|
#1
|
|||
|
|||
Vad är det med båtarna i år?
Håller på och kollar resrutt för årets Greklandssemester. Mycket trevligt, men vad är det med båtarna i år? Jag tycker att det verkar vara väldigt mycket tunnare med rutter i år och har svårt att få till det.
Vi tänkte börja på Paros/anti-Paros (inrikesflyg) och därifrån ta oss till Serifos och kanske Kithnos. Vi reser lördag till lördag (två veckor) i början av september och jag har svårt att få till det med båtar. Det finns en snabbfärja från Serifos på fredag kväll, men det tar 6 tim(!!!!!!!!!!!) att komma till Athen. Med tanke på snabbfärjan Amorgos-Santorin då jag och dottern spydde ner oss fullkomligt, så känns inte 6 timmar på en snabbfärja särskilt lockande. Sen finns alternativet Kithnos-Lavrio på fredagkvällen. Men vågar man chansa på den? Vi är livrädda för att bli inblåsta, som vi blev på Sifnos en gång. Planet går 11.45 (tror jag) Sen finns ju alternativet att göra luffen åt andra hållet och börja på Kithnos eller Serifos och ta inrikesflyget från Paros till Athen på hemvägen. Det tråkiga då är att vi måste tillbringa en natt i Athen för på lördagen går bara båtarna tidigt på morgonen och vi landar kl.10.40. Så vad tror ni, kommer det bli bättre med båtturer senare eller är det så här tidtabellerna kommer att se ut? |
#2
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Förhoppningsvis, men inte säkert, kommer båtrutterna att fastställas när som helst...det här har vi nämnt i andra trådar: förhandlingar pågår mellan rederierna och staten om subventionerna. Dessa är mycket stora, det pratas om 100 millar, så det är mycket att bråka om. I dagarna är ett av de största mediaämnena en -eventuell -mutskandal som kan tippa regeringen till och med. Så svaret på din fråga är omöjligt att ge.
|
#3
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Citat:
Jag är lite intresserad av detta. Dels letar vi förbindelser för sommaren, dels när jag ett allmänt "nördigt" intresse för Greklands båttrafik. Kan du berätta lite mer om dessa förhandlingar, subventioner och skandaler ? Vad förhandlar man om ? Vad är det som gör att det inte blir klart ? mm, mm. Lars |
#4
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Lars, jag skulle gärna vilja veta mer själv, till exempel vem man ska klaga hos, kanske turistministern?
- Men med alla skandaler under den här regeringens tid vet man inte vem som innehar vilken post...Karamanlis börjar se mer betryckt ut för varje dag. I alla fall har en tidigare minister för Dodekanesa, numera enbart riksdagsman, anklagats av en redare att ha tagit emot pengar för att den redaren skulle få rätt till vissa linjer, och därmed subventionerna, som ju är avsevärda. Politikern ifråga ska inte ha agerat själv, utan genom medarbetare. Man ska nu- i natt- ha någon sorts hemlig omröstning om utrednigen ska gå vidare, någon sorts förtroendekrishistoria- och det är känsligt som f-n . Och som alltid är det alldeles för många inblandade, jag menar bokstavligen inblandade, så folk i allmänhet har slutat tro att sanningen nånsin kommer fram. Detta gäller i ännu högre grad en mutaffär med Siemens, som sträcker sig långt bak i tiden. Vi har inte ork att sätta oss in i allt som dras fram -och sen vet man ju inte ens om journalisterna har rätt eller om det är överdrifter och antaganden.- -Jag har mina sympatier på Papandreosidan, men jag är övertygad om att det tyvärr går lika illa till oavsett vem som sitter vid ratten.- Skillnaden nuförtiden är ju att offentlighetsprincipen börjar fungera även här, och politikerna är så korkade att de inte fattar att de kommer att bli avslöjade . Vill vi ha korkade politiker??? |
#5
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Vi har dom politiker vi förtjänar som Robert Aschberg sa i tv3's barndom.
|
#6
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Citat:
Är det någon som vet nått mer om detta? Är alla rutter fastlagda nu? Hur går det ex.vis med GA-ferries? Lars |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Tyvärr, jag vet inte mer. Nån annan har kanske bättre kontroll på läget?
|
#8
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Five ferry companies hit rough seas
Five ferry companies serving the transportation needs of several of Greece’s remote islands are at risk of having some of their vessels repossessed due to mounting debts to fuel suppliers exceeding a total of 50 million euros, according to industry sources. Specifically, the ferry operators are SAOS, GA Ferries, Kallisti, Lane and ANE Thasou. Some of these companies have had their fuel supplies cut in the past, in a development that caused serious problems for the remote islands they serve. The possibility of any one of the ferry companies not going ahead with a scheduled transport route due to a lack of fuel will cause serious problems to the sector during the busy summer period, a source said. The companies have been asking petrol suppliers for more time to repay money they owe, citing cash-flow problems. Merchant Marine Ministry sources said they are watching developments very closely and claim that under no circumstances will any of the remote islands be left without any transport links. However, sources at the ministry added that it cannot directly intervene in order to settle the economic differences since the transactions are between private companies, also noting that the ferry operators are contractually obliged to travel to the islands. http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...05/2009_107494 |
#9
|
|||
|
|||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Tack för den länken, känns som man ska vara lite försiktig med att boka biljetter med dessa bolag om det är en kritisk förbindelse då, typ om man ska passa flyget hem...
|
#10
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det med båtarna i år?
Citat:
Mvh Janérik |
|
|