|
|
||||
|
||||
Eldsvåda
Hela kvällen har vi från vår veranda haft underhållning av den makabra sorten, hela bergen norröver brinner! Det finns lyckligtvis inga hus där, möjligen på andra sidan bergskrönet. Jag vet inte var branden började men den kom från Vothinoshållet, i dalgången och längs berget. I morgon får vi väl veta mer.
Jag kallar det makaber underhållning,för trots sin skrämmande form är det samtidigt lockande och tjusigt med eld. Den starka vinden föste elden uppför backarna i enorm fart. Vi har inte så mycket skog här på Kalymnos, den har väl brunnit upp under åren, det som inte getterna gnagt i sig vill säga. Alla vet risken med eld i detta torra land, men eldsvådor är vanliga och svårbemästrade. På senare år har man börjat använda släckningshelikoptrar och -flygplan, men nåt sånt har vi inte sett till här i kväll. I morgon får vi veta vad som hände och vad som förstördes. Kanske till och med orsaken. Jag sänder en sympatitanke till männen som har många timmar än att försöka begränsa skadorna. |
|
||||
|
||||
Sv: Eldsvåda
Usch då, svåra eldsvådor är aldrig kul även om elden i sig kan vara facinerande att titta på, själv kan jag fastna med blicken mot braskaminen (skall natuligtvis inte blandas ihop med skogsbrand) en ganska lång stund. Är det lika torrt som förra året? Då brann det ju i princip överallt- hela sommaren.
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är så förödande med eld. Och den kan vara både vacker och skrämmande på samma gång. Och det är tur, som du säger, att Kalymnos inte har så mycket skog. Hoppas att allt går bra och att skadorna inte blir så stora. Och att inga människor och djur kommer till skada. /Eva |
|
|||
|
|||
Usch det var inga roliga nyheter. Kalymnos har ju nästan ingen vegitation alls på sina ställen. det vore ju förödande om det lilla som finns brann upp.
Hoppas det inte är så farligt och ingen kommer till skada Åse (snart där) |
|
||||
|
||||
Ojdå, hoppas branden inte blir för storPå Karpathos brann det också i helgen Bara det inte blir en brandsommar likt den för 2 år sedan
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Har för mig att det var två år sedan, men eftersom åldern börjar ta ut sin rätt så kan du lika gärna ha rätt Flickorna vår fick reda på från mig att det brinner på ön dom är på
Riitta |
|
|||
|
|||
Det er ikke mye hyggelig med brann. Vi var å Samos når det brant der i år 2000. Håper det ikke blir skader på hus og andre ting. Det er jo like før vi kommer til Kalymnnos.
|
|
||||
|
||||
Dagen efter har vinden stannat upp så gott som totalt. Vad jag kan se är berget grått nu i stället för brunt, men härifrån kan jag inte se vad som hänt längre oppöver, ska väl göra en tur senare idag.
Det brann överallt i Grekland både förra sommaren och den före, ja man kan säga att ingen blir förvånad över eldsvådor här,tänk er detta knastertorra gräs och så mängden av utslängda fimpar, trasigt glas, folk som eldar skräp, gaskök, idioter, defekta elprylar...där vi campade en gång eldade man upp en haschplantering inför någon kontroll och det spred sig till en majsåker och vidare...för att inte tala om anlagda skogsbränder för att få tomter till bebyggelse. Detta ska visst inte gå längre, men jag är inte så blåögd. På Kalymnos finns ingen brandkår fast man diskuterat saken i alla år. Kanske detta skyndar på procedurerna så att man får bättre rutiner i alla fall. |
|
||||
|
||||
Va?? Ingen brandkår på Kalymnos!
Då får vi verkligen hoppas att herrar politiker tänker om nu. Och det snabbt som attan. |
|
||||
|
||||
En herr politiker, borgmästaren Roussos, var nyss i intervju på radion. Han och de andra hade jobbat tills klockan fem i morse. Han har i åratal drivit kravet på att vi ska få hit en statligt bekostad och givetvis utbildad brandmanskår. -Bland annat är det ohållbart att frivilliga, välvilliga men outbildade personer hjälper till, ansvarsfrågan är oerhörd.
|
|
|