![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Undrar hur ofta ni andra lagar mat med lite Grekiska inslag hemma?
Inte middag kanske,men tex. har Kalamata oliver till maten eller tzatziki? Förstår att ni som har mer anknytning till Grekland gör detta mest varje dag, men vi vanliga dödliga... ![]() Här blir det 1-2 gånger i veckan,typ ![]() ![]() Riitta, som fortfarande känner vitlöksmaken efter dagens lunch ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hustru Birgitta är en pärla i alla avseenden, men särskilt duktig i matlagning!!
Jag har kunnat förmärka att i alltfler maträtter har den grekiska matlagningskonsten vunnit fotfäste här hemma. Olivoljor hava vi i fem olika varianter, samtliga grekiska, och därtill ska läggas olika fetaostar. De grekiska vinerna äro mera regel än undantag liksom retsinan. Fyra grekiska kokböcker ha inhandlats under de senaste årens resor i arkipelagen. Böcker fyllda med spännande maträtter. Arne "Bakom varje pärla till Hustru finnes dock en pärle-mor...." |
|
||||
|
||||
![]()
Det har man ju förstått länge att Birgitta är jätteduktig på och laga mat och jag har ju fått många bra råd och tips av henne.Tack för dom
![]() ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Her er det stadig innslag av gresk i kjøkkenet; jeg bruker gresk krydder i mange retter, for å få en ekstra spiss på det - hjemmelaget pizza, gryteretter, kylling mm. Ellers er det fetaost i kjøleskapet og gresk olivenolje på benken. Og når det er jente-kveld her hos meg, er det ofte gresk mat på menyen.
Og snart er det ekte gresk mat hver dag i to uker... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kryddorna glömde jag
![]() ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
.....ja använder mitt ihopsamlade salt från Karpathos ofta....sen lite hemsläpad olivolja då och då.Gröna oliver går det åt mycket, förstås, fast dom kan ju va från Spanien.....
![]() Mikke (KfK) |
|
||||
|
||||
![]()
Olivolja, grekiska kryddor, får och getost används ofta i det här köket men även en del annat från medelhavsköket. Mycket kanel i kötträtter, ofta zuccini i olika varianter. Citron till kyckling samt till levergrytan. Nu när bondens marknad finns i stan varje helg inhandlas mycket grönsaker och rätterna får ibland inspiration av det grekiska köket..
Röda linser, vita bönor etc är också favoriter samt mycket röd och gul lök samt naturligtvis grekiska oliver. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Mest varje dag, äter huvudmål på jobbet
Till kvällen passar någon enkel meze rätt ![]() Rödbetor med feta, squasplättar, spenatpaj finns alltid i frysen. Lisa ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kalamataoliven mmmmm!
Det er helt utrolig hvor mange middager som blir bedre med litt /eller mye kalamataoliven i. Og alene til et glass vin eller ouzo, eller sammen med fetaterninger med olivenolje og rigani på... Vi fikk noen kilo lokalprodusert olivenolje av min koumbaras mor i fjor, den er snart oppbrukt, så vi får kjøpe mer når vi skal til Nafplio i høst ![]() ![]() Tzatziki har vi også en del, godt til stekt fisk, for eksempel, og vi sparer IKKE på hvitløken. Vi lager fasoulada, stifado, kolokythokeftedes og vanlige keftedes rett som det er, og har flere gode greske kokebøker som brukes ganske flittig. Kan anbefale en kokebokskribent som heter Rena Salaman. Bare å se på matbildene gjør meg kjempesulten... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Har du köpt boken i Finland? Skulle gärna vilja ha den
![]() Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Riitta |
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss blir det grekisk inspererad mat på bordet flera gånger i veckan. Tzatziki, fetaost, oliver, rödlök, tomater, zuccini, egna örtkryddor m.m. Våra egna får och lam betar på ängarna hemma vid vår bondgård och bättre kött får man ju inte om man skall vara självisk
![]() En ouzo sitter ju inte helt fel innan maten heller ![]() Jo-hanne |
|
||||
|
||||
![]()
Så bra ni har det.Tänk och kunna göra goda lammrätter av egna lamm
![]() Det är inte så lätt och få tag på lammkött när man vill fixa lien gryta eller nåt ![]() Det ser ut som dom flesta som åker till Grekland lagar gärna grekisk mat hemma också ![]() Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Inga mästerkockar är vi men det är roligt, och fetan gör nästan all mat ätbar med sin goda smak ![]() /Kräsen Janet |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
......Killing-gänget.....
![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Jag lagar ganska ofta grekisk mat. Senast ikväll har jag för första gången gjort dakos. Och det var riktigt gott, smakade precis som på Kreta. Det kommer jag att göra ofta. Till detta gjorde jag en avocadosallad som vi brukar äta när vi är i Paleochora. Den var också god men inte som där. Avocadon är godare där samt att deras balsamvinäger smakar bättre. Jag får väl köpa en ny dyrare än den jag har. Någon som har tips på en riktigt fin balsamvinäger?
Lena |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=naxoss]Jag lagar ganska ofta grekisk mat. Senast ikväll har jag för första gången gjort dakos.
Undrar vad är DAKOS?? Camilla |
![]() |
|
|