![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag hade tänkt åka till Athen i början på april, men nu vet jag inte riktigt hur det blir. Mitt tilltänkta sällskap måste tyvärr jobba och det verkar vara svårt för någon annan att komma loss ![]() Inga flygbiljetter är bokade än, så det är ok. Och hotellet (Adonis) går att boka av. Jag funderar på om jag ska åka dit själv... *gulp* Det är ju alltid roligt att ha någon att dela alla upplevelser med... ![]() Är det något ni kan rekommendera eller avråda mig ifrån? Har bara rest ensam i Norden. Eller har ni andra tips? Helena S ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle inte åka dit ensam för allra första gången. Mest beroende av min dåliga lokalsinne
![]() ![]() ![]() Det är ju roligt och ha någon och dela upplevelserna med sådär första gången. Nu när jag har varit där 3 gånger, så skulle jag kunna ta mig dit ensam också ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg hadde ikke nølt med å reise alene. Athen er en trygg storby å ferdes i, bare du tar de vanlige forholdsreglene (passer på veska, ikke raver rundt i fylla, holder deg til trafikkerte, opplyste veier om kvelden osv
![]() Hold deg unna området sørvest (blir det vel) for Omonia-plassen, området mellom Ag. Konstantinou og Athinas er ikke særlig hyggelig for en dame som reiser alene. Exarchia på kveldstid er heller ikke å anbefale, nå som det er litt urolig der. Ellers, kos deg! Metroen er jo et glimrende framkomstmiddel (har tatt den alene mange ganger og alltid følt meg helt trygg), og å vandre rundt i de sentrumsnære bydelene er hyggelig selv om man er alene, synes jeg. Enig i at det er hyggeligst å dele opplevelsene med noen, men er man innstillt på å dra alene har det en egenverdi som også er fin. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag har ju besökt Aten tiotals gånger och alltid ensam. Jag tycker också att Aten är en mycket trygg stad. Jag har gått där sent på kvällen också, men kanske ville jag inte nuförtiden vandra på Omonia trakten på den tiden. Jag TROR att det inte är så angenämt? Men då ditt hotel ligger i Plaka, tycker jag att du kan vara alldeles tryggt där ![]() Ha en trevlig och intressant resa till Aten! Det finns många goda tips på detta forum. mvh/Eija |
|
|||
|
|||
![]()
Jag hade absolut VÅGAT åka ensam!! Aten har alltid kännts trygg...... Sen om man VILL är ju en annan fråga , det är ju så individuellt..Allt är "nära" i Aten så det är en perfekt stad på det sättet och Adonis ligger PERFEKT!!!
Om Du vågar så kommer Du INTE att ångra Dig det är jag säker på. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det var inte för tryggheten jag skulle vara orolig för.
Utan bara tänkte på mig själv och hur dåligt lokalsinne jag har ![]() Alla har ju inte det, så åk du gärna om du känner för det ![]() Jag talade bara om mina egna brister. Nu skulle jag gärna åka själv, för nu hittar jag lite bättre ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar! Jag behövde inte känna mig ensam så länge. Min rara mamma följer med, en glad pensionär som gillar att resa
![]() Nu är flygbiljetterna bokade, så det är dags att läsa in sig!!! Åh, vad jag längtar! Helena S - trött men glad ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så roligt att mamma kunde följa med
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej, angående dåligt lokalsinne. Jag är så snabbt lost - så jag löser mina ensamresor i städer med att bara gå runt och gå dit näsan pekar och sen när jag ska ta mig tillbaka till hotellet så tar jag en taxi....
Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
![]()
Ewa, den metoden brukte jeg etter en hel dag med vandring rundt i Jerusalem. Viste seg at jeg kunne gått til hotellet på 10 minutter
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Första gången i Rhodos stad för ca. 30 år sedan (31 tom-HERREGUD!!)
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men snälla...i centrala Aten KAN man inte gå vilse...var man än är kan man se nån av de tre höga punkterna i stan: Lykavittos, Akropolis och Filopappos, som ligger nästan på linje. Massor av stora gator går in mot city som ekrar på ett cykelhjul.
Men en karta är inte fel, helst om man läser på lite i förväg. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag förstår överhuvudtaget inte alls att man vill gå UTAN karta! ÅH så många fantastiska upptäcktsfärder vi gjort per fot och med karta i Aten....Hur lätt som helst att hitta och med karta i handen så ser man ju vad som finns av sevärdheter i närheten ....Om man INTE har karta så missar man ju hur mycket som helst av det som finns att se. Fast det är klart det blir kanske mer spännande utan karta
![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Oijoi Monica, säkert kan man gå vilse i Aten. Jag gör det varje gång jag är där, fast jag har besökt stan säkert tiotals gånger
![]() I varje fall ser man mycket mera när man "låter näsan visa" vägen ![]() Till alla atenbesökare ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ! Eija |
|
||||
|
||||
![]()
En liten varning är väl på sin plats. Det är vanligare än man tror med väskryckare och ficktjuvar. Jag har just pratat med en tysk-grekiska som flyttat hit till Kalymnos efter många år i Aten, och hon sa att alla hennes vänner blivit av med något, hon har svårt att slappna av här på vår trygga lilla ö...det var viktigaste skälet till att hon lämnade storstan, faktiskt.
Något annat: Hur känner man igen en turist? När min ene son var liten hade han denna definition:" dom går och tittar upp på husen medans vanligt folk glor rakt fram"... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Faktisk, etter å ha reist mye de siste 25 årene, har det bare skjedd noe ubehagelig én gang: Bilinnbrudd på Lanzarote (for 20 år siden). De fikk med seg en nylonbag med to badehåndklær... Statistikken sier vel det er min tur igjen snart ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag vet förstås inte vad folk tror...det är bara så otroligt trist att bli bestulen. Min gamla bild av Aten som en stor småstad gäller inte längre.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Stina |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag skrivit ut massor med tips. Jag har fått en bra karta från Grekiska turistbyrån och jag har lånat en bra guidebok från biblioteket (1 klass, jag gillar deras böcker, brukar låna dem när jag åker iväg). Det känns som om jag kommer att hitta till hotellet och känner mig redan som hemma..
![]() ![]() ![]() Helena S ![]() ![]() |
![]() |
|
|