Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-10, 11:31
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Boende på KEA

Hej!
Vi åker till Aten den 5 september, en lördag. Vi har två små barn med oss och planet går tidigt. Eftersom banren måste kliva upp mitt i natten, så vill vi komma fram till en ö, så snabbt som möjligt för att minimera restiden. Ett mycket bra alternativ är då Kea. Båten från Lavrio går kl 13.00.

Men hur är det med boende på Kea en helg i september? Måste vi förboka? Riskerar vi att få sova på stranden? Eller ta in på något av lyxhotellen för att få nånstans att sova?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-10, 17:11
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Boende på KEA

Både första och andra helgen i Sept åker numera många Athenare och fastlandsgreker ut till öarna i Cycladerna för att "fira" slutet av sommaren och den förestående skolstarten. Det är något de börjat med de senaste åren tydligen enl min gode vän på Tinos. När jag kom dit en Lördag i början av Sept i fjol fanns inte ett enda ledigt rum på hela Tinos!!! Och där finns det gott om rum! Det märktes tydligen så långt ner som till Amorgos fick jag rapport om därifrån.

Så med tanke på att Kea ligger tämligen lättillgängligt för Grekerna skulle jag nog i ditt läge förboka natt till Söndag och Måndag i alla fall. För säkerhets skull. Och kolla läget direkt för det kan nog börja bli fullbokat redan...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-10, 18:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende på KEA

Men om det är på helgen Atenarna åker då borde ju natten mellan söndag och måndag vara rätt så obokad.
Hade det gällt fre-söndag så hade jag också förbokat
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-11, 17:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Boende på KEA

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men om det är på helgen Atenarna åker då borde ju natten mellan söndag och måndag vara rätt så obokad.
Det stämmer ju på ett sätt, men man vet inte hur många som kan "snika" sig kvar fram till måndagen... Jag vet heller inte hur gott om rum det är på Kea. Men ön ligger nära fastlandet så det är risk för att det är mycket besökare där. Grekerna som förr hade semester enbart i Augusti har nu börjat sprida den lite också, så den kan räcka in i Sept! Så det KAN vara svårt med rum!

Jag rekommenderade även natten till Måndagen för att Halloj inte skulle behöva riskera att jaga runt efter nytt rum för natten till Måndag. Speciellt som de har mindre barn med sig. En ren bekvämlighetsfråga alltså! Samtidigt vet jag inte hur länge de tänker stanna på Kea. De kanske tänker åka vidare på Söndagen?

Oavsett vilka planerna är så anser jag att Halloj bör boka MINST första natten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-11, 18:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende på KEA

Jag ber om ursäkt, läste resa ut på lördagen och sedan vidare med båt
från Lavrio 13,30, tog för givet att det var på söndagen.
Vilken lycka att få tag i plan med sån flygtid, vilket bolag och var flyger ni från?
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-11, 18:38
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Boende på KEA

Tack för era svar!
Vi kommer att förboka. Svårigheten är bara att hitta hotell att kontakta. Och att man kan mejla eller prata engelska med ägarna. Tips emottas med glädje.

Vi kommer att stanna på Kea 2 nätter. Hade egentligen velat stanna någon dag till, men båtarna går inte som vi vill ;-). Efter Kea blir det Serifos en vecka och därefter några dagar på Kithnos, Antiparos eller Syros, allt beroende på humör.

Hellen:
Vi åker Arlanda-Aten med SAS. Avgång kl. 6.05, framme i Aten kl.10.40. Tyvärr går det inte någon båt till Serifos på lördagen som vi hade hoppats. Vi hade annars velat avsluta med Kea.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-12, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Boende på KEA

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Men hur är det med boende på Kea en helg i september? Måste vi förboka? Riskerar vi att få sova på stranden? Eller ta in på något av lyxhotellen för att få nånstans att sova?
Jag skulle absolut förboka. Det svåra är bara att hitta ett ställe att förboka på. Utbudet är inte stort, och de som finns är dyra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-12, 14:57
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Boende på KEA

Jag har lyckats luska reda på hela 5 epostadresser som jag har mejlat till. Ett svar hittills på Red Tractor Farm 140€ per natt för två dubbelrum bredvid varandra. Dessvärre måste man stanna i 4 dagar...
Nån som har tips på andra ställen som går att kontakta per epost alt lätt att komunucera på engelska med?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-12, 17:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Boende på KEA

Hej!
Vi bodde på Kea för ett par år sedan och bokade då med Fantasy Travel i Athen.
Fungerade perfekt. Trevlig engelsktalande personal.

Hittar tyvärr inte deras adress just nu..men du kan nog googla på den.

//Stina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-12, 19:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Boende på KEA

Hej igen,,

Läste just på Matt Barrett´s greklandsguide om Kea och han rekommenderar boendet du skrev om, Red Tractor Inn(Roligt namn!).

Hittade för övrigt även en länk till Fantasy Travel på hans sida om Kea.

Vi bodde i Otzias hos Cavos Perlevos Apartments. Ligger nära stranden, som är jättefin. Lägenheterna var mysiga och ägarna trevliga men icke engelsktalande..men det gick bra ändå:-)

Kea är en vacker och lite annorlunda ö. Människorna är vänliga men inte inställsamma. Få talar bra engelska.
Vi skulle åka taxi och ringde till en chaufför vi fått numret till, på min fråga om han talade engelska så blev svaret kort och gott: NO!
Lyckades hacka mig fram på stapplande grekiska
Själva hamnstaden tyckte vi var lite grå och trist..men Kea är en väldigt fin ö..Chora är mycket vacker! Fina vandringsvägar och fina stränder!

//Stina

//Stina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-12, 20:37
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Boende på KEA

Vad lustigt!
Jag skickade ett mejl till Fanatsy Travel igår kväll (genom Matt Barrets sida) och jag fick svar tidigare idag. I år verkar det bara bli 2 nätter på Kea eftersom båtarna till Kithnos och vidare till Serifos bara går på måndagar och fredagar. Men gillar vi Kea kommer vi definitivt att åka dit fler gånger. Den korta resan och att man åker från Lavrio är ju helt perfekt när man reser med småtroll.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT