Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-24, 21:49
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Spise ute?

Hei på dere!
Vi skal som sagt tidligere være fire uker i Hellas og synes nok det vil bli ganske så dyrt og spise på restaurant hver kveld! hvordan gjør dere det -
tar med mat hjemmefra? Lager middag selv? er takknemlig for gode råd!
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 08:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Spise ute?

Bor ni lägenhet är det ju enkelt att laga till lite mat hemma. Har ni ugn som jag bara haft på Patmos underlättar det ju dessto mer. Sällan finns det ju riktiga stekgrytor i lägenheterna. Finns det ugn är det enkelt att laga till en långpanna med briam, kyckling, potatis och annat gott. Ta med mat hemifrån skulle jag aldrig göra. Det finns så mycket bra att köpa på plats och jag tycker också att vi ska gynna landets befolning när vi är där. Det behöver grekerna. Handla lokalt producerat, Undvika internationella mat och hotellkedjor känns rätt för mig men många tänker säkert på annat sätt kring dessa frågor.

Vi har alltid ätit ute både när jag rest med mina barn, ensam eller med vänner. Brukar dock köpa hem lite god ost, oliver, frukt och yoghurt. Fast förra året när barnbarnet var med lagade vi lite enklare rättter till honom som pasta med lök och fetaost, kokt potatis med zucchini och kokta ägg. Fick också en del hemlagat från värdfamiljens eget kök. De gånger vi bott lite längre än några dagar på små boenden har ofta värdfamiljerna bjudit på både mat, egenodlade grönsaker, en hembakad kaka eller något liknande. Enkelt att laga till hemma är ju grönsakssoppor, lins och bönrätter, fava, kokta rödbetor och grekisk sallad. Jag saknar ingentig från den svenska maten utom hårdbrödet när jag är i Grekland men mina längsta vistelser där har bara varat drygt tre veckor. Känns kanske annorlunda om vistelsen är flera månader. Då skulle nog, sill, tunnbröd och älgkött hamna på önskelistan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 11:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi var fyra veckor på Karpathos för ett par år sedan, och hade planerat att åtminstone laga luncherna hemma, av ekonomiska skäl. Men det gick ju inte alls. Jo, visst hade vi kokmöjligheter, men vi föredrog ändå att äta ute alla mål utom frukosten. Det är ju en av resans höjdpunkter för oss, att prova på alla olika slags restauranger och maträtter, så den goda föresatsen gick i stöpet redan från början.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 12:34
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag sitter lite i samma båt eftersom jag skall vara nere för första gången i två veckor... Jag funderar också på att tillaga ngt enkelt i lägenheten men då blir man ju bunden av huruvida det är praktiskt möjligt eller inte. Finns tex stekpanna eller ngn gryta på ett vanligt hotell som apollo har? Är det så att man skall ta med sig en stekpanna hemifrån? Jag tycker absolut att man skall stötta lokalbefolkningen och vill därför köpa råvarorna på plats.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 13:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Uansett hva du gjør, er jeg enig med dem som sier at du bør handle maten i Hellas. Vi i Norge har jo lenge snakket nedsettende om tyske bobilturister som tar med all maten sin fra Tyskland "og ikke legger igjen penger i Norge".
I tillegg synes jeg det er en sjarme i seg selv å handle mat i et fremmed land.
Billig å spise ute er for eksempel gyros. Ta gjerne dem + drikke dere har kjøpt på supermarkedet med til en benk ved kaikanten, fin måte å spise på. Hvis dere liker hamburgere er de riktig gode på den greske kjeden Goodys, så om dere finner det trenger ikke maten bli så dyr. De har bra salatbar også. En god lunsj (for meg iallfall) kan være et ferskt brød, et par gode greske oster, kanskje en bit salami, sprekkferdige, solmodne tomater, noen oliven og et glass hvitvin. Fint som både terrassemat og som piknik.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 13:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Standard brukar vara 2 kokkärl 1 och 3 lit, en plåtstekpanna som sett sina bästa dagar och en grekisk kaffepanna som passar på den där lilla "konstiga" plattan. Ugn är sällsynt då den drar mycket ström. Ugnsformar är ännu sällsyntare. Visp brukar saknas och osthyvel finns inte samt ett antal slöa knivar.
Jag hjälpte Mr A att rusta upp köken på hans hotell 2003 och
den enda kommentaren blev.
-Behöver man så många saker?
Prata om mannen som aldrig varit i ett kök.
Admirala, vi har ungefär samma matvanor ser jag.
Häftigast är hemgjorda grekiska hamburgare med en sallad till (mums).

Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 13:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kom på en ting til. Take-away er billig i Hellas. Jeg kjøper en hel nygrillet kylling pluss et lass stekte poteter pluss saus for 12,50 E. En stor pizza koster ofte ca 8 euro (og greske pizzaer har masse fyll, så det er masse mat.) Og så videre. Så sjekk menyene på take-away-stedene i nærheten. Kvaliteten, iallfall her i Nafplio, er like god som på restaurant.

Hvis det finnes et grønnsaksmarked, kjøp frukt og grønt der, ikke i butikk. Da sparer dere mellomleddet, og får som regel duggfriske varer.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 13:30
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

tack för bra tips. Jag tror faktiskt inte att jag kommer att lägga ner lika mycket plats i köket som hemma - man är ju på semester.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 16:45
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hei, hei!

Så mange gode tips!! Selvfølgelig vil vi spise ute også, men av og til tror jeg det kan være greit å tilberede noe selv! Og jeg gleder meg til å kunne handle gode råvarer og lage litt mat selv. Så kan vi koste på oss desserten ute - cappuchino og en drambui!Kan ikke tenke meg noe tristere enn å leve på suppe!?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.