Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-11, 02:27
annette36s avatar
annette36 annette36 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard oerfaren

Hej alla beresta vänner?
Jag har aldrig rest förut...och undrar vad ska man packa för kläder..vad är viktigt att ta med?

Det är inte lätt att veta vad som går åt.....
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 08:16
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: oerfaren

Hej Anette..
Det är trevlig att resa ut i världen. Vad du ska packa ned för kläder beror på vad du tänkt göra. Sol och bad ger sig självt förstås.. badkläder och badlakan att ha på stranden. Lätta kläder ska det vara och som inte skrynklar sig för mycket i packningen. Linnen, t-shirts, schorts, kjol, en tunn klänning till kvällen, bekväma sandaler, skor till stranden, lite snyggare till kvällen, en tunn långärmad blus att att använda som jacka på kvällen eller som solskydd på dagen. Ska du göra nån vandring är bekväma gympaskor ett måste. Keps eller solhatt kan man köpa på plats.
En liten påse tvättmedel, klädnypor och tvättlina tar jag alltid med mig liksom mitt lilla resestrykjärn.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 08:30
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Det finns en packlista här i forumet. Titta på menyn till vänster. Välj "Inför resan". Klicka på "Packlista".

Den listan är i första hand avsedd för öluffare med ryggsäck men man kan ju utgå ifrån den och lägga till och dra ifrån efter egna behov.
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 08:39
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Linnekläder måste vara Guds gåva till världens resenärer. Skrynklar sig - javisst - men det gör inget, det syns inte. Spiller man - syns inte. (Om det inte är typ kaffe på vita byxor of course). Lättpackat - tre par linnebyxor tar ungefär samma plats som ett par jeans. Svalt när det är varmt och tillräckligt varmt när det är svalt. Och mjukt och skönt mot solsvedd hud.
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:02
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Du har redan fått bra tips ovan!
Vi äter alltid frukost på rummet och jag "måste" ha kaffe, så om det finns kaffebryggare där så har vi med kaffe o filter (annars kan man köpa neskaffe där).Disk-borste,-trasa och -medel har jag alltid med även om det också finns att köpa där.
Man behöver inte med så mycket kläder utan använder samma flera tillfällen. En tunn kofta vill jag ha med att ta på till kvällen.
Det är lätt att få för mycket sol på axlar och bröst så tänk på att ta med någon t-shirt som skyddar där, som du kan ha på dagen.
Vi badar mycket och badhanddukarna blir stela av allt salt så det jag tar med extra.
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:39
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Du har redan fått bra tips ovan!
Kära Vilma
Blev du irriterad av alla min fragor ?

Har har du ett exempel varfor jag fragar:

Ar man 21 kanske man inte ar intresserad av "kaffe pa rummet" utan prioriterar nattlivet och sover till klockan 14 och hoppar over frukosten.
Sjalv har jag kommit over den perioden i livet och foredrag champange-frukost levererad av roomservice .

Andra kanske prioriterar langa vandringar i bergen och och vill ha ryggsack och
kaffe termos med sig i bagaget.......

Lucky
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 10:19
Vilmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Kära Vilma
Blev du irriterad av alla min fragor ?
Oj då så fel det kan bli!
Jag trodde mitt svar uppfattades som vänligt.Ingen irritation här inte!

Det jag menade var att jag höll med om de råden som de andra redan skrivt, sedan hade jag ett par ytterligare.
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 10:40
Luckys avatar

Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 11:03
Vilmas avatar

Citat:
Kära Vilma
Sjalv har jag kommit over den perioden i livet och foredrag champange-frukost levererad av roomservice .

Ja det låter ju roligare än kaffefilter o diskborste
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 13:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Ja det låter ju roligare än kaffefilter o diskborste
Fast champagnefrukost och roomsservice låter inte som Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 14:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast champagnefrukost och roomsservice låter inte som Grekland.
Eva
Min man har alltid roomservice på resorna i Grekland vad gäller frukost i alla fall Jag älskar att gå en morgonpromenad och sen handla bröd och sen göra frukost åt oss...

Min packlista i år är 4-5 linnen, 2 par shorts + 2 par tunna byxor till kvällen samt en linnejacka, en tröja med längre ärmar också ,3 par underbyxor+ BH (som sällan används) Mitt specialshampo + balsam samt ansiktskrämen av speciellt märke... Bikini och badlakan, korsordstidningar samt några pocketböcker...ett par sandaler. Skall rymmas i min kabinväska är det tänkt... Andra hygienartiklar köps på plats och tar nog slut på de 3 veckor vi är iväg...Tvättar gör vi efterhand och det är så himla skönt att slippa släpa på sånt man ändå inte använder.... Blir det trångt med badlakanen så köper vi dessa också på plats...i år har vi verkligen tänkt till vad gäller packningen. VArje år har vi minimerat lite från året innan och ÄNDÅ haft för mycket...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2009-06-11 klockan 14:31.
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 16:05
Luckys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bikini och badlakan, korsordstidningar samt några pocketböcker...ett par sandaler. Skall rymmas i min kabinväska är det tänkt... Andra hygienartiklar köps på plats och tar nog slut på de 3 veckor vi är iväg...Tvättar gör vi efterhand
Ja Lissi. Haller med dig fullstandigt
Nar det galler hygienartiklar, allt fran tandkram till bodylotion forsoker
jag alltid att inforskatta miní-flaskor. De lilla som ar kvar aker i skrapkorgen pa hotellet nar vaskan packas for hemfarden.

