Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-23, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Agii Apostoli

Någon som kan berätta lite mer om platsen. Finns det tavernor som serverar traditionell grekisk mat som ex kokta rödbetor, fava, briam, stifado och ungskokt potatis. Avskyr pommes frites. Har förstått att stränderna och platsen är barnvänlig utan den hemska vägen som finns vid andra orter på den här kuststräckan.

Kort transfertid är det dessutom från flygplatsen. Finns det någon bebyggelse som inte är hotell? Finns det trottoarer? Finns det några torg och gränder?

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-25, 06:45
argolin argolin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej! Vi var där i maj -08 o bodde på stellina village! Ett jättebra hotell med bra personal både i restaurangen o i receptionen, vi åt ganska ofta på hotellet! En restaurang som vi kan rekomendera är Andreas taverna (vi tyckte om den) ligger vid fotbollsplanen, på samma gata som lidl men ner mot havet! Det är nog mest hotell på havs sidan av stora vägen men om det heter AA på andra sidan också vet jag inte men var där o gick lite men inga restauranger hittades!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-27, 18:51
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Agii Apostoli

Om du åker eller tar en promenad, längre är det inte, upp till byarna Galatas och Daratsos strax söder om A A så hittar du tavernor som har mer traditionell mat.
Kali orexi
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-28, 10:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Är vägarna promenerbara med syskonvagn? Min erfarenhet av kretensiska landsvägar känns som att det ibland handlar om livet som insats att vistas d'r.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-28, 13:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Agii Apostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har förstått att stränderna och platsen är barnvänlig utan den hemska vägen som finns vid andra orter på den här kuststräckan.
Eva
Jag skulle inte vilja bo på "fel sida vägen" i AA. Våra barn var stora när vi var där, ingen rolig uppgift att springa med i trafikriktningen för att korsa vägen. Vägen är hemsk! Det är nu till sommaren tre år sedan, så kanske har det kommit upp trafikljus vid övergångstället?
Med rätt sida menar jag den del som är närmast stränderna, några smågränder såg inte jag, fast å andra sidan tillbringades större delen av kvällarna inne i Chania och dagarna på stranden
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-28, 15:32
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Agii Apostoli

Jag kan svara att om man som Helén säger håller sig på
rätt sida vägen där bilderna är tagna är det lugnt.

Allt finns där även busshållplatsen nere vid taxiplan.
Det finns egentligen inget annat än bostäder och några hotell på andra sidan. Man måste lite längre upp mot Daratsos för att promenera i
en bymiljö. I och för sig mycket trevligt, men ta gärna en taxi upp till Daratsos och promenera hem.

Nea Kydonia (huvudvägen) korsas bäst vid korsningen upp till byn och där busshållplatsen till Xania ligger innan bussen svänger ner i AA för sin rundtur. Där har man ordentlig utsikt åt båda håll när man ska över.
Jag håller med om att det är med livet som insats att korsa gatan.
Det nedre området (AA) är bra för barnfamiljer och relativt säkert ut bilsynpunkt kontra barn.

Stränderna är kanon för småttingar, men jag vet inte hur gamla dina barn är Eva. Stranden mot Staloshållet är mindre lämplig för yngre förmågor. Jag tror ni kommer att trivas där i någon av de andra vikarna.

Lite cynism: Hur stavar trafikljus och vad betyder de!
Planerna fanns på att bygga ett till, men det blev för tätt
inpå det som ligger vid Lidl.
De som kommer från Lidl när det är rött från stan hinner precis
accelerera upp till marschfart inför korset ca:70-80 kmh och de har inga planer på att bromsa.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2009-03-28 klockan 15:37.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-28, 15:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Agii Apostoli

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag håller med om att det är med livet som insats att korsa gatan.

Lite cynism: Hur stavar trafikljus och vad betyder de!
Planerna fanns på att bygga ett till, men det blev för tätt
inpå det som ligger vid Lidl.
De som kommer från Lidl när det är rött från stan hinner precis
accelerera upp till marschfart inför korset ca:70-80 kmh och de har inga planer på att bromsa.
Misstänkte att det fortfarande (ha, ha) är så
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-28, 19:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Mina barn är vuxna Ulf. Jag är en gammal tant på 55 men det är barnbarnen och dottern som ska med. Barnbarnen är 2 månader och 1 år och 11 månader men de hinner ju växa lite innan september. Vi vill således ha en ganska tillrättalagd miljö för de små. Bäst vore nog att resa till en liten ö så vi får se vad det blir. Blir inte på fel sida om vägen i varje fall. Vi tänker inte heller tillbringa kvällarna inne i Chania även om vi gillar den staden. Vi bor i en stad och semestra vill vi göra på landet.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-28, 19:36
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Agii Apostoli

