|
|
|||
|
|||
Samos Spirit-biljetter
Någon som vet om man kan köpa biljetter till Samos Spirit nånstans i Pythagorion? (eller ännu hellre på Samos flygplats, men det verkar föga troligt)
Om alla flighttider stämmer någrolunda, så anländer jag nämligen några timmar (=tre) tidigare än resten av resesällskapet. Och eftersom det kan bli något snävt med tid innan vi tar båten från Vahti till Ikaria kan det kanske vara idé att ha biljetterna ordnade innan, och jag tänker invänta de andra innan taxiresan till Vahti. En taxi från flygplatsen in till Pythagorion kan väl inte gå på många euro? Brukar det vara lätt att få tag på en taxi vid flygplatsen? Hur är det förresten med plats på båten? Det är ju inte världens största färja, men nog ska det väl finnas plats för åtta personer även om man inte har förbokat (vilket man ju inte kan härifrån, vad jag har förstått?), eller? (det gäller onsdag om en vecka) Många frågor blev det... /Thomas |
|
||||
|
||||
Sv: Samos Spirit-biljetter
Hej Thomas !
Vi har flugit ett par gånger till Samos för att sedan ta båtar ut till andra öar. Inga problem att få tag på taxi vid flygplatsen, de står på kö utanför. Det är inte långt till Pythagorion men jag minns inte priset dit (kanske 6-7 euro? ). Däremot vet jag priset mellan Pythagorion och Vathy och det ligger på 13-15 euro. Vad jag vet så går det inte att köpa båtbiljetter på flygplatsen, däremot finns det biljettkontor/resebyrå i Pythagorion. Finns säkert flera men vi har använt oss av en som ligger på huvudgatan som går inåt från hamnpromenaden (taxin stannar på den gatan om du inte säger nått annat). De säljer säkert biljetter även för Samos Spirit men skulle du mot förmodan inte kunna köpa där så är det ingen ko på isen, i Vathy ligger flera biljettkontor i direkt anslutning till hamnpiren. Du hinner säkert fixa biljett där i nödfall. Att det skulle vara fullt på Samos Spirit en onsdag i juni betraktar jag som fullständigt osannolikt. Ha det så bra, och glöm för allt i världen inte att stanna till på Fourni. Lars |
|
||||
|
||||
Jodå!! Det finns en liten hemsnickrad kur just ute på piren i Pythagorian, kuren öppnas i samband med färjans ankomst och avgång.
Kuren påminner starkt om den typ av herrtoaletter som ambulerande tivolin i Sverige benyttjar, men den fungerar. Ja, som biljettkontor alltså. Att det skulle behövas förbeställning på Samos Spirit, det är mer än osannolikt. Arne Direkt från Rethymon old harbour |
|
|||
|
|||
Tack för info, Lars och Arne.
Då avvaktar vi nog med biljetter tills vi kommer till Vahti. /Thomas |
|
||||
|
||||
Citat:
Ett klarläggande tack! |
|
||||
|
||||
Kostade ganska precis 20 euro med taxameter för lite mer än två veckor sen. Mellan flygplatsen och Vathy kostade taxi 21 euro, och mellan Pythagorion och flygplatsen rena rama rånet - 10 euro för 7 minuters körning.
|
|
||||
|
||||
Fyller ut den här tråden lite, bara lite.
Just nu går Samos Spirit på kurs från Patmos, tror jag, mot Pythagorion. Kan också vara på väg till Vathy, dröjer ett par timmar innan det klarnar. Den är snart upphunnen av "Venus", som gissningsvis har kurs Pythagorion. Venus synes också komma från Patmos. Har inte sett denn padda förrän i dag, i år. Nu är den i kapp! 2009-04-24 15:41 är den dokumenterad på väg in i Pireus... Är det någon som vet något mer om bägge dessa båtars irrfärder? |
|
||||
|
||||
Nu några minuter senare har Samos Spirit dragit i från , osannolikt. Fantastiskt. Nya motor i år var det visst ja. Köp biljetter till Samos Spirit!
|
|
||||
|
||||
Ja, storyn lider mot sitt slut. Strax efter 18,00 försvinner Venus från Live Ships maps. Dränkt av Samos Spirit eller med GPS:n avstängd vid piren i Pythagorion. Det får vi aldrig veta. Ödet är tungt.
Samos Spirit börjar närma sig Fourni nu vid halv åtta tiden. Henne får vi nog kontakt med i morgon, Venus öde är en mer osäker fråga. |
|
||||
|
||||
Ups! Förra tredagen anlände Samos Spirit Fourni först vid 22-tiden. Fast å andra sidan gick hon säkert bara på halvfart, eller så låg hon still en stund mellan sundet och hamnen... Det var fasligt lång tid det tog
|
|
|