![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
En inte alltför oviktig fråga för oss som brukar bära tungt: Ni som varit på Kefalonia i år, var det som vanligt, alltså ingen speciell koll vad gäller vikten på incheckad resväska? Jag har sen 1985 alltid burit tungt (av nån anledning), speciellt på hemresan med alla Ouzoflaskor mm ![]() Nu är det bara Arlanda-Kefalonia ToR som frågan gäller. Tacksam för svar är C@nny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! När jag reste hem från Kefalonia i september 2008 så vägde min väska 25 kg och jag fick betala 25 euro för detta. Det är enda gången jag har betalat när jag rest från Kefalonia trots att väskan har varit betydligt tyngre.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag reste hem 12/7 från Kefalonia 2008. 33kg och ingen reaktion. Damens väska vägde 20kg så det hjälpte inte att samväga heller. Jag har väl haft idiot-tur då kanske? Nu i år (på lördag) så har vi ju vår 3-åring med oss som har egen flygstol och egen biljett, så då kan vi ju iofs fördela ut vikten i hennes väska oxå. (Dock inte Ouzon:-)) Hälsningar C@nny |
|
|||
|
|||
![]()
vi hade osså övervikt när vi åkte hem men inget de brydde sej om.Men de var väldigt noga med att kolla passen.Stod och grubblade länge på bilderna
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Då är det som vanligt då..... Vi åker med Airtours (Om 13timmar ![]() En annan sak, gällande förbeställningar. Jag mailade "inflight service", som betjänar SAS med förbest.varor. Och undrade varför man inte kan beställa solkrämer och badleksaker på UTRESAN? Svaret jag fick var att SAS bestämt att det ska vara så. Detta pga att man får ett lättare plan, mer utrymme etc..... Jag motfrågade då, - om mitt sällskap förbeställer 10liter sprit var, -samt hela vinransonen, - Varför inte detta genererar plats och vikt - på HEMRESAN ![]() Våra grannar reste till Rhodos med att annat bolag nyligen, och de kunde förbeställa varor på utresan.... ![]() Nåja, sak samma. Grekland väntar oss mycket snart och det är viktigare ![]() Hälsningar C@nny |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Men från det ena till det andra... Jag hade 27 kg förra året när jag åkte hem från Skiathos... inget hände... Har dock varit med om att andra resenärer på Mallorca fick betala extra för övervikten och det var ganska många. De kanske är mer nitiska där? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det beror säkert på från dag till dag. Man betalar för att ha med sig 20 kilo. Har man mera skall man betala för det. Sen är en del bolag mer "flexibla" än andra. Kommer ihåg ett reguljärbolag vi jobbade med. Där fick flygbolagets flygplatspersonal alla överviktspengar. Vi gjorde incheckningen för de, å hade vi inte tagit betalt för varje kilo över 20 kilo, fick vi böter... Det var helt sjukt. Vi skulle ta betalt för 1 kilo. Det var pinsamt. Men vi gjorde inte det. Vi skrev in 20 kilo i systemet, å la det extrakilot på någon annan passagerare som hade mindre(så det inte skulle bli fel i vikt och balansberäkningen).
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns ju en anledning till att viktbegränsningar existerar. Om varje resnär skulle ha 36 kg: s resväskor kan man ju börja fundera på effekten.
Det planet skulle inte jag vilja resa med. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Halsar C@nny fran Argostoli pa Kefalonia ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vägningen av resväskor har dom blivit mer noga med därför kan kan köpa till extra vikt på sin resväska med sitt flygbolag för det blir billigare än o ta det på flygplatsen. Dom har t o m börjat väga handbagagen o kameraväskor för folk stoppar för mycket där oxå.
