|
|
|||
|
|||
Tips på destination i September -09
Hej alla Greklandsälskare!
Vore tacksam på tips inför en 1-veckas resa i slutet av september. Resenärer är jag, min sambo samt vår dotter 3 1/2 år. Vi har tidigare varit på Kreta, Agii Apostoli, och trivdes bra men lite ombyte förnöjer ju. De önskemål vi har då vi reser med barn är: Bra strand/badmöjligheter (sandstrand föredras) Lugnt och städat (inget partyställe där du får trängas med fulla britter) God, inhemsk mat & Dryck (svenska köttbullar förbjudet) Flygplats på ön (dvs förhållandevis kort transfer om möjligt) Har läst mycket tips på forumet men det finns många pärlor att välja mellan. Har fastnat för några öar: Samos (något sämre stränder ?) Skiathos (inte så genuint ?) Naxos (båttransfer) Tips mottages tacksamt, trevlig semester ! /Henke |
|
||||
|
||||
Sv: Tips på destination i September -09
Jag tänkte precis föreslå Naxos eller Samos som du nämnt. Naxos tycker jag är det i särklass bästa altenatviet av dem två, enligt de önskemål ni har. Jag kan inte tänka mig något bättre. Ute vid Agia Anna och Maragas/Plaka (med undantag Ag. Prokopios alltså) är det lugnt och skönt och det ligger massor av mysiga tavernor utmed stranden. Oroa er inte över båttransfern, det är värt det.
Samos stränder tyckte jag var fina, men de flesta består som du kanske misstänkte av klappersten. Votsalakia skulle nog passa er bäst, där finns en lång sandstrand, men jag tyckte att intrycket var mera charterort än en fin by vid havet som det skulle kunna vara. Även om det var mycket turister såg vi i alla fall inte till någon nattklubb, men vi stannade bara en kort stund. |
|
||||
|
||||
Citat:
Psilli Amos heter den den |
|
|||
|
|||
Jag har besökt både Naxos och Skiathos och älskar bägge två... Men.....
Naxos - Underbara och långgrunda sandstränder. Tavernor ligger nära stränderna i alla fall i Ag Prokopios och i Ag Anna... Skandinavisk och asiatisk mat finns endast att få nne i Naxos stad. Minuset är annars en lång transfer. Kanske ett barn lätt blir rastlöst. Flyger man från Kastrup till Santorini sedan vidare med båt till Naxos skall man vara beredd på att det även kan bli en lååång väntan på hamnen. Skiathos - en annan underbar ö. Skandinavisk och annan mat finns inne i Skiathos stad. Stränder finns i massor och är fullkomligt fantastiska. Åker man under högsäsong kan det bli lite trångt på stränderna men ni åker ju inte förrän i september. Megali Ammos strax utanför Skiathos stad är en liten ort med en ganska lång sandstrand som är något smal. Trång kan den lätt bli. Bästa stranden på Skiathos är utan tvekan Banana beach (välj dock den stora - eftersom den lilla är främst för nakenbadare) Hoppas att det blir lättare för dig att välja.... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej, vi kom hem från två veckor på Naxos igår och tycker att det är en riktigt bra ö. Stränderna är fina, några barnvänliga andra mindre bra för barn och Naxos stad lagom "hålligångi". Däremot så tycker jag att transfern är alldeles för lång för en veckas semester. Vi blev hämtade på hotellet 06:00 och landade på Arlanda kl 18:00 svensk tid - alltså tretton timmars resa, varav vi spenderade 5 timmar på Santorinis flygplats. Ingen hit med en treåring tror jag. Detta var min andra resa till Naxos och jag gillar verkligen ön men åker bara dit om jag kan vara där två veckor. Det är nämligen helt perfekt att kunna åka till andra öar i närheten t ex fantastiska Antiparos.
Både jag och min sambo älskar Skiathos och jag tycker att det är ett perfekt alternativ om man bara ska vara borta en vecka. Kort transfer, fantastiska stränder, lätt att ta sig runt på ön, en mysig stad med många bra restauranger. Så mitt val för en vecka med en treåring är enkelt; Skiathos. Jag har varit där tre gånger och kommer säkert att återvända flera gånger. |
|
||||
|
||||
Hej,
Håller nog (trots britterna) Skiathos som ett bra alternativ med kort transfer och bra strand (megali ammos tror jag den hette). Kan ni tänka er längre badutflykter finns bl.a Kokounaries och Banana beach inom en dryg halvtimme, det går bussar. Samos/Votsalakia som några nämnt är inte "kort transfer"... Det tar en dryg timme på vindlande vägar tvärs över bergen. Annars är det en trevlig liten by, och Psili Ammos- stranden några kilometer bort är definivt barnvänlig. Själv ska jag och sambon åka till Kefalonia om två veckor och har läst på om ön. Lassi (och ev. Skala) nämns som lämpliga resmål för barnfamiljer, och ligger nära flygplatsen. Lycka till med letandet! /Göran |
|
|