Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-17, 21:06
amanda amanda är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Köra till Grekland

Ni som de senaste åren har kört till Grekland hur gör ni?
Vilken väg är bäst?
Vilka färjor?
Hur lång tid behöver man?
Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 22:23
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Köra till Grekland

Det er enklere om du kjører gjennom Italia, til Venezia, Ancona eller Brindizi og ferger over. Anbefaler turen Venezia Patras med Minoan line.

Både Minoan og Anek seiler fra Ancona og Venezia.

Korteste fergen er fra Brindizi.

Det å kjøre gjennom Balkanlandene, inklusive Albania anbefales IKKE!

Jeg har ikke gjordt det men traff en nordmann her i fjor som hadde gjordt det. Han dro hjem via Italia! Never again Albania etc.
Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 22:43
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Visst var det så att man ska försöka hålla sej till att köra på söndagar i Italien, eller var det i Tyskland för att långtradartrafik då skulle vara förbjuden.
Detta är ett svagt minne jag har men någon kan säkert bekräfta om det är på det sättet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 09:45
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Visst var det så att man ska försöka hålla sej till att köra på söndagar i Italien, eller var det i Tyskland för att långtradartrafik då skulle vara förbjuden.
Detta är ett svagt minne jag har men någon kan säkert bekräfta om det är på det sättet.

Mvh Janérik
Detta gällde för Tyskland för några år sedan Vi kör bil ner sedan många år tillbaka och åker via Italien. Vi kör via Helsingborg Helsingör och sen Rodby Puttgarden, ner via Hamburg Munchen in i Österrike och ner till Italien. Vi har åkt alla färjesträckor men de senaste åren åker vi via Ancona och med Minoan Lines. Tycker det blir för många timmar via Venedig på båten. Vi har flera vänner som åkt via "gammla" Jugoslavien och det har gått utmärkt förutom att du ofta "åker fast för typ fortkörning" och måste betala böter på plats. Du kan söka här på forumet för det har skrivits lite om detta förut.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 17:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Vi kör via Helsingborg Helsingör och sen Rodby Puttgarden, ner via Hamburg Munchen in i Österrike och ner till Italien.
Jag vill rekommendera en annan väg genom Tyskland. Åk färja Gedser-Rostock istället. Sedan ner till Munchen genom östra Tyskland (förbi Berlin och vidare söderut). Denna väg är något kortare och framförallt inte alls lika intensivt trafikerad. Vi har kört denna väg och då startat tidig morgon från Malmö och varit i München redan vid 17-tiden.
Ett minus är att färjorna går med längre intervall så man får vara mer nogrann med bokning och att passa tiden i Gedser.

Lars (som aldrig kört bil ända till Grekland)
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Vi har åkt bil många gånger . Senast kom sonen med husbil. Vi föredrog Italien-Patras av många skäl framför landvägen. -På färjorna brukar det finnas Open Deck om man kan tänka sig att sova i bilen- el och duschmöjligheter finns. Har man husbil är det suveränt.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:02
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Tidigare i år så sökte jag någon som hade bilat till Grekland och hade några tips att förmedla. Nu har vi själva gjort resan med bil till Meteora i Grekland. Ner så körde vi genom Polen, Slovakien,Ungern,Serbien, Makedonien. och in i Grekland. Hemmåt så körde vi Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Slovenien, Österrike,Tyskland. Danmark. En resa på 857 mil. Om någon tänker göra en bilresa till Grekland och har några frågor så har jag väl några tips att ge.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:58
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej
Vad glad jag blev nu:-)
Vi brukar också åka ner med bil och då genom Italien. Har känts som en säkrare väg. Men vi skulle vilja komma ner i kostnader och det hade faktiskt varit kul att se de andra länderna också.
Men har ej vågat och alla säger olika om en sådan resa.
Nu har ju du massa bra tips mm och jag tar mer än gärna emot dom.....
Lönar det sig och vad skall man tänka på mm?

Trevlig midsommar,Kattis

Citat:
Ursprungligen postat av Roine Visa inlägg
Tidigare i år så sökte jag någon som hade bilat till Grekland och hade några tips att förmedla. Nu har vi själva gjort resan med bil till Meteora i Grekland. Ner så körde vi genom Polen, Slovakien,Ungern,Serbien, Makedonien. och in i Grekland. Hemmåt så körde vi Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Slovenien, Österrike,Tyskland. Danmark. En resa på 857 mil. Om någon tänker göra en bilresa till Grekland och har några frågor så har jag väl några tips att ge.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 21:38
Monica Ps avatar

