Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-27, 00:02
Rasse Rasse är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Frågor om vår första ö-luffning !!

Den 18 juli anländer vi till athen för att öluffa i 3 veckor, två vuxna och två barn 15, 11 år. Har funderat på Amorgos,Naxos,Sifnos,Sefiros,Santorini. Är det någon som kan ge oss tips på bra öar, och vilken vi ska börja med. Första gången vi luffar!
tacksam för alla tips // Rasse
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 07:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Frågor om vår första ö-luffning !!

Om det passar med båttider så starta med Santorini eller Amorgos, därefter Naxos och sedan, återigen beroende på båtarna, Sifnos/Serifos, eller byt plats på de sista.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 11:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Det har alltid varit lite knepigt med förbindelserna mellan västa- och centrala kykladerna och det verkar inte bli bättre iår. Jag skulle inte chansa, utan kombinera med småkykladerna eller någon/några av öarna i norr om Naxos. Folegandros, Ios eller Sikinos är fler altenativ. Det finns massor att välja på. Spara Sifnos och Serifos till ett annat år.

Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 23:27
Rasse Rasse är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej vi anländer ju nu på lördag vid 13.40 och det avgår en båt till Amorgos vid 17.30 till Egiali vad tror du? det verkar ju som alla föredrar det mera populära Katapalo. Ska vi boka biljett eller rum i förväg eller bara åka. Fler öar som står på vår nya önskelista är Sifnos Milos Naxos Koufunissi Antiparos alla lär det ju inte bli. Kanske vi bör börja med en ö närmare Aten eller ska man lägga första dagen till att åka så långt bort som möjligt? Det var många frågor på en gång men är så tacksam för alla råd man kan få.
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 09:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag gillar Katapola men stränderna är mycket bättre i Egiali. En nackdel med Egiali är att det är längre till Chora som jag själv gärna besöker nästan varje dag. Gillar barnen strandliv tror jag Egiali blir bättre. Ett annat stort plus med Egiali är de tre mycket, fina små byar som ligger ovanför. Ska ni stanna länge kanske några dagar på varje ort är ett alternativ.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 10:09
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rasse Visa inlägg
det verkar ju som alla föredrar det mera populära Katapalo
Jag föredrar inte Katapola. Jag tycker bättre om Aegiali. Jag tror inte du behöver förboka, åtmistone var det gått om rumsuthyrare för en månad sen, när vi kom mitt i natten.
Jag förederar oftast att börja luffen långt bort och sedan luffa inåt och avsluta lite närmare.
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:42
Paula I Paula I är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Rasse Visa inlägg
Den 18 juli anländer vi till athen för att öluffa i 3 veckor, två vuxna och två barn 15, 11 år. Har funderat på Amorgos,Naxos,Sifnos,Sefiros,Santorini. Är det någon som kan ge oss tips på bra öar, och vilken vi ska börja med. Första gången vi luffar!
tacksam för alla tips // Rasse
Jag och min dotter har varit på samtliga av de öar ni nämner och har två klara favoriter – Sifnos och Amorgos. Både Naxos och Santorini är i våra ögon för turistiska, men det beror ju på vad man är ute efter. Naxos har väldigt fina stränder och Santorini en imponerande huvudstad. Sifnos och Amorgos har också härliga stränder men är lugnare, tystare och känns mer grekiska. På Sifnos väljer vi att bo i Faros, på Amorgos i Katapola. Serifos skulle jag däremot helt avråda från. När vi var där för fyra år sedan kändes ön väldigt stel och vi såg många jet set-greker. Då tycker jag att grannön Milos är mycket mysigare. På torsdag reser vi till Aten för vår femte öluff. Min dotter är 19 nu men har märkligt nog inte tröttnat på att luffa med sin mamma. I år åker vi först till Sifnos och sedan till två för oss okända öar men som väckt vår nyfikenhet, Ikaria och Fourni. Det blir första gången som vi överger Kykladerna. Hoppas er debutresa blir lyckad. Har man väl öluffat en gång blir man lätt fast.
/Paula
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 19:22
greecegirl greecegirl är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vi har varit och luffat i kykladerna innan och då så var våran klara favorit amorgos. Vi gillade även milos som har många vackra stränder. Amorgos var ganska grekiskt ock inte så mycket turister men då så var vi inte där i augusti dådet är som flest folk där ute och semestrar. Naxos var lite sådär på vissa ställen för att ibland så kändes det som att det var lite canarie ö stil på det hela....Lycka till och jag hoppas att ni får det jättekul...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.