Jag skulle inte heller vilja sitta ombord på det planet med varje väska väger 36 kilo. Tänk om din väska går sönder med alla flaskor i har du tänkt på att du blir ersättningsskyldig till dom andra som får sina väskor fördärvade av din sprit i resväskan för det är ej tillåtet o packa en massa spritflaskor i resväskorna. Jag hade inte velat ha min väska o mina saker fördärvade jag hade begärt att flygbolaget skulle se vems väska som hade fördärvat min väska. Det är så att visa flygbolga kan man inte beställa på utresan endast på hemresan för dom har mindre plats o förvara det på eftersom dom kanske har med hemresans beställning på planet ner. Jag åker alltid med fritidsresor o Tui fly Nordic o kan beställa både på hemresa o utresa. Har precis gjort det nu för att allt skall vara klart.. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag fyller inte min resvaska med en massa sprit pa mina resor i Grekland!! Jag tanker inte redovisa vad jag packar ned heller. Min ursprungsfraga gallde huruvida de ar noga med vikt osv..... Vi traffade ex min frus vaninna har nere som reste hem for nagra dagar sen och hon hade inga flaskor med alls i packningen. Trots dettat vagde vaskan 32kg. Det blev ingen atgard. I ovrigt sa kan jag kan lugna dig med att jag har bestallt 5 flaskor (Tag 5 betala for 4) pa hemresan. Dessa ligger pa mitt sate i planet. I mitt handbage har jag 3st flaskor Ouzo. I min resvaska har jag bara en skvatt rakvatten som ligger i min nessesar...... Om nagot hander med rakvattnet i vaskan sa tar jag ansvar for detta. Halsningar C@nny, Argostoli/Kefalonia |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Conny! Ett tips om Ouzon är att du behöver inte packa ner dessa i resväskan för du kan köpa till bra pris på Kefalonia Airport taxfri och då har du nästan 3 kg lättare väska att lämna in.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Nu var det ett bra tag sen jag skrev på Kalimera men tittar in rätt ofta ändå. Har nu ett jobb som är ganska krävande så det finns inte så mycket ork kvar till att göra inlägg eftersom det är bara för mycket av det i mitt yrke för tillfället. ![]() Jag håller med flera utav er och då speciellt Monkan S att nu är det lite väl mycket "ordbajseri". Lissi skriver att de inte har haft problem med vägning av handbagage och samma här måste jag säga. Har det varit problem så har det varit med resväskan någon enstaka gång eftersom den vägt för mycket helt enkelt och då kan jag berätta för er kära läsare att det har varit på ditresan. Eftersom jag har varit många gånger i Grekland nogare räknat 29, om jag inte tappat bort räkningen ![]() ![]() Under dessa turer har jag kanske inte alltid rest till eller från Kos flygplats men dock de flesta, och jag MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha ![]() ![]() Nu kommer även jag lite avsides än flygplan/flygplats personal och vill tillägga att , de folk jag känner på Kos, vilket det är greker eller turkar eller andra fastboende så är de gudskelov inte viktfixerade utan går efter hur människan är i sig. Vi är alla olika och inte stöpta i samma form. Som Ouni skrev, det kan ju vara så att det är något sjukligt. Ska man då behöva betala för det?????????? ![]() ![]() ![]() ![]() Nä, nu blev det allt lite "ordbajseri" från mig med, ja jag är heller inte perfekt ![]() ![]() ![]() Jag vill nu inte peka ut någon och eller vara oförskämd för jag känner ingen av er men man kan ju läsa mellan raderna och se att samma mönster upprepar sig. Så låt det här med vikten försvinna och ta upp något som är väsentligt istället som alla kan vara med och diskutera utan att det blir påhopp även om det nu inte var menat så. OK???? ![]() För övrigt!!! HA EN UNDERBAR DAG!!! // ![]() Sanna som åker om 45 dgr o några timmar. Ps. Ett sista tips, ring respektive flygbolag eller gå ut på webbsidan eftersom det är så olika. Där finns de flesta svaren för de som undrar. Ds. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här kommer mer "ordbajseri"
![]() Tänk bara ..som nån tidigare sagt oxå...om ALLA struntade i viktbegränsningarna i bagagevikten...DET flyget skulle jag då INTE vilja sitta med på!! ![]() Ps. Är en "trevlig flygplatspersonal BARA en personal som aldrig tar betalt för övervikten kunderna tar med sig alltså??....eller hur tyder man det här...hmmm? "MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha ![]() ![]() Senast redigerad av Rinaki den 2009-07-15 klockan 16:14. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]()
Lycka till o ta med tre flaskor ouzo i handbagaget för dom får du kasta i säkertskontrollen för dom får du inte ta med dig igenom den...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
![]()
Det går dessutom att få flaskorna och påsen plomberad så att det går att ta med även för oss som byter plan och flyger vidare med inrikesflyget i Sverige.
Någon skrev att några kg övervikt inte spelar någon roll. Självklart kan det ha betydelse uttrycket många bäckar små gör en stor å det passar verkligen in här. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är det inte bara ordbajseri här längre. Det börjar mer likna pajkastning. Nu i blåbärstider kanske det passar med blåbärspaj..
![]() Ironi i all ära.. men det börjar gå lite för långt nu tycker jag.. ingen nämnd ingen glömd. Ha en bra dag alla glada människor.. ![]() //Monica S |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det har jag som flyger vidare stor nytta av. Eva |
![]() |
|
|