Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-28, 00:18
jeppan76 jeppan76 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Kalikrates...ngn vart upp dit?

Apollo har en utflykt som bla går till Kalikrates, som tydligen ska vara Kretas högst benägna by! Ngn som har varit där?? Hur var det?? samt DET VIKTIGASTE...hur var vägen upp....och ner?. Har av erfarenhet sett att skyddsräcken inte är prio ett i kretas bergiga natur
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 07:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kalikrates...ngn vart upp dit?

Om vi talar om samma Kallikrates...
Jag har kört via Imbros till Kallikrates, ned/norrut. mot Asia Gonia, till Argiroupoli, som en del av en längre tripp.
Jasså Kallikarates är Kretas högst belägna by Apollo säger det. Jag hade ingen höjdmätare med mig men det har jag svårt att tro. På rak arm, av de platser jag besäkts så ligger Anogia högre upp.
Vägen till Kallikrates tar av österut efter Imbrosplatån på vägen mellan Askifouplatån och Sfakia. Den var mycket nylagd, asfalterad för ettpar år sedan. Ser ut så här.
http://i231.photobucket.com/albums/e...e/IMG_0082.jpg
Här är föresten kyrkan i Kallikrates
http://i231.photobucket.com/albums/e...e/IMG_0083.jpg

Vägen från Kallikrates ned mot Asi Gonia är kanske den brantaste vägsträcka jag farit på. Jag körde Mc och var tvungen stanna en bit ned pga av värk i händerna som spänningen att styra och växla åstadkom.
Där fanns lite skyddsräcken.
I alla händelse ett fantastisk landskap och stark historia. Definitivt en del av det vilda Sfakia.
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 16:38
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kalikratis, byn som turkarna aldrig lyckades införliva i sitt stora rike, kan nås från flera håll.
Vilken väg Apollo valt och vad man färdas i vet jag inget om men jag tippar att de väljer vägen via Asi Gonia och tillbaka via Askifou och Vrisses.
Detta är den bästa vägen,visst svänger det lite men det vänjer man sig vid.Vyerna du kommer att få se på turen är fantastiska.
Själva byn Kalikratis är kanske inte så märkvärdig. Mycket människor har flyttat härifrån och det står övergivna hus och ruiner lite varstans. De flesta bor här bara över sommarhalvåret för sedan när får och getter beger sig ned mot kusten när de känner att snön är på väg följer man helt sonika efter. Kanske upplever man inte Kalikratis som en by i egentlig mening då husen är utspridda över ett rätt stort område.
Asi Gonia är däremot en mer samlad by, där man säkert stannar för en fika?
Räds inte vägen och gillar du naturupplevelser så blir det säkert en minnesrik resa. Själv missar jag aldrig att besöka Kalikratis och Nikitas och Ariadnes lilla taberna eller snarare kafenion.
Första gången jag besökte Kalikratis var för 17 års sedan i april månad.
Då kan jag tala om att vägarna inte var nådiga ens med en jeep. Snön och smältvattnet hade gjort vägarna näst intill ofarbara. Vi mötte bergpolisen och fick till hustruns förtvivlan carte blanche att fortsätta vår tur, då vi ju färdades i jeep. Hustrun fick lugnas ned med ett par rejäla glas raki hos Nikitas, ja sen gick det som en dans.
Nu är det asfalterade vägar, men stanna gärna ändå till hos Nikitas och ta en raki.
Men varför inte hyra en liten bil själv och göra turen på egen och stanna till där ni vill. Stanna över natt i nån by, 30 Euro för rummet, och vidare nästa dag. Ni kommer att hinna med mycket mer på egen hand. Äventyret ligger precis runt hörnet och väntar på er.

Kalo taxidi
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2009-07-01 klockan 16:48.
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 18:01
xenoss avatar

Citat:
Men varför inte hyra en liten bil själv och göra turen på egen och stanna till där ni vill. Stanna över natt i nån by, 30 Euro för rummet, och vidare nästa dag. Ni kommer att hinna med mycket mer på egen hand. Äventyret ligger precis runt hörnet och väntar på er.
Väl talat!
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 22:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Apropå det här med vägräcken... Finns väl inte så mycket att fästa det i på sina ställen. Och är de inte ordentligt fastgjorda är det ju frågan om falsk säkerhet. Bättre då att vara utan vägräcke och köra försiktigt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 09:56
larss avatar

Xenos nästa gång du tar dig upp till Kalikratis så välj den numera asfalterade vägen mot Frangokastello som nedfart, magnifika vyer. Detta är en häftig väg som får och getter valt sedan många år, men som nu alltså är asfaltsbelagd.
Jag har gått den ett par gånger och visst var den något bekvämare med bil.
Inte mycket trafik heller, de flesta vänder efter en stund.
Jeppan låt dig nu inte avskräckas av det ovannämnda, den andra vägen som beskrivits är helt ok att köra.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 15:32
xenoss avatar

Citat:
Xenos nästa gång du tar dig upp till Kalikratis så välj den numera asfalterade vägen mot Frangokastello som nedfart, magnifika vyer. Detta är en häftig väg som får och getter valt sedan många år, men som nu alltså är asfaltsbelagd.
Absolut, den vägen är nu med på min lista för nästa kretaresa. Kanske i höst.
Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 21:07
larss avatar

Om du kommer från Askifouhållet så svängt höger efter ca 200-300 meter efter kyrkan!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.