Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 06:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Lättpåverkad?

-Sitter i trädgården med min kaffekopp och grubblar på om jag ska vattna eller låta bli. Det är ju inte jättevarmt än, men övre jordlagret är redan torrt och stenhårt. Det är det gamla ordspråket "uppskjut icke till morgondagen vad du skall göra idag" som spökar i mitt sinne.

-Skjuter upp beslutet ett tag och grubblar lite på vad olika människor har sagt till mig under åren, som påverkat mig och säkerligen format min stil, eller karaktär, eller personlighet, eller egenhet, eller vad det nu är, det som gör oss olika till sättet och får oss att reagera positivt eller negativt på händelser och tillltal.

-Som när min snälla pappa suckade och sa "men kan du aldrig vara tyst" - jag blev så förvånad att jag kommer ihåg det fortfarande, jag tyckte ju att jag höll honom sällskap för att han var lite dyster....hur ska en femåring fatta att vuxna har mycket att tänka på?

-Som när min svägerska sa till mig,truliga och lata tonåring," Men TYCKER DU INTE OM ATT JOBBA?" -hon var vuxen, effektiv och gladlynt...

-Som när gammeljajan steg upp mitt i natten för att göra i ordning mat åt min nattarbetande man; "Jag blir aldrig trött på att laga mat åt min familj",
hon hade levt genom tre krig, hon.

-För att inte tala om sånt man läser i bra böcker. Det sitter kvar i hjärnvindlingarna nånstans och tas fram när det passar till en situation man just upplever.

-Nej, detta giver icke bröd, jag menar, detta hjälper inte mina törstiga plantor. Från tanke till handling ska steget vara kort...slutfilosoferat för dagen...
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 07:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Lättpåverkad?

Tänkvärt - men vill du lindra ditt "dåliga samvete" över utebliven vattning, så tänk i stället så här: "Gör ingenting idag som du lika gärna kan göra i morgon"
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
så tänk i stället så här: "Gör ingenting idag som du lika gärna kan göra i morgon"
// Helén
Blir ikke d e n vendingen mer gresk og, Hellen ?

Vet ikke om det stemmer, men "din" variant av ordtaket , litt utvidet, har jeg hørt brukes i Hellas :

" Gjør ingen ting i dag, som kan utsettes til i morgen, for da trenger du kanskje ikke gjøre det i det hele tatt" ( el lign)

Takk, Monica for dette, og alle de andre gode innleggene dine

Kari
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:29
monica monica är inte uppkopplad

Hej Monica

Måste bara säga att du skriver så klokt och underhållande, en eloge till dig.
Känner igen mig i det din pappa sa till dig när du var liten, de orden har jag sagt till min son när han var mindre.

Min son har alltid varit en riktig papegoja, pratat mycket och ännu mera spring i benen.

Nu är han en 16 årig ung man som man får nästan dra ut orden på, dessutom är han mest på sitt rum och ute med kompisar. 1,90 lång och långhårig men oj så gullig och mjuk han kan vara emellanåt. Vart tog min lille pojke vägen.......

Längtar nästan tillbaka till den tiden när munnen gick i hundraåttio.

Varför inte vattna ikväll vetja, då har du ialla fall gjort det idag och inte imorgon.

Jag ska oxå ut i trädgården och plocka upp rödbetor, fredag betyder friterad fisk i det här huset. Till det kall rödbetssallad och skordalia och lite kallt vin, det blir grejer det.

Ha en skön fredag och njut av trädgård och sol önskar Monica på fastlandet.

