Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-22, 23:28
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Ensam till Athen?

Hej!

Jag hade tänkt åka till Athen i början på april, men nu vet jag inte riktigt hur det blir. Mitt tilltänkta sällskap måste tyvärr jobba och det verkar vara svårt för någon annan att komma loss

Inga flygbiljetter är bokade än, så det är ok. Och hotellet (Adonis) går att boka av.

Jag funderar på om jag ska åka dit själv... *gulp* Det är ju alltid roligt att ha någon att dela alla upplevelser med...

Är det något ni kan rekommendera eller avråda mig ifrån? Har bara rest ensam i Norden. Eller har ni andra tips?

Helena S - måste sova på saken...
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 08:27
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Ensam till Athen?

Jag skulle inte åka dit ensam för allra första gången. Mest beroende av min dåliga lokalsinneHade jag inte haft Karin med mig, så hade jag nog inte hittat till hotellet ännu
Det är ju roligt och ha någon och dela upplevelserna med sådär första gången.
Nu när jag har varit där 3 gånger, så skulle jag kunna ta mig dit ensam också Längtar dit faktiskt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 08:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jeg hadde ikke nølt med å reise alene. Athen er en trygg storby å ferdes i, bare du tar de vanlige forholdsreglene (passer på veska, ikke raver rundt i fylla, holder deg til trafikkerte, opplyste veier om kvelden osv )

Hold deg unna området sørvest (blir det vel) for Omonia-plassen, området mellom Ag. Konstantinou og Athinas er ikke særlig hyggelig for en dame som reiser alene. Exarchia på kveldstid er heller ikke å anbefale, nå som det er litt urolig der.

Ellers, kos deg! Metroen er jo et glimrende framkomstmiddel (har tatt den alene mange ganger og alltid følt meg helt trygg), og å vandre rundt i de sentrumsnære bydelene er hyggelig selv om man er alene, synes jeg.

Enig i at det er hyggeligst å dele opplevelsene med noen, men er man innstillt på å dra alene har det en egenverdi som også er fin.
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 11:06
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej!
Jag har ju besökt Aten tiotals gånger och alltid ensam. Jag tycker också att Aten är en mycket trygg stad. Jag har gått där sent på kvällen också, men kanske ville jag inte nuförtiden vandra på Omonia trakten på den tiden. Jag TROR att det inte är så angenämt?
Men då ditt hotel ligger i Plaka, tycker jag att du kan vara alldeles tryggt där !
Ha en trevlig och intressant resa till Aten! Det finns många goda tips på detta forum.
mvh/Eija
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 12:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Jag hade absolut VÅGAT åka ensam!! Aten har alltid kännts trygg...... Sen om man VILL är ju en annan fråga , det är ju så individuellt..Allt är "nära" i Aten så det är en perfekt stad på det sättet och Adonis ligger PERFEKT!!!

Om Du vågar så kommer Du INTE att ångra Dig det är jag säker på.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 13:49
Riittas avatar

Det var inte för tryggheten jag skulle vara orolig för.
Utan bara tänkte på mig själv och hur dåligt lokalsinne jag har
Alla har ju inte det, så åk du gärna om du känner för det
Jag talade bara om mina egna brister. Nu skulle jag gärna åka själv, för nu hittar jag lite bättre

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 22:57
Helena Ss avatar

Tack för alla svar! Jag behövde inte känna mig ensam så länge. Min rara mamma följer med, en glad pensionär som gillar att resa . Hade hon inte haft möjlighet att följa med så hade jag nog ändå åkt själv.

Nu är flygbiljetterna bokade, så det är dags att läsa in sig!!! Åh, vad jag längtar!

Helena S - trött men glad
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 08:09
Riittas avatar

Så roligt att mamma kunde följa medDet blir säkert en härlig resa med mycket upplevelser

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 11:03
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hej, angående dåligt lokalsinne. Jag är så snabbt lost - så jag löser mina ensamresor i städer med att bara gå runt och gå dit näsan pekar och sen när jag ska ta mig tillbaka till hotellet så tar jag en taxi....
Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 11:52

Ewa, den metoden brukte jeg etter en hel dag med vandring rundt i Jerusalem. Viste seg at jeg kunne gått til hotellet på 10 minutter
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 17:40
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Första gången i Rhodos stad för ca. 30 år sedan (31 tom-HERREGUD!!) så försökte vi också ta taxi till hotellet när vi hade irrat runt flera timmar. Taxichaffören bara skrattade och pekade uppför gatan där vi stod, ca. 25 m. bort låg hotellet! Sen dess brukar jag alltid ha en stadskarta i väskan.
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 19:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Men snälla...i centrala Aten KAN man inte gå vilse...var man än är kan man se nån av de tre höga punkterna i stan: Lykavittos, Akropolis och Filopappos, som ligger nästan på linje. Massor av stora gator går in mot city som ekrar på ett cykelhjul.
Men en karta är inte fel, helst om man läser på lite i förväg.
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 21:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Ja, jag förstår överhuvudtaget inte alls att man vill gå UTAN karta! ÅH så många fantastiska upptäcktsfärder vi gjort per fot och med karta i Aten....Hur lätt som helst att hitta och med karta i handen så ser man ju vad som finns av sevärdheter i närheten ....Om man INTE har karta så missar man ju hur mycket som helst av det som finns att se. Fast det är klart det blir kanske mer spännande utan karta

