|
|
||||
|
||||
Ingen måltid utan ost
Jag måste bara tipsa om en bok jag köpte i veckan. Den heter Ingen måltid utan ost och är skriven av Peter Mårtensson som äger Möllans Ost i Malmö. Gillar du ost måste du köpa den här boken, man sitter och dreglar redan efter första sidan.
Synd bara att Möllans Ost ligger i Malmö, något liknade har vi inte i Stockholm vad jag vet. Läs mer om boken på Adlibris. Senast redigerad av Kalimera den 2009-03-30 klockan 06:53. Anledning: Ändrade förnamn |
|
||||
|
||||
Sv: Ingen måltid utan ost
Förtvivla ej!! Du har ju Östermalms saluhall på nära håll i Stockholm.
Tysta Mari just vid ingången från torget har ju ändock det mesta i ostväg. Icke helt billigt, men pris- och kvalitetsmässigt i en klass för sig. Bild http://www.sendpix.com/albums/090327...27/?a=view&i=0 Arne |
|
|||
|
|||
..och i Lund har vi Bengtssons ost
Lissi |
|
||||
|
||||
Men det är ju inte Stockholm, det är ju Östermalm. För mig är Stockholm lika med Södermalm.
Vi har en saluhall på Söder också, där finns en stor ostaffär, men inte alls som Tysta Marie. Jag ska ta mig dit, tack för påminnelse Arne. Tyvärr är väl priserna som de brukar vara i Östermalmshallen, men det är väl bara att bita i den sura osten, och betala vad det kostar. |
|
||||
|
||||
Den där boken verkar vara något för mig. Jag skulle kunna leva helt och hållet på ost. Undrar ifall det finns nån bra ostbutik i Göteborg? Jag är ju utflyttad göteborgska men har noll koll på vad som finns i Götet.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Den allra godaste fetaosten och de godaste marinerade oliverna hittar du i samma saluhall i butiken som ligger vid ingången som ligger mitt emot bion, jag och gatunamn.... // Helén |
|
||||
|
||||
Stockholm contra Östermalm!! Intressant utgångspunkt för fortsatt argumentation.
Östermalmshallen är dock enligt mitt förmenande en pärla!!! Under studietiden hade jag mig härbärge just intill Hallen, på Sibyllegatan. Botaniserade flera gånger i veckan i denna underbart vackra hall. Att det sedan av pekunniära skäl medförde att jag under helgerna nödgades arbeta extra som hamnschåare i frihamnen för att få fason på ekonomin, det är en annan historia från sextiotalet.... Arne |
|
||||
|
||||
Håller helt med. Jag är där inte ofta (lämnar nästan aldrig Söder), men gillar att strosa runt och titta på folk, och på alla läckerheter.
|
|
|||
|
|||
I Hötorgshallen finns "Osthörnan",som drivs av Theo(andra gen.Grek).Gå dit och hälsa från Malin,så kanske du får very special price...
|
|
|||
|
|||
Nä, varför skulle man det?? Södermalm har allt!!
Lissi-som är uppvuxen där på en tvärgata till Ringvägen alldeles vid Eriksdalslunden |
|
||||
|
||||
Havre? Råg? Gräs? Vicker? Vete?
|
|
|||
|
|||
HAVREGATAN 8
Du kan Ditt Södermalm märker jag.. Lissi |
|
|||
|
|||
"Fotografering på Djurgården, promenader vid Hellasgården mm." Ibland gör du ju utflykter runt om i och utanför stan...... Ja jag är ju Uppsalabo men har jobbat i nästan 25 år i Stockholm. Uppskattar Norrmalm och Vasastan mycket, har aldrig tid att ta mig ner ända till Södermalm men där finns ju en del intressant. Särskilt grekkrogarna men jag känner bara till dem efter vad andra har berättat. Förutom Faros förvisso men det kan vi hålla för oss själva, Janne Hasse (extremt mycket off-topic här) |
|
|||
|
|||
Bästa osten kommer väl från Västerbotten:-)
|
|
||||
|
||||
Möllans ost i Malmö, Bengtssons i Lund och Winjnas på Kungsholmen i all sin ära, den allra bästa osten hittar man på Lynhjems i Helsingør, det vet jag , för jag har bara 20 min dit med båt, och eftersom jag får min inkomst därifrån, smiter jag in en gång i veckan och kollar, deras Brie smakar gudomligt och ta ett glas Naoussa från Kreta därtill så smakar det mmmmmmm.
|
|
||||
|
||||
Ska man frossa i ost får man här bege sig till Ystad. Här finns en bra ostbutik i källaren vid torget. kan varmt rekommenderas.
//Chras |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag skulle tro att Möllans Ost är Sveriges bästa ostbutik. Jag har varit där många gånger och botaniserat. För några år sedan bodde jag bara tre kvarter därifrån... Så jag har pratat med honom ett antal gånger och han är väldigt trevlig. Men han mörknade något när han svarade: Varför frågar så många efter Saganaki? Det är en av de få ostar jag inte kan få tag på... Citat:
Och jag håller med Lissi. Bengtssons Ost i Lund är inte att leka med. De spelar i samma liga om Möllans! De hade en filial vid Lilla Torg i Malmö tills för några år sedan. Butiken finns kvar men med nya ägare. Tidigare hade de en speciallagrad Västerbotten som var så sanslöst god. Men det gällde att passa på när den kom för det var en strykande åtgång av den... Senast redigerad av Peter den 2009-03-27 klockan 19:05. Anledning: Feltrycksnisse... |
|
|||
|
|||
Mmmmmmmm ossst!!
Nu vet jag vad vi missade i Malmö förra veckan! I Stockholm kan annars rekommenderas Winjnas Grosshandel på Bergsgatan 24 på Kungsholmen. Inget finlir utan just ja grossist med ost och charkuterier. Och de som arbetar där kan sina ostar. Bara att kliva in genom det som mest liknar en garageinfart och känna dofterna från det som döljer sig längre in. Ok Janne, det är inte Södermalm men du kan se din ö nästan hela tiden du är borta. Mica |
|
|