Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-02, 11:17
Vippe Vippe är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Speciella sandaler från Rhodos

Hej!
På 80-talet fanns det sandaler/flip flop på Rhodos som dom gjorde medans man väntade, kostade inte mycket och dom var jättesköna och snygga, en ögla för stortån och rem över foten och fanns i olika färger och utföranden, raka remmar eller flätade. Dom var jättepopulära då. Nu undrar jag är det nån som har varit den senaste tiden som vet om dom fortfarande säljs och hur mycket kostar dom? Har aldrig hittat några liknande i Sverige. Väldigt tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:36
anoula
Gäst

Standard Sv: Speciella sandaler från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Vippe Visa inlägg
Hej!
På 80-talet fanns det sandaler/flip flop på Rhodos som dom gjorde medans man väntade, kostade inte mycket och dom var jättesköna och snygga, en ögla för stortån och rem över foten och fanns i olika färger och utföranden, raka remmar eller flätade. Dom var jättepopulära då. Nu undrar jag är det nån som har varit den senaste tiden som vet om dom fortfarande säljs och hur mycket kostar dom? Har aldrig hittat några liknande i Sverige. Väldigt tacksam för svar.
Jaaa, de underbara sandalerna säljs fortfarande på flera platser i både nya och gamla staden. Du ser butikerna på långt håll, för de säljer bara sandaler.
Jag köpte ett par enkla flipflops i guldfärgat skinn för ett par år sedan och betalade 18 eur tror jag. Förmodligen samma pris idag.
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:53

Ja, såna flip flop hittar man aldrig här. Oj nära på 200 kr då, tror att dom låg på 50-60 kr då, men det var ju 80-talet det. Köpte nog 10 par när jag var där i mitten på 80-talet, vissa behöll jag och vissa gav jag bort till mina kompisar. Har kvar 1 par idag som sjunger på sista versen tyvärr. Men dom har hållt bra. Ska tyvärr inte åka själv, men tänker självklart hålla koll ifall det är nån man känner som åker, tänker inte missa dom sandalerna*L*
Tack så jättemycket för svar!
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Är det någon Rhodosspecialité, vet inte att jag sett dessa någonstans, någon som vet om de finns på fler ställen?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 13:10

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Är det någon Rhodosspecialité, vet inte att jag sett dessa någonstans, någon som vet om de finns på fler ställen?
// Helén
Tror att dom bara finns där, dom äldre herrarna satt i små öppna "skomakerier" och "snickrade" ihop dom och så satt man bredvid och väntade tills dom var klara och det gick undan. På den tiden var ju Rhodos väldigt populärt och alla jag kände som var där köpte både 1 och 2 par. Det var nästan ett måste att ha med sig såna hem. Numera ser man nästan ingen som har dom.
Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 21:32
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Citat:
Tror att dom bara finns där, dom äldre herrarna satt i små öppna "skomakerier" och "snickrade" ihop dom och så satt man bredvid och väntade tills dom var klara och det gick undan.
Ja, visst var det så! Köpte ett par just så i Gamla stan 1980 på vår andra greklandsresa.
Så här kunde det se ut då:

Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 15:14

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Ja, visst var det så! Köpte ett par just så i Gamla stan 1980 på vår andra greklandsresa.
Så här kunde det se ut då:

Tack för bilden, det var skoj att se. Ja, precis så såg det ut. Kommer du ihåg vad kostade? Har för mig att dom inte kostade mer än 50-60 kr.
Trevlig Helg!
Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 16:17
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Citat:
Kommer du ihåg vad kostade? Har för mig att dom inte kostade mer än 50-60 kr.
Det var ju länge sedan nu, men jag har för mig att det var ca. 25 kronor 1980.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 17:31

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Det var ju länge sedan nu, men jag har för mig att det var ca. 25 kronor 1980.

Ann-Kristin
Oj, var det så billigt, kom ihåg att dom inte kostade mycket, ja där ser man
/Elizabeth
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 17:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
// Helén
Det finnes en lignenede sandalbutikk i Athen, Melissionos. De lager skjønne sandaler på mål, i ulike varianter. Tror jeg betalte 22 euro for mine i fjor, og de blir bare bedre og bedre selv om de fremdeles ser nye ut.

Melissonos er ganske berømt, og i følge hellasguru Matt Barret skal bl.a. the Beatles, Sophia Loren, Rudolph Nureyev, Margo Fontaine, Jackie Onassis, Anthony Quinn, Ursula Andress og Gary Cooper ha kjøpt sandaler der.
Butikken ligger i Ag Theklas Street 2 i Psirri.
Tror det er greit å legge ut en lenke: http://www.melissinos-art.com/eng/sandals.html
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 18:45
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det finnes en lignenede sandalbutikk i Athen, Melissionos. De lager skjønne sandaler på mål, i ulike varianter.
Ser exakt ut som Rhodossandalerna. Men litet dyrare ...
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 15:57
akelen akelen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Hej.På Dragoumi ion. nästan i korsningen vid Mandilari i nya staden ligger en liten skomakarbutik,tror att det finns där.Han gör bl.a små sandaler till dockor.Michalis som hade det innan gick tyvärr bort ,så nu har svärsonen Dimitris tagit över.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.