Senast redigerad av monica den 2009-05-08 klockan 08:36.
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 13:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg

Varför inte vattna ikväll vetja, då har du ialla fall gjort det idag och inte imorgon.
Ja och så mår ju rabatten mycket bättre av att vattnas när solen gått ner, vattnar man dagtid dunstar det mesta bort av solen och når inte rötterna. lite rabattvisdomsord så här på Fredageftermiddagen
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 16:38
Monica Ps avatar

Visst, jag vattnar oftast kvällstid. Fisk här också, Monica, med tomatsallad och grönsallad och friterad potatis och ett litet glas vin. Så nu mår jag bra och blommorna mår bra om en stund.
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 18:02
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Hej hej!
Jag måste bara hålla med alla andra som tycker att ni skriver så bra många av er men just nu menar jag MonicaP och Ulf Wiman . Det är underhållande med många kloka ord och påståenden.
Det är en fröjd att läsa och man längtar ner ändå mer nu men jag har inte långt kvar, 20 dgr. Ska bli gött!!
Trevlig helg till alla!!
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Som när min snälla pappa suckade och sa "men kan du aldrig vara tyst" - jag blev så förvånad att jag kommer ihåg det fortfarande, jag tyckte ju att jag höll honom sällskap för att han var lite dyster....hur ska en femåring fatta att vuxna har mycket att tänka på?
Usch, vilket dåligt samvete jag fick nu. Ikväll ska jag umgås med min dotter och hon ska få prata så mycket hon vill...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 10:07
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Usch, vilket dåligt samvete jag fick nu. Ikväll ska jag umgås med min dotter och hon ska få prata så mycket hon vill...

/Netwolf

Mmm, samma här.
Har två pratkvarnar hemma. Den ena värre än den andra.
När där var en ny förskolelärare på dagis för några år sedan fick han, efter att ha blivit "sönderargumenterad" av min då 5-årige grabb, höra att "han kan snacka omkull en lyktstolpe" ...
De påstås också ha sparat på vissa av hans argument och uttryck "till den da'n han blir statsminister"

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 10:28
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Som vanlig så flott å lese det du skriver Monica P.
Du trenger ikke å vanne nå. Det er best å vanne om kvelden så blomstene kan ha godt av vannet hele natten uten å tørke opp.
Da kan du iallfall utsette til i kveld. Jeg ser for meg den deilige hagen din. Mye blomster på geraniumene dine?
Her er det regn og kjølig i dag. Så lengter til den kalymniske varmen. Det er ikke lenge til nå........................
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 19:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
-"uppskjut icke till morgondagen vad du skall göra idag"...
Uppskjut gärna till morgondagen vad någon annan kan göra åt dig idag, heter det...

Citat:
...och grubblar lite på vad olika människor har sagt till mig under åren, som påverkat mig och säkerligen format min stil, eller karaktär, eller personlighet,
Plötsligt hamnar man helt oväntat i en ålder, eller situation, där man börjar filosofera och fundera mer om sin egen bakgrund. (Vissa, i alla fall. För de som inte nått dit än...) Man tittar mer bakåt än framåt. Inte på ett negativt sätt utan mer undrande, utforskande. Vad har påverkat mig att bli just den jag är? Som du säger, vad människor sagt, vad man upplevt, vad man själv gjort, andra infuenser av människor man träffat och kanske det mest betydande, barndomen.

Den inre "resan" är inte alla gånger lika rolig som en resa till Grekland. Har jag märkt de senaste åren... Men den kan säkert vara väldigt positiv för många.

Du skriver så bra och så klokt Monica. Nä, jag ska inte tjata om den där boken mera... Du har sagt Nej.

Du ska ha stort Tack igen för dina fina inlägg. Kluriga, vardagsnära, filosofiska, roliga... Det är alltid lika spännade och roligt när man loggat in och ser att det finns något nytt i din hörna.

Peter
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 20:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Du ska ha stort Tack igen för dina fina inlägg. Kluriga, vardagsnära, filosofiska, roliga... Det är alltid lika spännade och roligt när man loggat in och ser att det finns något nytt i din hörna.
Peter
INSTÄMMER!!!!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 08:34
Monica Ps avatar

Roligt för mig att det ger något till dig...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.