Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-09, 14:48
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard hjälp med recept

Hejsan!
Jag skulle vilja ha recept på en underbar melezane jag åt på Anafi i juni. Dels på Alexandras uppe Chora och även på tavernan på Roukonas beach. (underbar tjej som serverade där!)
Det var äggplanta (kall rätt som starter) i rikligt med olja, sedan var det ngr grönsaker till, tror det var lite tomat bl a.
För övrigt var det skön stämning på tavernorna på Anafi. Det var in i köket och peka på det som mamma hade behagat laga för dagen. På ett ställe fanns det meny, handskriven i ett skolanteckningshäfte.

Är inte så van att tillreda äggplanta därför söker jag hjälpinnan jag börjar improvisera.
Hjälp, någon?
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 16:26
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: hjälp med recept

Var det kanske briam du åt?
I så fall går det att jämföra med ungsstekta grönsaker.

Så här brukar jag göra briam:
Skär zuccini, auberguine, potatis, sötpotatis och tomater i bitar. Jag brukar ta knipplök också på sommaren. Lägg i långpanna, salta och peppra. Häll på god olivolja och sätt in i ugnen i 225 grader tills allt är mjukt och genomvarmt cirka 40 minuter.

Ät med gott bröd och Tzatziki! Mums!
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 16:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kan vara någon typ Imam...aubergine, tomat, lök, fetaost. Den serveras oftast varm men jag har även fått kalla varianter av den.

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 17:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Parapoli ! Lustigt att du nämner äggplanta , jag har just satt in min Imam-plåt i ugnen...
Det finns recept lite överallt men jag har ju mitt i huvudet just nu.
Du behöver avlånga äggplantor, lök, vitlök. mogna tomater, persilja, olja,salt och peppar. Det är lite oljestänk överallt efteråt, men maten är god. (Imam baildi =den turkiske prästen svimmade-)
Skölj äggplantorna och skär bort skaftet. Snitta längs sidan och öppna som en bok. Skär snitt i fruktköttet, salta och lägg i saltat vatten en halvtimma , detta drar ut lite beskhet. Skölj dem noga igen så saltet kommer bort. Fräs några i sänder i olja på båda sidor, man får trycka lite med stekspaden, tills de mjuknar och blir lite bruna. Det går åt rätt mycket olja. (Man kan också rosta dem i ugnen .)
Lägg dem sida vid sida i en långpanna med insidan uppåt.
I oljan som finns kvar i stekpannan bryner du hackad lök. Medan den bryner sköljer du och river på grov rivjärnet mogna tomater. Om man skär ett kryss i dem går det lätt och man får bort skal och skaftfäste .Bryn några vitlöksklyftor ihop med löken. Häll över i en större kastrull och tillsätt tomaterna, salta och peppra, lägg i rejält med hackad persilja och oregano. Det ska koka ihop till en tjock röra.
Sätt ugnen på 250. Lägg en stor sked tomatsås på varje äggplanta. En timma i ugnen kan vara lagom, det ska gärna vara en brynt yta. Somliga lägger riven ost på, och somliga vill ha köttfärs i såsen.
Ätes när det har kallnat med några grova brödskivor.
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 17:49
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Åt något liknande på Kreta för 3-4 veckor sedan, men det var varmt, äggplanta, tomatröran och "knorren" härligt god halomi ost ( inte feta)
under alltsammans...var underbart gott, till ett härligt bröd
Tack för receptet, nu skall jag nog kunna fixa något liknande själv.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.