Det är ju betydligt lugnare på södra sidan av ön så varför inte välja det i stället för A A om ni ändå inte vill besöka Chania. Paleochora kan vara ett bra alternativ men transfern blir betydligt längre f´stås. Eller varför inte Nea Chora där tavernorna har betydligt mer traditionell mat än ute vid A A.
Stranden ligger precis utanför dörr´n och det tar bara 15 minuter in till stan, om du nu händelsevis skulle ändra dig.
Lycka till!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-28, 22:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Måste erkänna egentligen längtar jag inte alls till Kreta. Har varit där mellan 10-15 ggr och det är något med metaliteten där som jag inte kan med längre. Sorry alla ni som har det som ert andra hem. Naturligtvis är jag orättvis för ön är stor och har en oerhörd mångfald. Kreta var inte mitt första möte med Grekland utan jag besökte både Kos, Kalymnos, Paxos och Antipaxos före.
Efter många resor till Kreta blev flera öar i Cykladerna mina favoriter och är så fortfarande även om Fourni, Karpathos, Samos och Patmos också får mitt gillande.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-29, 06:34
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej "Tant" Eva från "Farbror" Ulf (56)
Varför inte välja Kalymnos i stället eller Kos.
-Jag tvingar inte någon att tänka Kreta!
Vi har vårt "land" eller "Ö" som vi älskar många av oss.
Vad det beror på tänker jag inte gå in på här utan det avhandlar jag i min hörna. Vi har alla olika tankar och olika kärlekar.

Tack för att du var ärlig i ditt svar. Det håller denna diskussion på en hög och aktuell nivå.
-Flygtider till Kykladerna är de samma, bara båttransfer som skiljer om Kalymnos skulle bli valet?
Det finns även fler andra öar i Greklands arkipelag att välja på.
Plus för Kalymnos är att du får möjligheten att träffa Monica i verkliga livet. Säkert inte fy skam.
-Så tänk om!
-Måste vi och barnbarn till Kreta och AA!
Alternativen finns, men då kan inte jag hjälpa dig utan andra får ta vid.
Rhodos är ytterligare ett alternativ och då tror jag Anoula blir glad.
den ön är trevlig (jag har inte bara varit på Kreta).
Även Naxos är ett mycket bra alternativ för en barnfamilj.
-Så säg inte att jag är låst i mina tankar.
Nu har du fått lite mer att fundera på.
Jag väntar med spänning på fortsättningen på denna historia.

Uffe (och som Lars Kriti stin .....)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-29, 11:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Anledningen till att vi tänkte Kreta är direktflyget från Umeå. Det var den första tanken som dök upp och jag tror inte att dottern som ganska nybliven mamma ens kunde föreställa sig färjeturer med två små men barnen växer och kanske kan då tankarna gå i andra banor. Vi har ju båda besökt Grekland många gånger och hon har också bott där några år. Palechora kändes väldigt självklart för mig som charter med Apollo men se det går inte från Umeå då finns inte den orten med. Antagligen beroende på att Umeflyget landar i Chania. Sen har flera nämnt Agii apostoli för oss men jag har inte fått något grepp om orten. Har åkt igenom där med bil en gång men minns knappt hur det ser ut. Har inte hittat några reseskildringar som ger mig en bild av helheten där.

Har nog blivit bortskämd med att mest åka på egen hand under de senaste åren och då är ju antalet platser som går att besöka i Grekland oändligt. Kraven den här gången är barnvänligt, sandstränder, ingen båttransfer eller en väldigt enkel sådan, god mat och inte allt för mycket massturism. Förra året gjorde vi en kombination med Vings enkelbiljetter ner för 195 kr eller vad det nu var de kostade och reguljärt med SAS hem. Gick bra med ett barn men visst var det en lång resa när vi lämnade hotellet på Lesbos strax före fem på morgonen och landade i Umeå mer än tolv timmar senare. Mannen som körde taxin körde föredömligt lugnt och säkert både när vi kom och vid hemresan.

