al dente som Europas pastaexperter kokar sitt. Brukar hålla mig till en koktid på 17-18 min vilket passar mig perfekt.
Eva
Gäller fortfarande att det ska bli ungefär dubbel storlek på "grynen"?
I så fall kan man kanske prova sig fram genom att smaka när de blivit stora nog? Det kanske kan skilja på olika sorters pastaris?

Lena
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 17:18
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Pasta riset används ju oftast i grytor och kokas inte separat, utan man gör tex köttet tex kokkinisto, med krossade tomater, lök, vitlök kryddor låter detta koka minst 2 timmar, häller sedan över i en form eller "gastra" i med pasta riset okokt och in i ugnen ca 40 min, man får spä med lite vatten under tiden då det sväller, samt på med olivolja.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 19:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Personlig smak.

Har testat att koka som Birgitta gjorde en gång, oätbar massa med smak av, just det stuvade makaroner. När jag väl får tag i pastan kokar jag i lite vatten en pack Coop grovkrossade tomater en buljongtärning, vitlökspasta, lite tomatpasta och lite timjan. Om jag ska ha i köttbitar även lite rosmarin. Resultatet blir en tjock såspasta som man även kan servera till ex schnitsel eller en hemgjord burgare.
Nu har ni gjort mig hungrig igen.
-Har "vi" sorg efter Grekland?
Det går att resa med gommen också. Så länge jag fixar allt i köket är livet bra. Skulle bara villa ha en diskmaskin maten lagar jag själv.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 06:49
Eva Ls avatar

Jag är en stor entusiast av långkok och sk slow foof men jag må erkänna att jag förkortat tiden betydligt för flera grekiska rätter med mycket gott resultat.

Mycket hänger på vilket kött som används i rätterna vissa delar av kon eller lammet kräver ju längre tid än andra för att bli bra.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 08:18
Eva Ls avatar

Som Frappe skriver blandas ju riset oftast i grytor och tillagningstiden blir längre vid ugnsbakning än vid vanlig kokning. Skulle tro att 40 minuter i ugnen motsvarar ca en kvart på spisplattan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 12:58
Birgitta63s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Personlig smak.

Har testat att koka som Birgitta gjorde en gång, oätbar massa med smak av, just det stuvade makaroner. När jag väl får tag i pastan kokar jag i lite vatten en pack Coop grovkrossade tomater en buljongtärning, vitlökspasta, lite tomatpasta och lite timjan. Om jag ska ha i köttbitar även lite rosmarin. Resultatet blir en tjock såspasta som man även kan servera till ex schnitsel eller en hemgjord burgare.
Nu har ni gjort mig hungrig igen.
-Har "vi" sorg efter Grekland?
Det går att resa med gommen också. Så länge jag fixar allt i köket är livet bra. Skulle bara villa ha en diskmaskin maten lagar jag själv.

Uffe
Hej Uffe !
Den pastariset gick ju ej att äta upp.Tyckte den var bättre än torrt ris skrev jag men nä tack.Det var ingen smak och mäktigt var det. Ska säkert vara i en gryta med en massa annat i om den ska komma till sin rätt.
Birgitta 62
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 13:00
Birgitta63s avatar

Citat:
Hej Uffe !
Den pastariset gick ju ej att äta upp.Tyckte den var bättre än torrt ris skrev jag men nä tack.Det var ingen smak och mäktigt var det. Ska säkert vara i en gryta med en massa annat i om den ska komma till sin rätt.
Birgitta 62
Birgitta 63 så klart
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 14:03
UlfWimans avatar

Birgitta

Prova att göra som jag skrev, du behöver ju inte göra en full laddning. Gör hälften 3 dl pasta och vill du ha lite annorlunda slå i créme fraise en tvåa. Det tar längre tid med syrade grädden men det blir gott. Det får inte koka bara sjuda sakta ca 30 minuter med omrörning då och då.
Om du vill testa nåt annat så har jag en annan spec.
Vindaloo Lamm. Indiskt och HÄFTIGT.
PM'a om du vill ha.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 14:40
Eva Ls avatar

Citat:
Hej Uffe !

Birgitta 62
Bra du skriver det för jag brukar tycka att det är på gränsen till överkokt redan efter 15-17 min. Jag brukar koka mitt med lök, skivade morötter, lagerblad, paprikapulver, gurkmeja och örtsalt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 17:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag har nu följt diskussionen om pastaris och hur det ska kokas. Visste ej vad det var och blev nyfiken på det. Men efter att ha läst om svårigheten att få det riktigt bra så nöjer jag mig med endera pasta av nåt slag eller jasminris. Jag använder alltid jasminris när det ska vara ris till maten eftersom det är lite smak på det och blir ej heller torrt. Klyftpotatis är också väldigt gott till det mesta faktiskt. Även till gryta. När jag serverade stifado sist så hade jag både ris och klyftpotatis till den så att alla smaker skulle bli tillgodosedda.

//Monica
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 18:29
UlfWimans avatar

Bra Eva tack för tipset.
Det verkar gott på ditt sätt. Jag har aldrig haft i morötter men är som sagt var inte främmande för nytt. Antecknas som variant på receptet enligt dig.
-Har du provat med Créme F?
Lite annorlunda med smarrigt. I Grekland använder jag yoghurt.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 18:36
Birgitta63s avatar

Uffe
Vitlökpasta har jag aldrig provat. Hur ser det ut? Va kan man mer använda den till ?
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 19:10
UlfWimans avatar

Till allt Birgitta
Finns på tub hos Coop är bra för mig då jag har svårt att hacka och skiva tunt för hand. Det är en genväg. Och en bra sådan.
Hoppas jag inte kastat sten i glashus nu. Även jag fuskar ibland av vissa orsaker. Skalar grönsaker för hand men använder alltid matberedaren för annat.
"I love my Kenwood"

Uffe

Psen har även juicepress.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.