/Lucky
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 21:13
Luckys avatar

Jag igen

Du namnde i ett annat inlagg att du reste med familjen.

Ett tips nar man reser med barn ar att ta med sma spel,
typ minivariant av 4 i rad, kortlek, yatzy etc...som inte tar sa mycket plats i packningen.
Bra att ha pa planet, pa stranden/poolen eller pa balkongen om barnen
behover bli lite aktiverade . Du vet sakert vad jag menar .
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 22:15
anoula
Gäst

Citat:
Nar det galler hygienartiklar, allt fran tandkram till bodylotion forsoker
jag alltid att inforskatta miní-flaskor.
Apoteket säljer i år väldigt praktiska tomma små flaskor om 75 ml i bra kvalitet som man kan fylla med sina egna produkter. Supersmart och miljövänligt eftersom de kan återanvändas vid varje resa.

Mitt absolut bästa tips är att alltid resa med kabinväska så att man slipper checka in och vänta på bagaget när man kommer fram - det brukar ALLTID ta en evighet...
Väg bagaget noga innan avfärd och ta på dig de tyngsta skorna, jeansen och ev. jacka, sjal osv. Köp böcker och tidningar efter säkerhetskontrollen.

Packa ner en stor bag i lätt material. Den kan du sedan fylla med det du handlar i Grekland och checka in på hemresan om det skulle behövas.
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 07:38
HenricGs avatar

Synpunkter på grekiska flygplatsers bagagehantering, någon...?
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 08:14
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Synpunkter på grekiska flygplatsers bagagehantering, någon...?
Kreta - Chanias flygplats i mitten av maj mellan 1997-2009

Två band. Numera finns monitorer som om de visar något visar fel även om det bara finns två plan som landat.

Först kommer ingenting - sedan ingenting - sedan ett litet antal väskor - sedan ingenting i cirka 15 minuter - sedan fler väskor osv.
Det kan bli en ganska lång väntan.
Det märkliga är att det kan ta lika lång tid oavsett om hallen är till bristningsgränsen fylld eller om det kommit ett litet plan....

Det har hänt att det har gått betydligt smidigare än beskrivits ovan - men det är några enstaka gånger.

Men man är ju DÄR och det är det enda som betyder något!

Lena
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 14:40
HenricGs avatar

Ha ha, *exakt* så gick det till nu för två veckor sen. Men sant, man är i alla fall där.
Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 00:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Kreta - Chanias flygplats i mitten av maj mellan 1997-2009

Lena
Hmm, då vi var på Kreta och anlände till Chania (1995) så kom det flera stora flygplan precis samtidigt med oss. Man hade alltså bagage som snurrade på bandet men som ingen kom åt att hämta då det var fullt med folk i vägen. Då hände nånting som jag har funderat på många gånger efteråt för det stämmer inte alls ihop med Grekland:
Man ropar ut i högtalarna på flera språk att de som inte kommer med flight XX-XXX kan gå ut och sätta sej i gräset (typ nånting liknande) och komma in lite senare då det största flygplanets bagage har delats ut. Då reagerade jag inte speciellt på det men numera är det väl alldeles för ordningsfullt för att vara i Grekland för att jag inte skulle reagera.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 13:26
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det har kommit många bra tips här redan, så jag kompletterar med det som jag tycker är viktigt.

Om du åker nu mitt i sommaren, så är det väldigt varmt, långbyxor och långärmat behövs endast på planet, detsamma gäller strumpor. Bra, foträta sandaler är skönt att ha. Badlakan köper vi på plats, billigt och sparar plats i väskan. Detsamma gäller sarong - som jag har några stycken med mig, både att ha på vägen till stranden, som solskydd, att ha på sig på balkongen etc. Också den manliga delen av familjen lånar mammas saronger ibland , de är mjuka och lätta att tvätta. Köpes på plats!

Förra året hade jag med mig tunna blusar utan ärm, i skirt material, utmärkt på kvällen! Svarta T-shirts är inte skönt, solen bränner, så ta ljusa sådana!

Linnekjol/byxa är toppen! Och gärna två baddräkter/bikinin. Vad mer...? Ipod med musik eller bok att lyssna på... solhatt, badskor etc kan köpas på plats! Solskydd är billigare i Sverige...

Glöm jackor, strumpor, jeans, tjocka sockor och collegetröjor - om du reser mitt i sommaren i alla fall! (Utom något varmt och mjukt att ha på sig på planet!)
Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Tröja av funktionsmaterial som är sval och andas samt täcker upp till halsen och axlarna är praktiskt att ha vid långpromenader. Minskar risken för solskador. Annars tycker jag att linnekläder är perfekta samt linnen i material som inte kräver strykjärn. Strykjärn har jag slutat att ta med för länge sen. Kläderna blir oftast ganska släta om de hängs ut i den fuktiga kvällsluften. En tunn diskhandduk är bra att ha med men tvättlinor brukar finnas på de flesta boenden. Finns speciella resetvätt linor att köpa i fackhandeln. Y3 i påsmodell tar också lite plats i packningen och fungerar i alla vatten. En wettextrasa packar jag också alltid ner samt mina favoritprodukter av hygienartiklar.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.