Sen är ju dottern väldigt strikt med att inte åka bil utan barnbilstolar och på det området är ju Grekland ett U-land även om allt fler unga grekiska familjer väljer barnbilstol. Förstår henne helt. Sista gången jag åkte ner till Santorinis hamn med minibuss tänkte jag att detta gör jag aldrig mer om. Färden gick i hög fart och bussen var mer än fullpackad.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-29, 12:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Agii Apostoli

Finns det resor till Georgioupolis är det ett alternativ. Jag har bara åkt igenom med buss, men det såg ut att vara en trevlig liten stad med en jättefin sandstrand, och jag vet personer med ungefär samma smak som du som gillat staden.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-29, 14:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Agii Apostoli

A.A är som Uffe säger bostäder och hotell samt små butiker och tavernor. En park, lekland, några stora affärer som Jumbo, INKA etc. Stränderna = badvikarna superfina och bra för barn! Sand, inte våldsamt med folk samt inga stora vågor som resten av kusten.

De flesta hotell ligger på rätt sida av vägen. Nära stranden.

Men ni vill inte till Chania på kvällarna... är det kul att vara i A.A. varje kväll? Det beror på vad sorts kvällsliv ni vill ha.

Vi gillar A.A. för strändernas skull och för att det är nära till stranden. Det är väldigt viktigt för oss. Sedan är det nära mataffärer så att man kan, om man vill, laga sin egen måltid ibland. Och om vi inte vill in till Chania, så kan vi hitta en bra taverna. Men man kanske får gå ca 10 minuter... det finns gångvägar, men det är grekisk standard. Ofta tar vi vägen som går längs stranden till tavernan och andra vägen hem, den "farliga" vägen. Nog är den helt OK, bara man vet att på ett ställe sticker det ett järnrör upp mitt i gångbanan och på ett ställe får man böja sig för att inte trassla in håret i palmblad...

Men det är ju inte så hemskt charmigt område, mer funktionellt. För oss är det viktigt att ungdomarna (och vi) får komma till Chania på de flesta kvällar, annnars får vi lappsjuka. Det tar 5 minuter med taxi. Och där kan man strosa omkring, fota, handla, titta, äta...

A.A blir för dött för oss, särskilt om man stannar två veckor. Även om allt finns där, men det är ju så lugnt, bostadsområde med hotell och några tavernor. Det är inte alls som Platanias, där vi bodde 2003, där är det hålligång och affärer och bilar och folk och fart och... Men A.A passar oss bättre, vi har lugnet på dagen, fin-fina stranden och stan på kvällen, om vi så vill.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-03-29, 14:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Finns det resor till Georgioupolis är det ett alternativ. Jag har bara åkt igenom med buss, men det såg ut att vara en trevlig liten stad med en jättefin sandstrand, och jag vet personer med ungefär samma smak som du som gillat staden.
Jag har varit där på besök och det kan vara ett alternativ för oss. Lite större än Agii Ppostoli tror jag.

Tack Gita för din beskrivning.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-03-29, 23:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Agii Apostoli

Det var väl lite jag som fick in Eva på att åka med direktflyg till Kreta från Umeå då även vi lite har funderat på det och då hittills mest till Agii Apostoli.
Det fanns ett par andra trådar också om stället som jag läste tidigare http://www.kalimera.nu/forums/showth...&referrerid=19 och http://www.kalimera.nu/forums/showth...&referrerid=19
vilka gjorde att jag blev lite sugen på just AA, då jag läser denna tråd svalnar intresset något men jag vet inte, AA verkar ju onekligen ha lite fördelar också.
Om jag tittar på andra orter så har jag krav att det ska vara hotell (lägenhet) med pool och max 50 rum på hotellet. Som jag förstår så faller Georgopouli bort om man ska ha pool, rätta mej gärna om jag har fel. Vi har ju också två barn (3,9 år och 7 månader i september då vi ska åka) så transfern rä ju ett problem om vi ordnar boendet själva men jag är inte helt främmande till att hyra bil för kortare eller längre perioder så det kan kanske lösa sej på det sättet.
Jaja, egentligen vill jag till Naxos men jag har lite problem med förhandlingarna hemma så vi får väl se var vi landar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-30, 00:39
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Agii Apostoli

Det finns ju en liten poäng i att jag flyttade
från Stalos (Agia Marina, Platanias) till AA.
Det var lugnet jag sökte och fick. Även under vintern
är det lugnt men ändå inte helt dött.
det finns en närhet till stan om man vill, men
med två småttingar tror jag det blir mycket bra.
Ett stort plus för direktflyg från Umeå.
Eva, PM-a mig vilket hotell ni funderar på så ska du
få ros eller ris om det.

