Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-16, 08:50
vermin vermin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009
Standard Starta och avsluta i Aten?

Hej,

Planerar att båtluffa i maj-juni (3 veckor) och har därför redan börjat kolla lite resor. Jag tänkte först ha Santorini som utgångspunkt och flyga dit men biljetten kostade 10k t/r för 2 personer vilket jag tyckte var lite överdrivet.

Hittade istället en resa till Aten för 4k t/r 2 personer vilket kändes som en bättre deal.

Det jag blev lite fundersam över är om Aten är ett bra startskott. Vi tänker rikta in oss på Kykladerna.

1. Är det bra/dåligt att flyga till Aten istället för någon ö?
2. Har ni några tips på vart man bör ta sig efter Aten och med vilket transportmedel?
Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 09:45
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Starta och avsluta i Aten?

1: Aten + Kykladerna = Bra

2: Båt är väl ett lämpligt transportmedel från Pireus. Ni skriver att ni vill åka till Kykladerna men för att ge tips på öar krävs det nog lite mer specifikation om era önskemål.
Länkarna här på Forumet under "Kykladerna" samt "Resa runt i Grekland" ger er också svar på massor av frågor.
Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 09:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det finnes både för- och nackdelar med Athen som utgångspunkt för öluffande.

Fördelen är god tillgång på flyg, snabb transport till Pireus och färjorna.
Bussen tar dryga timmen och kostar runt 4€ pp. Täta turer i princip dygnet runt.
Mycket rikligt utbud på färjeförbindelser från Pireus och även Rafina och Lavrio. Till Naxos tar färjan mellan fyra och sex timmars restid.

Nackdelen skulle då vara att det ofta tarvas en övernattning i Athen i samband med ankomst och/eller avresa. Kan kosta en del. Läs 50-100€.

Att flyga direkt till Santorini öppnar diagonalerna för färja till många närbelägna öar och där restiden är försumbar.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 13:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nackdelen skulle då vara att det ofta tarvas en övernattning i Athen i samband med ankomst och/eller avresa. Kan kosta en del. Läs 50-100€.
Tilläggas kan att övernattning på Santorini också kostar lite. I början på juni 30/40-100/150 € allt beroende på hur flått man vill bo...

Visst är det mysigare att avsluta på en ö, men man dör inte av Aten heller direkt....
Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 14:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Man MÅSTE ju inte övernatta, åker man med kvällsavgång så kan man ju ta en tidig morgonbåt eller om man har tidigare avgång en nattfärja...

Att sluta resan på det underbara Evia, (Marmari eller Karystos )ett par dagar gör också att man kan åka samma dag till flyget via Rafina även om detta går vid lunch! Så gjorde vi förra året.
Det finns många möjligheter...Men Aten ÄR mysigt att avsluta på och det finns hotel där också för ca 50 euro för ett dubbelrum om man letar lite.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 15:25
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Hej!
Det är svårt för mig att tänka på en resa till öarna UTAN att stanna åtminstone en natt i Aten.
Alltid hittar jag något nytt att förundra där, men jag reser ALDRIG på högsommaren! En gång i augusti var mig tillräckligt!! Och dessutom tycker jag hemskt mycket om att fara med BÅT
Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 15:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Det är svårt för mig att tänka på en resa till öarna UTAN att stanna åtminstone en natt i Aten.
...men jag reser ALDRIG på högsommaren!
Ja, så känner vi också!
En gång när vi landade i Aten och hade en lång härlig semester ute på öarna framför oss och egentligen hade planerat att åka ut med första bästa båt, så var vi helt överens... "Vi åker in till stan och börjar med en natt i Aten." Det var en alldeles speciell känsla att komma in till stan och veta att det var första och inte sista natten på semestern!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.