Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 20:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard SAS och Aten

Aten tycks också vara i farozonen när SAS måste dra in linjer, enligt alla tidningar idag
Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 21:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: SAS och Aten

Enligt information i ett av alla medier idag säger den bl.a

"SAS ställer nu fler plan på backen för att möta den svaga efterfrågan". "Antalet destinationer bantas med 40 procent, merparten av dessa räknas som olönsamma fritidsdestinationer".

Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ?

Jag är inte med i detta kring flygbolag, har alltid åkt charter privat och några gånger med bl.a SAS i tjänsten. Jag fann bara informationen ovan som intressant.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 21:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Kan det vara så att de charterflygningar SAS gör för bl.a. Apollo räknas till de "olönsamma fritidsdestinationerna"?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 22:08
Tindla Tindla är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Vad jag har hört så verkar det inte som om just charterflygningarna ligger så risigt till. Det är ju inte SAS.s "egna" flygningar utan resebolagen hyr in SAS och därför tjänar dem pengar på detta. Har jag fått rätt eller fel info, någon som vet mer?
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:30
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Tindla Visa inlägg
. Det är ju inte SAS.s "egna" flygningar utan resebolagen hyr in SAS och därför tjänar dem pengar på detta. Har jag fått rätt eller fel info, någon som vet mer?

Jo det är SAS flygningar, Apollo köper ett visst antal platser och blir de inte sålda inom en viss tid lämnas dessa åter till SAS. Aten har nog inte hört till de mest olönsamma, sommar tid ialla fall är nästa alla flighter från Arlanda ialla fall fulla, däremot kanske man drar ner på en del direktlinjer och "slår" i hop via Köpenhamn etc. Idag flygs ju en del av dessa med Lufthansa.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jo det är SAS flygningar, Apollo köper ett visst antal platser och blir de inte sålda inom en viss tid lämnas dessa åter till SAS. Aten har nog inte hört till de mest olönsammaCamilla
Njaaa, detta stämmer väl bara till viss del (läs Aten-flygningar). Men Apollo använder/använde ju SAS-plan till rena charter-destinationer som ex.vis Samos och Karpathos. Dit finns ju inga reguljära rutter så att Apollo kan "återlämna" biljetterna till SAS.
Tindlas inlägg handlar vad jag förstår om dessa flygningar och iom att SAS vill renodla sin kärnverksamhet (affärsresandet) så är det väl tveksamt om man tänker fortsätta hyra ut plan till charterflygningar på längre sikt.

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:48
Frappes avatar

[QUOTE=laero;158113]Njaaa, detta stämmer väl bara till viss del (läs Aten-flygningar).

Och jag skriver endast om Aten flygningarna, andra destinationer är inhyrda plan.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:47
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Aten räknas nog, tyvärr, till de destinationer som SAS inte tjänar alltför mycket pengar på!
Trots att det är relativt fullt under några korta sommarmånader är det svårt att få ekonomi på destinatiner då flygplansplanering, besättningar, handlingskontrakt på avrese/ankomst-ort måste räknas över en längre period, gärna året-runt.

Till sommaren kommer SAS vara flygbolag åt ett antal charterarrangörer. I de fall då arrangören hyrt en "serie" dvs skrivit ett avtal om en flygning under perioden april - oktober, en gång i veckan så behöver man inte oroa sig speciellt.
Däremot så finns det arrangörer som köper ett antal platser s.k. "bulk" på befintliga reguljära linjer ex SK1833 Arlanda-Aten. Dessa platser blir naturligvis ombokade om SAS beslutar att ställa in destinationen/flighten.

Lufthansa har aldrig, som någon skrev ovan, flygit åt SAS. Däremot är Lufthansa alltid ett av de första alternativen för ombokning om SAS ställer in flyg. Man får då oftast flyga via München eller Frankfurt.