Roine, kan du inte skriva ett resebrev? Det är säkert många som vill höra om er resa.
Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 22:37
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Hallå Kattis och Monica P
Jag håller på att lägga ut bilder från semestern 2009 i picasa webbalbum om du klickar på länken nedan så finns det en del bilder att se, har även skrivit lite till varje bild. Men visst kan jag försöka att få till någon form av reseberättelse. Det var nog lättare än jag trodde att bil till Grekland nu har vi väl lite vana att bila på Balkan Men vi har aldrig tidigare varit i Polen,Slovakien.Ungern,Serbien,Makedonien,Grekland och Albanien. Det ända landet som jag möjligen vill varna något för är Serbien. Men kör på dagen och ta in på säkra hotel så är det heller inga problem. Om man planerar så att man inte behöver övernatta i Serbien så bara ca 1-2 mil in i Makedonien finns Motel Milano absolut just. (ni ser det i mitt picasa album)
http://picasaweb.google.com/negalsor2
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 10:09
puttelinos avatar

Hej

Blev lite nyfiken här ang att man kan sova på "open deck"!!
Jag har åkt färjorna några ggr mellan Italien-Grekland och skulle gärna sova i bilen den biten,men har aldrig gått när man bokat!

Får man sova i bilen på det däcket?
Och måste man boka isåfall deck för passagerarna?
Så,man inte blir bortkörd......
Det kostar ju en hel del om man är 3 st att sova på denna båten och just nu känns det som att bara man kommer ner ,kan jag sova sen

Har även "sovit" i airseats men det gör jag nog aldrig om igen....
De var satta i ett läge,rakt upp...hehe
Blev inte mkt sömn den färden. Så hemskt obekvämt

Men skall kolla redan nu om det går att boka "open deck",med vanlig bil.
Vore ju toppen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi har åkt bil många gånger . Senast kom sonen med husbil. Vi föredrog Italien-Patras av många skäl framför landvägen. -På färjorna brukar det finnas Open Deck om man kan tänka sig att sova i bilen- el och duschmöjligheter finns. Har man husbil är det suveränt.
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 13:53
puttelinos avatar

Hej

Vi har åkt flyg ett par ggr,men då jag är flygrädd och det idag ej finns direkt billigt flyg till Aten har vi valt att köra ner.
Vi har åkt ner 3 ggr nu det sista och alltid via Italien.

Vi bor i Göteborg och tar oss ner via Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden och sedan är det bara att köra.

Vi försöker dra igenom tyskland snabbast möjligast,men 1 övernattning har vi haft i regel. Startar man tidig mrg i Sverige ,så är vi i ungefär i Kassel på kvällen vid 22.Hänger ju lite på trafiken.
Vi har bott på Ramada och haft en underbar frukostbuffe,som gör att man klarar sig bra dagen efter.

Startar man tidigt så kan man vara i Italien på kvällen.
Beror ju lite på hur man kör :-)

Vi har stannat vid stora vägställen och slumrat lite i bilen för att komma in till Ancona och där färjan till Grekland.
Stanna inte vid mindre ställen och sov i bilen.
Man får ha lite koll,det är en hel del stölder mm.

Sist åkte vi söndag mrg och var i Ancona tisdag em.
Båten gick kl 17 och då var det bara och ta det lugnt till 9.00 nästa mrg.

Det som är tråkigt är att båten är ganska dyr....
Med hytt 4 personer ca 9000 kr t/r inkl bil.

Vi vet ej om vi skall ner i år :-(
Vi är lite sugna på att åka via jugoslavien,men lite rädda också.
Har hört en del hemska historier,som gör att man backar och undrar egentligen om det är så mkt billigare att ta den vägen? Någon som vet?
Vi skall ju ändå ända ner till Aten.

Men det är helt klart jättekul att bila ner och finns så mkt roligt att se.
Att kunna stanna var man vill mm.

Kan även rekommendera Ramada hotel i Verona. Suverän frukost och bra priser.

Om man inte vill ha hytt på båten kan man ta airseats,billigare men inte direkt bekvämt.Som en stor sal med flygstolar och svinkallt (aircondition).
Kan vara ganska skönt o va utvilad när man skall köra i Grekland.
Beror ju lite på hur långt man skall när man kommer fram.

Lycka till och fråga gärna om det är något mer ni vill veta

kattis
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 14:06
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Den korteste fergestrekningen er fra Brindizi, kanskje noen vet hva den koster, det er jo mye kortere en Ancona!
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 15:07
puttelinos avatar

Hej igen

Ja,det är absolut kortare väg från Brindisi-Igoumenitza
Men inte alls den klassen på färja!
Har åkt igoumenitza-bari en gång .
Men det är billigare och går ju snabbare över,har man tur kan man tajma det så att man ej åker över natten utan kan lägga de pengarna på ett hotell istället.

