|
#1
|
||||
|
||||
SAS och Aten
Aten tycks också vara i farozonen när SAS måste dra in linjer, enligt alla tidningar idag
|
#2
|
|||
|
|||
Sv: SAS och Aten
Enligt information i ett av alla medier idag säger den bl.a
"SAS ställer nu fler plan på backen för att möta den svaga efterfrågan". "Antalet destinationer bantas med 40 procent, merparten av dessa räknas som olönsamma fritidsdestinationer". Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? Jag är inte med i detta kring flygbolag, har alltid åkt charter privat och några gånger med bl.a SAS i tjänsten. Jag fann bara informationen ovan som intressant. Hasse |
#3
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Kan det vara så att de charterflygningar SAS gör för bl.a. Apollo räknas till de "olönsamma fritidsdestinationerna"?
// Helén |
#4
|
|||
|
|||
Sv: SAS och Aten
Vad jag har hört så verkar det inte som om just charterflygningarna ligger så risigt till. Det är ju inte SAS.s "egna" flygningar utan resebolagen hyr in SAS och därför tjänar dem pengar på detta. Har jag fått rätt eller fel info, någon som vet mer?
|
#5
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Citat:
Jo det är SAS flygningar, Apollo köper ett visst antal platser och blir de inte sålda inom en viss tid lämnas dessa åter till SAS. Aten har nog inte hört till de mest olönsamma, sommar tid ialla fall är nästa alla flighter från Arlanda ialla fall fulla, däremot kanske man drar ner på en del direktlinjer och "slår" i hop via Köpenhamn etc. Idag flygs ju en del av dessa med Lufthansa. Camilla |
#6
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Citat:
Tindlas inlägg handlar vad jag förstår om dessa flygningar och iom att SAS vill renodla sin kärnverksamhet (affärsresandet) så är det väl tveksamt om man tänker fortsätta hyra ut plan till charterflygningar på längre sikt. Lars |
#7
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
[QUOTE=laero;158113]Njaaa, detta stämmer väl bara till viss del (läs Aten-flygningar).
Och jag skriver endast om Aten flygningarna, andra destinationer är inhyrda plan. Camilla |
#8
|
|||
|
|||
Sv: SAS och Aten
Aten räknas nog, tyvärr, till de destinationer som SAS inte tjänar alltför mycket pengar på!
Trots att det är relativt fullt under några korta sommarmånader är det svårt att få ekonomi på destinatiner då flygplansplanering, besättningar, handlingskontrakt på avrese/ankomst-ort måste räknas över en längre period, gärna året-runt. Till sommaren kommer SAS vara flygbolag åt ett antal charterarrangörer. I de fall då arrangören hyrt en "serie" dvs skrivit ett avtal om en flygning under perioden april - oktober, en gång i veckan så behöver man inte oroa sig speciellt. Däremot så finns det arrangörer som köper ett antal platser s.k. "bulk" på befintliga reguljära linjer ex SK1833 Arlanda-Aten. Dessa platser blir naturligvis ombokade om SAS beslutar att ställa in destinationen/flighten. Lufthansa har aldrig, som någon skrev ovan, flygit åt SAS. Däremot är Lufthansa alltid ett av de första alternativen för ombokning om SAS ställer in flyg. Man får då oftast flyga via München eller Frankfurt. De stora tidtabellsändringarna i SAS tidtabell kommer inte att ske förrän efter sommaren men en del konsolideringar kan säkert inträffa under tiden fram tills dess. |
#9
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Kan Aten försvinna redan innan sommaren, tror du?
|
#10
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Roade mig med att jämföra flygstolspriset för en resa SAS Stockholm-Aten med en resa Norwegian, Rygge- Aten i september, SAS var nästan dubbelt så dyrt, samt hade plötsligt mellanlandningar vissa dagar. Vi har endast åkt SAS tidigare, då dom har varit billigast, men i år blir det en resa från Norge. Som värmlänning har man ju inte längre dit.
Ingegerd |
#11
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Citat:
Mvh Janérik |
#12
|
|||
|
|||
Sv: SAS och Aten
Som enkel tjänsteman är det svårt att spekulera i!
En lösning som kan ligga nära till hands är väl att annulera direktflygen från Stockholm och lägga över de bokningar som finns på CPH-ATH. Aten är väl historiskt sätt en flygdestination som är lite svår att få ekonomi i under 9 månader av året så att direktflyget från STO försvinner kan man nog räkna med, men jag tror inte det sker före sommaren. |
#13
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Jag sitter med en efterlängtad biljett till Aten i vår, det gäller en resa som jag längtat efter i många år, så jag hoppas du har rätt.
|
#14
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Det gör vi också, så vi hoppas också SteffTee har rätt.
Vi har ju biljetter Kastrup-Aten och det låter som att vi inte ska oroa oss allt for mycket här, i alla fall när det gäller en resa innan sommaren. Hoppas verkligen att SteffTee har rätt. |
#15
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
[QUOTE=SteffTee;158143]Lufthansa har aldrig, som någon skrev ovan, flygit åt SAS. Däremot är Lufthansa alltid ett av de första alternativen för ombokning om SAS ställer in flyg. Man får då oftast flyga via München eller Frankfurt.
Det var jag, men jag var nog otydlig jag menar inte att man flyger åt SAS utan att man flyger på Aten. Dessutom till bra pris... har bokat själv den 5e mars tor för SEK 1,700. Camilla |
#16
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
[QUOTE=Hasse;158066]"SAS ställer nu fler plan på backen för att möta den svaga efterfrågan". "Antalet destinationer bantas med 40 procent, merparten av dessa räknas som olönsamma fritidsdestinationer".
Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? En typisk "fritidsdestination" är tex Aten, Barcelona, Paris medans en destinationer som Bryssel, London, Zurich är "arbetsrelaterade" flighter... Camilla |
#17
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Men nu!!!
Om Exv Apollo har hyrt in ett plan från SAS att köra till exv Santorini, då påverkas detta icke av dåliga konjunkturer. Inhyrt är inhyrt!! Om så Apollo ej lyckas fylla flighten med folk, då kör ändock SAS enär de har en bokning enligt avtal. Arne |
#18
|
|||
|
|||
Sv: SAS och Aten
[quote=Frappe;158108
Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? [/quote] Nöjesskäll = lite psgr i affärsklass Yrkesskäl = Mkt folk i affärsklass |
#19
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
[quote=Frappe;158108
Hur bedöms en viss destination ? Ett flygbolag känner väl inte till i vilket syfte man flyger - nöjes- eller yrkesskäl ? [/quote] Citat:
Här blev det lite fel detta var inte mitt citat utan Hasses, men det är ju solklart man tjänar mer på affärsresenärer än "turister" Camilla |
#20
|
||||
|
||||
Sv: SAS och Aten
Hej
Resan till Aten klarar sig som tur är. Läste detta i DN i dag. SAS flyger också en del charterflyg. Enligt Niclas Härenstam handlar det räknat i omsättning om några procent. Bland de större kunderna i Sverige finns resebolagen Apollo och Airtours. Sommarens trafik är redan bokad och kommer inte att påverkas av SAS nya inriktning, enligt bolaget. Lolis |
|
|