|
|
||||
|
||||
Eleni
Jag var på loppis idag och fyndade boken "Eleni" av Nicholas Gage, för en femma!
Skulle vara roligt att veta om någon läst den, och vad ni i så fall tyckte. Hälsningar Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Sv: Eleni
Citat:
Då hade du verkligen tur, har letat länge efter den boken. Såg filmen för en herrans många år sedan, och den var super bra, men har inte läst boken. Den kommer säkert att vara bra! Du kanske vill sälja den vidare när du läst den? Yvonne |
|
||||
|
||||
Citat:
Så läs och njut. Camilla |
|
||||
|
||||
En av min mammas favoritböcker
|
|
||||
|
||||
Tack för alla positiva omdömen. Nu ser jag fram emot många kvällars intressant och givande läsning!
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Vad handlar boken om?
|
|
||||
|
||||
Eftersom jag inte läst boken än så gör jag ett utdrag av bokens baksidestext:
Boken är en biografi över författarens mors liv skriven i romanform. Författaren som är journalist i toppklass på New York Times lämnar sitt arbete för att göra sitt livs reportage: Undersökningen av hans mor Elenis svåra öde i inbördeskrigets Grekland. Händelserna tilldrar sig 1948 i en liten bergsby i närheten av albanska gränsen. Byn ockuperades av kommunistgerillan, som tog byborna till tvångsarbete, gjorde tonårsflickorna till soldater och skickade småbarnen över bergen till kommunistländerna. Inför hotet att mista sina fem barn- varav den nioårige Nicholas var yngst- drevs Eleni till handlingar som kostade henne livet. Trettio år senare återvänder Nicholas till sin barndoms trakt i hopp om att göra sig fri från det förgångna. Framför allt är hans bok ett porträtt av Eleni, en stark och enastående människa, som vågar allt av kärlek till sina barn. Hälsningar Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Tänk då att se filmen jag minns att tårarna rann nästan hela tiden.
Yvonne Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-15 klockan 11:45. Anledning: Lång citering |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag har även sett filmen på grekisk tv. Yvonne |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
IMBD: http://www.imdb.com/title/tt0089079/ |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Låter onekligen gripande, tack för tipset.
Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-15 klockan 11:45. Anledning: Lång citering |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Har läst boken och gillade den. Såg nu filmen med Malkovich och den är också riktigt bra. Då jag kollade lite vidare hittade jag boken North of Ithaka av Eleni Gage. Den är skriven av Nicholas Gages dotter, dvs. den riktiga Elenis sondotter och berättar om hur hon i sin tur åker tillbaka till Lia för att återubbygga familjens hus.
Har någon läst den?? |
|
||||
|
||||
Citat:
Camilla |
|
||||
|
||||
Åh, vilken fantastisk bok, nu har jag äntligen läst den!
Ser nu att filmen "Eleni" finns att köpa på www.discshop.se Det är den amerikanska versionen, ej textad. Trots att jag säkert blir besviken, annat kan man ju inte bli efter en sådan fantastiskt bra bok, så överväger jag starkt att beställa den. Någon mer som sett filmen? Ann-Kristin. |
|
|||
|
|||
.........tyvärr så evel oftast filmversionerna(med vissa undantag) av böcker förenklade in extremis, vilket inte är att undra på egentligen....för hur får man ihop en 2-timmars film på en bok på , säg 5-600 sidor??
Det måste vara kanonsvårt..... Rätt av, så här på söndamorron,kan jag bara dimmigt påminna mej EN film som på nåt sätt känns som en kongenial transmogrifiering av en bok, nämligen ..Gökboet av Ken Kesey, eller som den heter på engelska: ....one flew east, one flew west, one flew over the cuckoo´s nest.... Den (filmen) gick visst nyss på teve..... Mikke |
|
||||
|
||||
Ni som har tillgång till TV1000 Classic........
De visar filmen "Eleni" vid flera tillfällen nu under januari och februari, närmare bestämt 15, 16, 23, 24 januari samt 23, 24 februari. Ta chansen att se den om ni kan, den är naturligtvis inte på långt när så bra som boken, men klart sevärd. Läs sedan gärna boken också, den ger en fylligare och djupare inblick i Elenis (och en bit av Greklands) historia. En av de bästa böcker jag läst! Ann-Kristin |
|
|