|
|
||||
|
||||
Båt Tinos-Naxos
Vi planerar att eventuellt besöka Tinos för första gången i sommar.
Tanken är sedan att komma vidare till Naxos. Men, det verkar inte komma upp några förbindelser mellan dessa öar på GTP. Någon som vet om det brukar finnas förbindelser mellan Tinos och Naxos i juni ? Lars |
|
||||
|
||||
Sv: Båt Tinos-Naxos
Citat:
Skulle det inte dyka upp någon tur så verkar det lättaste alternativet vara att ta sig från Tinos till Paros, mellan Paros och Naxos går det båtar flera ggr per dag. // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Men samtidigt har jag svårt att tro att det inte ska finnas direktförbindelser, tänkte att nån av "Tinos-fansen" har koll på hur det varit förr om åren. Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Citat:
Jodå, det händer att vi byter båt där... Jag har lagt ett antal timmar på To Limanaki i väntan på nästa förbindelse... |
|
||||
|
||||
Detta är väl ett av problemen då alla väljer att åka Blue Stars lite snabbare båtar som kostar lite mera. De lite udda rederierna som kör tvärlinjerna i bland annat Kykladerna går i konkurs och de användbara linjerna försvinner. Det är ungefär lika smart som att inte handla på de små Supermarketarna i turistområden, om några år står vi där på Lidl och funderar vart Mythos tog vägen.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Citat:
Men hur åker Grekerna? De åker från fastlandet till "sin" ö och tillbaka. Som jag förstår det så åker en Grek ytterst sällan från sin ö till en annan ö. Möjligtvis åker h*n till fastlandet för att besöka släkten eller sjukhus. Eller lämna bilen på reparation. Men vederbörande har ytterst sällan anledning att besöka en annan ö. (Om man inte åker till Tinos för kyrkan vill säga... ) Vi kan ju inte begära att Grekerna ska hålla igång linjer bara för oss turister. Även om det varit bekvämt. Vi måste finna oss i att kanske byta färja på någon ö. Precis som de gör! |
|
||||
|
||||
Citat:
Har för mig att t ex Panagia Tinou, den gamla skorven, gick på en tur som trafikerade en massa öar utan att gå in till Pireus ? Hade den Tinos-Naxos på sin rutt ? Är förresten P. Tinou och systerfartyget Panagia Hozoviotissa tagna ur drift i år ? Lars |
|
|||
|
|||
Citat:
Den ursprungliga Panagia skrotades på 90-talet, -94 tror jag, och ersattes med ett annat, lika dåligt (!) fartyg men med samma namn. Naiaz såldes och döptes om. Vid den tiden hade jag börjat åka från Rafina så jag vet inte om eller hur lnjerna ändrades senare. Den "nya" Panagia såg jag senast i hamnen i Katapola för några år sedan men jag hoppas att hon är tagen ur drift nu för allas säkerhet... |
|
||||
|
||||
Citat:
Båtarna var för övrigt inte systerfartyg, de var bara ungefär lika stora och samma typ, byggdes inte ens på samma varv. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Var har du läst det?
|
|
||||
|
||||
Det var en bra och väl befogad fråga. Kan ha varit på maillistan "Ferries of Southern Europe", eller på Ekathimerini, eller på forumet Landgången, jag minns inte. Förresten så kan det också vara något jag fick för mej då båda båtarna försvann samtidigt. Hur som helst så känns det som att jag är ganska säker på detta men jag vill kanske inte riktigt helt garantera det ändå.
Mvh Janérik (något osäker) |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Tidigare var det så att Grekiska staten styrde, om inte helt, så till stor del hur trafiken skulle se ut. Det är borta nu och rederierna är vanliga affärsdrivande företag på en konkurrensutsatt marknad. Vilket innebär att det är fullt slagsmål om de mest attraktiva hamnarna och linjerna. Och staten lägger sig egentligen inte i det längre. Jag misstänker att en av anledningarna att det blivit rätt mycket dyrare med färjor i Grekland är just det att staten inte styr rederierna som tidigare. Vissa subventioner finns kvar men riktigt hur de fungerar idag vet jag inte. Samma sak med förbindelse mellan Tinos och Naxos. Det är troligtvis inte lönsamt att ha bägge dessa hamnar på samma linje längre. Man får helt enkelt byta färja på någon annan ö. Kommer man från fastlandet tar man "rätt" färja från början helt enkelt. Grekerna har helt enkelt inte samma behov att ha förbindelser mellan öar som båtluffare har. Men ett sätt att lösa det är ju att köra med mindre lokala linjer som man gör med tex Skopan, Nisse, Sea Star m fl. Och det kan ju vara så att det kan bli en ny marknad för den typen av linjer. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|