|
|
||||
|
||||
hjälp med recept
Hejsan!
Jag skulle vilja ha recept på en underbar melezane jag åt på Anafi i juni. Dels på Alexandras uppe Chora och även på tavernan på Roukonas beach. (underbar tjej som serverade där!) Det var äggplanta (kall rätt som starter) i rikligt med olja, sedan var det ngr grönsaker till, tror det var lite tomat bl a. För övrigt var det skön stämning på tavernorna på Anafi. Det var in i köket och peka på det som mamma hade behagat laga för dagen. På ett ställe fanns det meny, handskriven i ett skolanteckningshäfte. Är inte så van att tillreda äggplanta därför söker jag hjälpinnan jag börjar improvisera. Hjälp, någon? |
|
||||
|
||||
Sv: hjälp med recept
Var det kanske briam du åt?
I så fall går det att jämföra med ungsstekta grönsaker. Så här brukar jag göra briam: Skär zuccini, auberguine, potatis, sötpotatis och tomater i bitar. Jag brukar ta knipplök också på sommaren. Lägg i långpanna, salta och peppra. Häll på god olivolja och sätt in i ugnen i 225 grader tills allt är mjukt och genomvarmt cirka 40 minuter. Ät med gott bröd och Tzatziki! Mums! |
|
||||
|
||||
Kan vara någon typ Imam...aubergine, tomat, lök, fetaost. Den serveras oftast varm men jag har även fått kalla varianter av den.
Malin |
|
||||
|
||||
Hej Parapoli ! Lustigt att du nämner äggplanta , jag har just satt in min Imam-plåt i ugnen...
Det finns recept lite överallt men jag har ju mitt i huvudet just nu. Du behöver avlånga äggplantor, lök, vitlök. mogna tomater, persilja, olja,salt och peppar. Det är lite oljestänk överallt efteråt, men maten är god. (Imam baildi =den turkiske prästen svimmade-) Skölj äggplantorna och skär bort skaftet. Snitta längs sidan och öppna som en bok. Skär snitt i fruktköttet, salta och lägg i saltat vatten en halvtimma , detta drar ut lite beskhet. Skölj dem noga igen så saltet kommer bort. Fräs några i sänder i olja på båda sidor, man får trycka lite med stekspaden, tills de mjuknar och blir lite bruna. Det går åt rätt mycket olja. (Man kan också rosta dem i ugnen .) Lägg dem sida vid sida i en långpanna med insidan uppåt. I oljan som finns kvar i stekpannan bryner du hackad lök. Medan den bryner sköljer du och river på grov rivjärnet mogna tomater. Om man skär ett kryss i dem går det lätt och man får bort skal och skaftfäste .Bryn några vitlöksklyftor ihop med löken. Häll över i en större kastrull och tillsätt tomaterna, salta och peppra, lägg i rejält med hackad persilja och oregano. Det ska koka ihop till en tjock röra. Sätt ugnen på 250. Lägg en stor sked tomatsås på varje äggplanta. En timma i ugnen kan vara lagom, det ska gärna vara en brynt yta. Somliga lägger riven ost på, och somliga vill ha köttfärs i såsen. Ätes när det har kallnat med några grova brödskivor. |
|
|||
|
|||
Åt något liknande på Kreta för 3-4 veckor sedan, men det var varmt, äggplanta, tomatröran och "knorren" härligt god halomi ost ( inte feta)
under alltsammans...var underbart gott, till ett härligt bröd Tack för receptet, nu skall jag nog kunna fixa något liknande själv. |
|
|