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 11:05
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Oijoi Monica, säkert kan man gå vilse i Aten. Jag gör det varje gång jag är där, fast jag har besökt stan säkert tiotals gånger !! Inte ens i Plaka kan jag vandra utan att ta fel väg, om jag inte har min karta med. Man ser ju Akropolis nästan hela tiden så att man så UNGEFÄR vet var man vandrar, men SÅÅÅÅ många extra omvägar har jag gjort där. Det är ingen harm om man inte har bråttom och det BORDE man inte ha förståss, MEN nån gång...

I varje fall ser man mycket mera när man "låter näsan visa" vägen !! Och nog hjälper grekerna gärna och man kan öva sig sin ynkliga grekiska språk!

Till alla atenbesökare
ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ!
Eija
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 13:33
Monica Ps avatar

En liten varning är väl på sin plats. Det är vanligare än man tror med väskryckare och ficktjuvar. Jag har just pratat med en tysk-grekiska som flyttat hit till Kalymnos efter många år i Aten, och hon sa att alla hennes vänner blivit av med något, hon har svårt att slappna av här på vår trygga lilla ö...det var viktigaste skälet till att hon lämnade storstan, faktiskt.
Något annat: Hur känner man igen en turist?
När min ene son var liten hade han denna definition:" dom går och tittar upp på husen medans vanligt folk glor rakt fram"...
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 17:35

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En liten varning är väl på sin plats. Det är vanligare än man tror med väskryckare och ficktjuvar.
Nå vet jeg forsåvidt ikke hva folk tror, men man er vel nokså naiv om man antar at det ikke finnes lommetyver o.l. i Athen, slik som det gjør i alle andre storbyer i verden. Som jeg skrev i et tidligere innlegg må man ta forholdsregler, enten man reiser alene eller i følge. Jeg er like påpasselig med sakene mine når jeg er i Athen som når jeg er i London, og bank i bordet, hittil har det gått bra.

Faktisk, etter å ha reist mye de siste 25 årene, har det bare skjedd noe ubehagelig én gang: Bilinnbrudd på Lanzarote (for 20 år siden). De fikk med seg en nylonbag med to badehåndklær...
Statistikken sier vel det er min tur igjen snart
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 17:41
Monica Ps avatar

Nej, jag vet förstås inte vad folk tror...det är bara så otroligt trist att bli bestulen. Min gamla bild av Aten som en stor småstad gäller inte längre.
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 23:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men snälla...i centrala Aten KAN man inte gå vilse...var man än är kan man se nån av de tre höga punkterna i stan: Lykavittos, Akropolis och Filopappos, som ligger nästan på linje. Massor av stora gator går in mot city som ekrar på ett cykelhjul.
Men en karta är inte fel, helst om man läser på lite i förväg.
Jo det kan man visst. Hände mig vid mitt första Atenbesök och sen blev jag rånad av en taxichaufför. Fick höra att jag var i gott sällskap med bland annat dåvarande ambassöderens hustru. Konsekvensen av denna erfarenhet är att jag bara undantagsvis åker taxi i Aten och då alltid beväpnad med tårgas. Gillar inte Aten speciellt sen dess.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 23:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Konsekvensen av denna erfarenhet är att jag bara undantagsvis åker taxi i Aten och då alltid beväpnad med tårgas. Gillar inte Aten speciellt sen dess.

Eva
Eva! Du vet väl att det räknas som olaga vapeninnehav att ha med sig tårgas? Vet förstås inte vad det blir enligt de grekiska lagarna, men ta inte med dig tårgas hem i resväskan!!

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 23:36
Helena Ss avatar

Nu har jag skrivit ut massor med tips. Jag har fått en bra karta från Grekiska turistbyrån och jag har lånat en bra guidebok från biblioteket (1 klass, jag gillar deras böcker, brukar låna dem när jag åker iväg). Det känns som om jag kommer att hitta till hotellet och känner mig redan som hemma.. Men, som jag vet av egen erfarenhet, är att det inte ser ut som man har tänkt sig, ha ha! När jag ska nånstans brukar jag försöka lära in hur jag ska åka eller gå, och väljer att inte ta med mig nån karta, det ser ju så lätt ut.. Och hamnar lite galet...

Helena S safear och tar karta... har dåligt lokalsinne tills jag lär mig att hitta. Men det väl ju inget med lokalsinnet att göra
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.