Undvik att åka augusti bara,helt hopplöst att få plats på båten.
alla stolar,säten etc blev "bokade" på en gång.
Folk rusade in och låg sedan o sov där.
Många Italienare/Greker vänder hemåt.

Vi satt på en liten,liten plats på golvet i 14 tim...hehe.
Vågade ej lämna den,då hade någon annan tagit den
Men det går,allt fungerar bara man har tålamod.

Gå in och kolla på ferry.gr,där har du de mesta färjor via Italien-grekland.

Lycka till....igen

kattis
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 16:27
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag kan också rekommendera biltåget Hamburg-Verona. Vi åkte hem med det i slutet av april. När vi kom hem hade vi kört 81 mil från Kreta till Landskrona. Priset: 259 euro för 2 med bil.
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 16:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

SUPERFAST FERRIES kör Ancona och Bari i Italien till Korfu, Igoumenitsa, Patras i Grekland. Och från i år även Piréus-Heraklion.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 16:15
Monica Ps avatar

Det är flera år sen vi åkte nu så kanske mina uppgifter inte är aktuella.
På färjebolagens sidor kan man se om de har "open deck". Det är avsett för husbilar och husvagnar, men många sover i sina vanliga bilar också. Sonen ville sova utsrtäckt i sin fulla längd, så han bäddade åt sig med kartongskivor och filtar framför bilen. Vi har alltid åkt lite primitivt, dels för att ha pengana till annat, dels för att "långa resan" var ett äventyr för barnen, med strapatser och annorlunda upplevelser.
Husbilarna kopplade in sin el och det blev ganska mysigt, som en campingplats på båt. Folk hade åkt genom hela Europa och var snart framme i Grekland, det kändes och hördes att stämningen var avslappnad... Beroende på linje och avgångstid tar det ju faktiskt två nätter.
Från Brindisi är det avsevärt kortare, men vägen genom Italien är både lång och hårt trafikerad, mängder av lastbilskaravaner.
Andra resor har vi gjort som du beskriver : rusat upp till salongen och brett ut våra ägodelar för att markera plats, sovit huller om buller. Man får vara snabb för att få bästa vrån...
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 18:52
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Open deck gäller endast för husbilar och husvagnar, och kan inte bokas för vanlig bil, dock hamnar man ju med bilen på öppet däck MEN dörrarna är låsta och endast de med ovan bilar får dörrnyckel att kunna röra sig fritt. Du kan säkert komma ner ibland är dörren öppen mm MEN inget jag skulle råda, vi har sovit på open deck de gånger vi hade husbil och även husvagn, annars de senaste åren då ungarna nu e stora har vi sovit på däck, i varsin solstol, riktigt mysigt, för inomhus tycker jag inte om eftersom det luktar rök överallt...Då köper ni endast biljett för deck och för bilen. Och som sagt sova kan man göra sedan man kommer fram.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 09:44
puttelinos avatar

Hej

Ok,då vet man det! Synd,med tanke på att det hade varit så bekvämt
Vet att det brukar va rusning till solstolarna och man kan ju inte lämna dom en sekund....hehe. Men det går ju när man vet vad som väntar.
Känns lite onödigt att lägga så mkt pengar på hytt och absolut airseats.
Men hur är det att sova på däck? Är det inte bra fuktigt??

Är det från Ancona du åkt eller Brindisi etc där det är kortare väg?
Vi står i valet hur och vilken väg vi skall åka

Genom Balkanländerna verkar roligt men också skrämmande!
Flyga är ju inte heller direkt billigt,inte för oss som skall till Aten.

Ja,nu har jag nåt att fundera på över helgen...hehe!

Tusen tack för alla svar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Open deck gäller endast för husbilar och husvagnar, och kan inte bokas för vanlig bil, dock hamnar man ju med bilen på öppet däck MEN dörrarna är låsta och endast de med ovan bilar får dörrnyckel att kunna röra sig fritt. Du kan säkert komma ner ibland är dörren öppen mm MEN inget jag skulle råda, vi har sovit på open deck de gånger vi hade husbil och även husvagn, annars de senaste åren då ungarna nu e stora har vi sovit på däck, i varsin solstol, riktigt mysigt, för inomhus tycker jag inte om eftersom det luktar rök överallt...Då köper ni endast biljett för deck och för bilen. Och som sagt sova kan man göra sedan man kommer fram.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 14:03
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

En god vän körde Stockholm-Thessaloniki via Tyskland-Tjeckien-Slovakien-Ungern samt forna Jugoslavien med 3 övernattningar.
Har själv åkt landvägen med tåg via Tyskland-Italien-Brindisi och sedan färja till Patras (tog totalt 3 dygn inkl. färja).

/Homeros
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.