|
|
||||
|
||||
Vart ska jag åka?
Hej,
Jag har tankar på att åka en vecka i juli till en av härliga Greklands öar, men kan inte bestämma mig för vilken ö jag vill åka. Behöver er hjälp! *panik* Nädå, jag jag har inte panik så, men vill bara ha tips på öar som man kan åka till. Som det ser ut idag kommer jag åka ensam, då mina vänner har andra planer i sommar. Mina frågor: Vilken/vilka öar är bra öar för ensmaresenär? Vad kan man göra på ön? Vart är det billigt att bo och äta på resmålet? Hälsningar Carina |
|
||||
|
||||
Sv: Vart ska jag åka?
Ja, du..det beror ju väldigt mycket på vad man är ute efter.
Jag har rest ensam en del och har då besökt Sifnos, Amorgos, Paros, Naxos, Amorgos och Syros. Jag ville bara ha lugn och ro, god mat och vacker natur. Trivdes på alla ovannämnda öar men på mindre öar som Amorgos och Sifnos blir man ju snabbt igenkänd som "hon som reser ensam" och det tycker jag kan kännas lite jobbigt. Är man på en större ö, typ Naxos så försvinner man lite mer i mängden och det tycker jag kan vara skönt ibland. Väljer man en ännu större ö som exempelvis Kreta kan man ju resa runt och upptäcka nya platser varje dag! Jag trivs bra med att resa ensam med ett undantag och det är på kvällarna när alla andra går ut och äter middag tillsammans..då kan man känna sig lite ensam. På dagarna brukar jag vandra, upptäcka byar och platser, fotografera och bada. Jag hyr alltid bil(om jag inte har med mig egen) för jag tycker om frihetskänslan som det ger mig. Men som sagt, det beror ju på vad du vill göra? //Stina |
|
||||
|
||||
Citat:
//Enigma |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har tidigare varit på Rhodos och Kos, men det var ju bra länge sedan, så de öarna är ju öar som jag gärna besöker igen. Men samtidigt är jag ju bra nyfiken på nya öar. Är jätteglad för alla tips som alla kan ge. H:Carina Senast redigerad av inha den 2009-03-07 klockan 15:44. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
/Carina |
|
|||
|
|||
Precis som du gillar jag att varva sol och bad med att se mig omkring. Har heller inte körkort. Öar som jag trivts på har bland annat varit Sifnos och Naxos. Båda har bra bussförbindelser och en perfekt blandning av bra badmöjligheter och mycket att upptäcka.
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Enigma Senast redigerad av Enigma den 2009-03-06 klockan 16:34. |
|
||||
|
||||
Citat:
ja, jag fick ditt mejl på min privata mejl. Tack för det! Jag ska svara på det om en liten liten stund. H:Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
Hälsningar Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
//Enigma |
|
||||
|
||||
Sifnos måste vara perfekt! Bättre bussförbindelser går inte att hitta. Dessutom är det en väldigt trevlig ö.
|
|
||||
|
||||
Jag har nu fått några tips på öar som jag ska läsa in mig på. Men jag tar fortfarande emot fler tips naturligtvis.
Tack till er som har tipsat så här långt! /Carina |
|
|||
|
|||
Hej Carina!
Förra året åkte jag själv för första gången till Grekland. Det blev en väldigt trevlig resa, där Naxos åter blev favoriten. Jag valde att bo på Agia Ana, för att på dagarna kunna välja olika stränder och på kvällarna växla mellan byarna och att åka in till staden. Med den variationen var det inga problem att vara kvar sex nätter. Strandbyarna är trevliga och Naxos stad har både trevliga kvarter och en lång hamnpromenad. För den som vill ha annat än grekisk mat finns det både en mexicansk restaurang och en thailändsk. Bussförbindelsen på Naxos är jättebra, inte bara mellan stränderna och staden, utan också om du vill se dig omkring. Själv gör jag min andra resa på egen hand till Naxos i sommar. Har ledigt veckorna 28 till 30, så vi kanske stöter på varandra? Ann-Charlotte |
|
||||
|
||||
Jag reste ensam till Folegandros och det skulle jag gärna göra igen. Bodde i Chora som för mig var lagom stort med fina torg och riktigt bra tavernor. Om du inte reser i högsäsong är boendepriserna överkomliga. Trevligt folkliv på kvällarna och fina vandringsmöjligheter om du vill. Jag stannade i nio dagar och fick därigenom ett lägre boendepris. Stället jag bodde på heter Aegeon och det var väldigt välskött och fint. Frun i familjen driver ett lite äldre ställe nära busstorget och även det verkade vara ett fint boende. Jag tog bussen upp från hamnen och knackade på i boendet nära torget. Det var fullbelagt men hon ringde efter sonen som visade mig Aegeon som han sköter tillsammans med sin far. Fint rum med kylskåp och modernt badrum. Härlig uteplats med ett vackert olivträd. Hotellet är byggt som en cykladisk by med flera små hus och vackra stengångar och växter mellan husen. Här trivdes jag direkt.
Eva |
|
|