|
|
|||
|
|||
vätskeregeln - kaviar & smältost?
hej =)
jag undrar ifall ngn vet hur det fungerar med den nya regeln om vätskemängd man får ta med sig ... tänkte bara ta med handbagage, och nu undrar jag ... kan man ta med sig tuber av smältost och kaviar i handbagaget utan problem, eller gäller vätskeregeln även här? vore tacksam för svar, åker nu på fredag 3/7 Mvh |
|
||||
|
||||
Sv: vätskeregeln - kaviar & smältost?
Hej,
Gå in på arlanda.se så ser du vad som gäller. Men sammanfattningsvis är det så att alla tuber vad de än innehåller (hårgelé, smältost etc) ska vara i en förpackning om högst 100 ml vardera, man får ha med sig max 10x100ml per person i handbagaget, dvs en liter totalt i en enliters genomskinlig förslutningsbar plastpåse. Hälsningar Outi |
|
||||
|
||||
Regler gäller enligt vad Outi skriver här ovan. Men du kan säkert köpa din kaviar och mjukost i din minimarket där du ska vara.. liksom knäckebröd om du vill ha det också..
|
|
||||
|
||||
Vad det gäller kaviar kan nog Arne svara på det, jag fick nämligen en JÄTTEtub levererad av honom och hustrun helt nyligen. Smuggelgods? Tusen hjärtans tack för den Arne!!!
Tack också Abi för passande knäckebröd! Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Dessutom är det ju som sagt 100 ml-regeln, som kanske blir svår att klara med kaviar och mjukost? |
|
||||
|
||||
Ska kanske också förtydliga att det ät FÖRPACKNINGEN som får vara max 100 ml, det hjälper inte att man tar med en halvfull 200ml:s smältosttub
//Outi |
|
||||
|
||||
Kaviar och en del smält ost finns att köpa i delikatess affären på arlanda.. På Terminal 5
Camilla |
|
||||
|
||||
Visa av tidigare gjorda erfarenheter packade vi ned kaviartuber och räkostditon i det incheckade bagaget.
Kan också nämna att när vi skulle flyga från Athen till Kreta den 2 Juni, då hade jag av ren glömska kvarlämnat en halvtom flaska myggmedel av märket Myrties samt en nästan tom flaska hudlotion i kameraväskan. De två förpackningarna beslagtogs genast och hivades i en plasttunna vid säkerhetskontrollen. Det är uppebarligen nolltolerans som gäller! Arne |
|
||||
|
||||
Visst är det som du säger Arne, nolltolernas är det (allt som oftast), vilket iofs är bra. Regler är till för att hållas. Fast jag som reser en hel del i jobbet och därmed passerar kontrollen på Arlanda lite då och då, har märkt att mina läppstift, t om de i flytande form, går igenom, utan att jag packat dom tillsammans med annat flytande. (Jag har alltså inte med mig flera, utan ett i taget i min handväska). För ett par månader sedan hade jag en hel deo som jag råkat glömma i handväskan och den gick igenom säkerhetskontrollen, vilket jag kan tycka är lite märkligt.
//Outi |
|
||||
|
||||
Man behöver inte packa vätskor i plastpåsar, så länge inte behållaren innehåller mer än 100ml, så är fritt fram.
Nagellack, läppglans, parfym, deo mm passerar utan ett ljud, en utveckling i positiv riktning är också att man inte behöver ta av sig skor och skärp med metalldetaljer längre. Indikerar passerbågen att de är skorna som innehåller metall, då får man ställa en fot i taget i en maskin som röntgar? skon. En konstig regel- tycker jag är att laptopen skall ställas på bandet i uppfällt läge i säkerhtkontrollen, detta för att de skall kunna se att det är en dator?! Kan man inte gömma något (en ? ) under knappsatsen- inte vet jag, jag har aldrig provat // Helén |
|
||||
|
||||
Då vi checkade in i Santorini förra året så fick vi i misstag med oss en vattenflaska som var ungefär halva kvar. De frågade bara om det är till barnet och då jag tyckte att det var det så fick jag ha kvar den. Emma var då 2,5 år så egentligen borde hon ha klarat sej från säkerhetskollen till nästa vattenhål utan vatten tycker ju jag.
Vi hade för övrigt med oss ett par tetror med mjölkersättning nu då vi checkade in på Arlanda, inget som helst problem då de direkt såg att det var barnmat. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jag hade förut en bh där knäppningen alltid gav utslag när jag passerade säkerhetskontrollen. När de sökte med handdetektorn gjorde den utslag på ryggen i bh-bandshöjd och jag fick passera utan vidare kontroll.
Har många gånger funderat på att sy in en skalpell bak i bh:n för att se om jag lika obehindrat kommer igenom då *tips* För övrigt fick jag ta av mig skorna när jag flög hem från London för 1½ månad sedan... Hellen, man måste ju lägga sina -100ml behållare i plastpåsar och visa upp dem. Eller vad menar du? |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Hmm, nu blir jag fundersam - det får ju bara inte vara beroende av vem som råkar jobba vid kontrollen.
De gånger jag glömt packa upp enliterpåsen från väskan har väskan backats och jag har blivit ombedd att öppna väskan, ta upp vätskorna, lägga de på bandet för att köras en gång till. Hände alldeles nyligen. Vad gäller laptop så har jag aldrig behövt öppna den utan bara lägga den på bandet. Personalen har ibland öppnat den o kollat lite... //Outi |
|
||||
|
||||
När vi kom hem från Kreta för ett par år sen så visade det sig att jag hade en kniv i ryggsäcken! En hopfällbar! Ingen reaktion från kontrollen. Konstigt men tur för mig annars hade jag blivit av med den!
June |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har satt det i system sedan jag en gång glömde att lägga i allt i påse,, och eftersom det gick bra då... så har jag fortsatt. Meddelar på lördag hur det går i morgon vid incheckningen- jag tänker inte packa i påse. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2009-07-02 klockan 23:08. |
|
||||
|
||||
Jag tror dig! Men så får det inte vara. Jag trodde jag var "busig" som har satt i system att strunta packa läppstiftet i påse, men en hel necessär. Kan du inte fråga vad som gäller (eller nej, då måste du kanske packa om). Men fråga om du "åker fast"!
//Outi |
|
||||
|
||||
Och jag som trodde att de följde bestämmelserna stenhårt om det här med vätska. Där ser man vad som slinker igenom. Det låter inte särskilt förtroendeingivande egentligen...
Man kanske skulle testa nästa gång om det går att ta igenom en vattenflaska kanske då. Annars har jag alltid en tom flaska med mig som jag sedan fyller på efter kontrollen. Är det varmt vill jag alltid ha min vattenflaska med mig.. fylld med vanligt kranvatten.. //Monica S |
|
||||
|
||||
OBS! Det finns inga behållare som rymmer mer än 100ml i min packning, på den biten håller de stenhårt, jag hade av misstag en body lotion i handväskan (finns säkert flera tjejer här om förstår att man inte alltid har full koll på vad som finns i väskan) den fick inte följa med.
Det jag struntar i är att packa i det i plastpåsarna, det är ju inte underligt att det är köer till säkerhetsskontrollen, // Helén- som till vadags är rätt så laglydig |
|
||||
|
||||
Ingen kommentar varken på Arlanda eller Aten.
Jo- högst upp i ryggsäcken låg det böcker, den för ovanlighetens skull skojfriske kontollanten villa titta på dem för att se om han kunde godkänna vår semesterlitteratur Glömde fråga honom vad han missstänkte att det var, om han inte såg att det var böcker? // Helén |
|
|