Uffe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-03-30, 07:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agii Apostoli

Som Janérik skriver var det han som fick in mig på AA spåret. Kreta hade jag tittat på tidigare och då Paleochora men det föll ju på att det inte finns från Umeå. Åker vi från Stockholm kommer andra öar före på önskelistan. Reseplanerna ska få ligga till sig lite. Vi har ungefär samma önskemål som Janérik dvs inte allt för stort ställe, hemskt gärna pool och trevligt och lugnt läge. Stora hotell i Grekland har aldrig lockat mig. Känns så opersonligt. Förra sommaren bodde vi på ett ställe med ca 10 rum och underbar värdfamilj. Visserligen ingen pool men läge direkt vid stranden och det var perfekt. Sen fanns det andra saker på den orten som var mindre bra.

Semester med små barn är något helt annat än semester med större barn eller bara vuxna i sällskapet. Det är de små barnens behov som styr det mesta. Själv var min dotter nästan fem år när vi reste utomlands första gången och då är det enklare än med de riktigt små. På den tiden var ju inte heller trafiken så häftig som den är idag.

Tack Uffe för dina förslag att hjälpa till. Jag hör av mig om AA kommer på tapeten igen.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-03-30, 09:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Agii Apostoli

Pool är viktigt för oss också, och hotellen i A.A. och Chryssi Akti har bra pooler. Och man märker inget om den där hemska trafiken, då hotellen ligger en bit från vägen, mot havet. Det finns små och medelstora hotell, inga jättekomplex, inga barnklubbar, ingen underhållning...

Jag tänkte att det kanske är FÖR lugnt för er, men det kanske är alldeles lagom, när man har små barn? Stranden är jättefin och man ligger inte som packade sillar. Och så kan man ju hyra bil och åka runt, precis som Janerik skriver.

Transfer är bara ca 20 minuter, så det är toppen!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-17, 18:40
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Agii Apostoli

Hej Eva,
Alla vi har olika uppfattningar om Grekland och dess orter, men vill med detta inlägg lägga fram min synpunkt vad gäller området kring A.A. Vi bodde 2 veckor i Chryssi Akti förra sommaren, en "ort" som ligger i anslutning till A.A. I Chryssi Akti fanns knappt några restauranger förutom de på hotellet, så vi gick in till A.A ibland på kvällarna. Med två barnvagnar. Måste säga att jag tyckte det var obehagligt att gå i mörkret då man gick på vägar utan trottoar. Alla vi som varit i Grekland vet hur det kan se ut i trafiken...
Så efter ett par gånger valde vi att åka in till Chania istället på kvällarna, om vi inte valde att äta i Chryssi Akti.
Jag tycker faktiskt att det finns många orter i Grekland Kreta som är barnvänliga, men jag vet faktiskt inte om jag skulle klassa A.A eller C.A som de främsta i den kategorin. Visst, orterna har fina badvikar, men två av stränderna tyckte jag iallafall var för bråddjupa för våra barn (förra sommaren var de 1,5 resp 3,5 år), ändå ska det tilläggas att de är väldigt vattenvana. Fräschare vatten har jag också sett på andra ställen i Grekland.
I A.A finns inga gränder att tala om, några gator med hus och hotell och en och annan taverna är vad man hittar. Nu gjorde vi utflykter i området, men annars tror jag att två veckor på detta ställe kan bli lite väl stillsamt. Resan kändes väldigt lyckad främst tack vare det otroligt fräscha hotellet vi bodde på, inte pga av orten.
Min rekommendation är att ni åker till Georgioupolis, om ni är "bundna" att åka till Kreta med tanke på direktflygen. Där har vi semestrat med barn vid flertalet tillfällen och varit väldigt nöjda. Stranden är barnvänlig, speciellt om man rör sig lite bortåt längs stranden. Under en tvåveckorsresa behöver man inte äta två gånger på samma restaurang, utbudet är stort och maten god. Vi lyckades iallafall hitta lokal (icke turistanpassad mat) på, jag tror, alla tavernor vi besökte (utom på pizzerian då förstås). Nackdelen med G-polis är väl den något längre resan till och från flygplatsen. Önskar en trevlig semester vart ni än väljer att åka!
Hälsningar,
Outi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT