Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-05, 06:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Apelsiner á la Kreta

Apelsiner från Kreta

En apelsin (Citrus ×aurantium Sinensis-Gruppen) är ett orange bär som kommer ifrån apelsinträdet. Det svenska namnet apelsin kommer från tyskans apfelsine som betyder "äpple [från] Kina" (ej att förväxla med granatäpple som på engelska kallas just för Chinese Apple). Apelsinen är ingen naturligt förekommande art utan en hybrid mellan storcitrus (C. ×aurantium) och småcitrus (C. reticulata).

Historik och namn
Apelsinen härstammar från Sydostasien, men växer idag i många områden i världen. Färgen orange har fått sitt namn ifrån apelsinen som på franska (liksom bland annat engelska) heter just orange. Fruktnamnet kommer från sanskrits na rangi, Na rangi eller naranja översattes via bland andra persiska och arabiska till "norange" på engelska, senare omformat till det enklare orange. Samma sak hände i Frankrike och Italien, medan den i Spanien fortfarande kallas naranja.
Apelsin skall enligt skrivreglerna skrivas "en apelsin", men det är dock vanligt i södra Sverige att man även säger "ett apelsin".

–Åter till ämnet. Kreta och apelsiner?
Sällan har jag ätit så goda apelsiner någon annanstans. Direkt från träden och ibland köpta. Mr A tjatar jämt om att jag ska äta mandariner i stället för apelsiner. ”They are made for juice not for eating”.
Mandariner!
–Sura och fulla med kärnor!
–Näe, tacka vet jag riktiga apelsiner!
Utan kärnor och härligt slaskiga att mumsa i sig. Någon gång kan de förekomma på Coop här i Piteå och då är jag snabb med att införskaffa en låda. De kommer oftast från Lassithi-platån och är stämplade så (tur man kan läsa grekiska).
Mina vänner tycker jag är knäpp som köper dessa fula och svartprickiga bär. Efter ett smakprov brukar de ändra åsikt.
Ibland händer det att Mr A skickar hem en box från mina egna träd. Då blir det högtid i det Wimanska hemmet. Inte för att det är mina utan mest för att de inte är besprutade, växer lite fel till, ingen bryr sig om dem utom för att plocka när de är mogna. Det vill säga NU. Plockar ingen blir det skräpfrukt och kanske juice.
–Men framför allt!
Det är apelsiner.
Inget surrogat här inte. Utan riktiga, mogna från Kreta.
–Är jag bortskämd?
Ja det tror jag, med alla upplevelser i ryggsäcken.
Nu må ni tycka att den där kretaidioten svävar i det blå. Jo det kanske jag gör, men detta är fakta för mig. Min vän Dimitris har det svettigt just nu med flera tusen träd. Jag äger bara 5.
Citat från Antonis ”Silly boy, so happy for six olives and five oranges”
Håller med, men de är “mina” och ingen annans och det har jag papper på.
Jag har sagt tidigare att jag vill ligga i en olivlund innan jag dör och titta på himlen. Det är inte riktigt uppfyllt då jag har en ”knyckt” gammal plaststol som står där träden är.
Vi ska ha nya mål.
Jo, nästa mål är att skaffa mig 5 st persikoträd.
Detta kräver flirt med Antonis syster Elena. Hon äger massor precis granne med mina oliver. Jag ska sätta in en stöt nästa gång jag är där. Det är hon som är mamma till de tre talibanerna som jag skrivit om tidigare. Jag får väl spinna på att jag varit barnvakt ganska ofta.

Uffe (i det blå)

Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Apelsiner á la Kreta

Hej Uffe!
Det är ju inte bara frukten man längtar efter när man läser detta!
Du skriver så härligt och längtan efter sommar och Grekland blir så stor så stor!

Håller tummarna för dina nya träd. Vore härligt att komma dit och bli bjuden på fruktsallad en gång!

Hälsar Lena från ett nypudrat Bandhagen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.