De stora tidtabellsändringarna i SAS tidtabell kommer inte att ske förrän efter sommaren men en del konsolideringar kan säkert inträffa under tiden fram tills dess.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 20:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
De stora tidtabellsändringarna i SAS tidtabell kommer inte att ske förrän efter sommaren men en del konsolideringar kan säkert inträffa under tiden fram tills dess.
Kan Aten försvinna redan innan sommaren, tror du?
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 20:53
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Roade mig med att jämföra flygstolspriset för en resa SAS Stockholm-Aten med en resa Norwegian, Rygge- Aten i september, SAS var nästan dubbelt så dyrt, samt hade plötsligt mellanlandningar vissa dagar. Vi har endast åkt SAS tidigare, då dom har varit billigast, men i år blir det en resa från Norge. Som värmlänning har man ju inte längre dit.
Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 22:34
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Roade mig med att jämföra flygstolspriset för en resa SAS Stockholm-Aten med en resa Norwegian, Rygge- Aten i september, SAS var nästan dubbelt så dyrt, samt hade plötsligt mellanlandningar vissa dagar. Vi har endast åkt SAS tidigare, då dom har varit billigast, men i år blir det en resa från Norge. Som värmlänning har man ju inte längre dit.
Ingegerd
Nu är det väl lite svårt att jämföra priserna rakt av (om du nu har gjort det). På Norwegian får man väl betala extra för bagage och mat och vem vet vad. Jag försökte jämföra mellan Norwegian och SAS förra året då vi åkte till Aten men konstaterade snart att det inte gick att få fram ett pris på Norwegian innan jag hade packat då man måste veta hur många väskor man har med sej. Sedan ville de väl också att man ska boka antalet väskor samtidigt som man bokar resten av resan också. Det slutade med att jag stängde fönstret med Norwegianbokningen och gjorde klar SAS-bokningen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 21:23

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kan Aten försvinna redan innan sommaren, tror du?
Som enkel tjänsteman är det svårt att spekulera i!
En lösning som kan ligga nära till hands är väl att annulera direktflygen från Stockholm och lägga över de bokningar som finns på CPH-ATH.
Aten är väl historiskt sätt en flygdestination som är lite svår att få ekonomi i under 9 månader av året så att direktflyget från STO försvinner kan man nog räkna med, men jag tror inte det sker före sommaren.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 21:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
men jag tror inte det sker före sommaren
Jag sitter med en efterlängtad biljett till Aten i vår, det gäller en resa som jag längtat efter i många år, så jag hoppas du har rätt.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 21:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag sitter med en efterlängtad biljett till Aten i vår...
Det gör vi också, så vi hoppas också SteffTee har rätt.
Vi har ju biljetter Kastrup-Aten och det låter som att vi inte ska oroa oss allt for mycket här, i alla fall när det gäller en resa innan sommaren.
Hoppas verkligen att SteffTee har rätt.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 23:56
Frappes avatar

[QUOTE=SteffTee;158143]Lufthansa har aldrig, som någon skrev ovan, flygit åt SAS. Däremot är Lufthansa alltid ett av de första alternativen för ombokning om SAS ställer in flyg. Man får då oftast flyga via München eller Frankfurt.

Det var jag, men jag var nog otydlig jag menar inte att man flyger åt SAS utan att man flyger på Aten. Dessutom till bra pris... har bokat själv den 5e mars tor för SEK 1,700.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:32
Frappes avatar

[QUOTE=Hasse;158066]"SAS ställer nu fler plan på backen för att möta den svaga efterfrågan". "Antalet destinationer bantas med 40 procent, merparten av dessa räknas som olönsamma fritidsdestinationer".

Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ?

En typisk "fritidsdestination" är tex Aten, Barcelona, Paris medans en destinationer som Bryssel, London, Zurich är "arbetsrelaterade" flighter...

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 16:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Men nu!!!

Om Exv Apollo har hyrt in ett plan från SAS att köra till exv Santorini, då
påverkas detta icke av dåliga konjunkturer.

Inhyrt är inhyrt!! Om så Apollo ej lyckas fylla flighten med folk, då kör ändock SAS enär de har en bokning enligt avtal.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:54

[quote=Frappe;158108
Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? [/quote]

Nöjesskäll = lite psgr i affärsklass
Yrkesskäl = Mkt folk i affärsklass
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 23:58
Frappes avatar

[quote=Frappe;158108
Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? [/quote]
Citat:
Nöjesskäll = lite psgr i affärsklass
Yrkesskäl = Mkt folk i affärsklass

Här blev det lite fel detta var inte mitt citat utan Hasses, men det är ju solklart man tjänar mer på affärsresenärer än "turister"

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 12:49
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej
Resan till Aten klarar sig som tur är. Läste detta i DN i dag.
SAS flyger också en del charterflyg. Enligt Niclas Härenstam handlar det räknat i omsättning om några procent. Bland de större kunderna i Sverige finns resebolagen Apollo och Airtours. Sommarens trafik är redan bokad och kommer inte att påverkas av SAS nya inriktning, enligt bolaget.

Lolis
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.