|
|
||||
|
||||
Bästa strandlitteraturen
Nu närmar sig semestern med stormsteg och jag börjar fundera på vilka böcker som skall packas ner för nästan 3 veckors Greklandsvistelse.
Det finns andra trådar som diskuterar skönlitteratur, men vissa av de böckerna passar kanske bättre hemma i läsfåtöljen än i solen, på stranden, på båten eller under det skuggande trädet.. Vissa kriterier bör uppfyllas: 1. Pocketformat 2. Såpass lättläst att man står ut med viss distraktion från omgivningen 3. Bra, helt enkelt (spännande, rolig eller fängslande (gärna allt!)) Vad tycker ni? Vad packar ni ner? Jag har planerat att ta mig genom de Jo Nesbös som jag har kvar, och Johan Theorin verkar spännande, sedan vet jag inte (planerar mycket läsande på semestern) P-anna |
|
||||
|
||||
Sv: Bästa strandlitteraturen
Citat:
Läs om boken, och läs recensioner, på Adlibris. |
|
|||
|
|||
Jag kan tipsa om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Helt fantastisk bok!
|
|
||||
|
||||
Har också läst den, kunde inte lägga den ifrån mig, håller med dig, den är fantastisk. Ska bli film sägs det.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som är rätt omtyckt som den person hon är just nu.... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Shantaram är beställd här också, kommer att läsas på balkongen (om värmen kommer) och inte på stranden (tyvärr)!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Om man ännu ej varit i kontakt med Theodor Kalifatides är det dags nu och vad kan passa bättre under en semester i Grekland?!
Han skriver så fantastiskt medryckande och tänkvärt oavsett ämne som berörs och med ett språk som få svenska författare kan leva upp till! Vill man få sig lite grekisk hisoria till livs kan det vara lämpligt att börja med hans trilogi "bönder och herrar" "plogen och svärdet" samt "den grymma freden". Utöver dessa böcker är de nöjsamt att läsa hans skildringar kring det svenska samhället vilket beskrivs på ett underfundigt, humoristiskt och tänkvärt sätt! Detta i Bla. utlänningar, sju timmar i paradiset, kärleken mfl. Trevlig sommarläsning! |
|
||||
|
||||
Har tagit mig vatten över huvudet, hinner inte idag heller. Jag får berätta historien senare i livet.
|
|
||||
|
||||
Den lät ju onekligen spännande.
Och jag förstår varför man bara behöver ta med en enda bok. 900 sidor!! Själv ägnar jag min semester åt grekisk mytologi och Sudoku... Och familjen emellanåt... Sven 12 dgr från Andros |
|
|||
|
|||
Janne!
Efter den presentationen av boken och vad som stod om den på nätet så har även jag beställt den...+ några andra pocket. Nu hinner jag väl inte få dem till onsdag, men sommaren är ju lång! Jag har bla med mig Fever Pitch av Nick Hornby samt Cecilia Hagens Kulla Gulla stretar vidare..då behöver man inte läsa så koncentrerat samt en bok om en familj som får ett autistiskt barn..Hekt olika böcker...Sen MÅNGA korsordstidningar och ett Yatzispel....Långtråkigt får vi inte... Lissi |
|
||||
|
||||
Nick Hornby är ju en underbar författare! Hans "High Fidelity" - som det även gjorts film av, och "31 Songs" är måsten för alla med ens en antydan till musiknörd inom sig.
|
|
||||
|
||||
Har läst båda flera gånger, och sett filmen fler gånger än vad som kan anses var hälsosamt.
|
|
|||||
|
|||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tack alla, nu har jag nog en lista som räcker långt efter semestern också, men det är ju strålande!! Och givetvis måste jag köpa Shantaram, efter den beskrivningen kan man inte missa den boken. (ämne för en ny länk till hösten kanske- jag före och efter Shantaram) Å så många sköna läsupplevelser! Undra om mitt resesällskap kommer att tycka ett jag är tråkig "Shhhh, vänta lite, jag är snart klar, bara 880 sidor....." Paphianna- från ett grått men ännu oregnigt Norrland, bara 16 dagar kvarOch jubileum också, mitt 100:e inlägg Trevlig läsesommar på er alla! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Den var fylld av hundöron, sandkorn och doftade Hawaian Tropic då jag kom hem från Platania (för sanrt fyra veckor). En ruggigt bra bok, nämligen Mons kallentofts: Sommarmorden!
Här är några böcker jag varmt kan rekomendera: Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafon. Kallifatides: Mödrar och söner. Simon Becketts: Dödens kemi. På nattduksbordet ligger nu Kallifatides: Vänner och älskare och Längtans ö, av Victoria Hislop (handlar om Spinalonga). Carlos Ruiz Zafons: nyaste, Ängelns lek, ligger fortfarande i bokhandeln och väntar ... Tyvärr! Måste jag säga att Shantaram med sina 900 sidor, var för mycket! Smaken är olika, jag tycker att den blev lite seg. Mvh. Lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
På temat Indien så tipsar jag om Sacred Games av Vikram Chandra. Men man läser inte så okoncentrerat utan är väldigt uppslukad... Annars tipsar jag om "deckarserien" Maise Dobbs av Jaqueline Winspear, fyra härliga deckare light ā la Agatha Christie korsar Alexander McCall Smith - lättläst men oerhört underhållande! Själv lämnar jag alla böcker hemma i Sverige, för att helt ägna mig åt mina barn!!! Läser tillräckligt här hemma.
I morgon åker VI... HURRA |
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe |
|
|||
|
|||
Här är en till som kommer förändras ......
Jag har också skickat efter Shantaram idag ! Allt efter din rekommendation Janne. Då behöver man inte släpa så många böcker // Monica |
|
|||
|
|||
Citat:
Skämt åsido, boken verkar intressant i ala fall... Lissi - som ska läsa boken efter hemkomst för att inte förvirra maken |
|
|