Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-21, 16:27
Chrillan Chrillan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Eftersom jag gillar att planera och drömma...

... så har jag börjat att fundera på nästa års Greklandssemester. Jag fick väldigt bra tips här för två år sen (tack alla som jag eventuellt glömde att tacka!) och nu söker jag återigen tips. Den gången föll valet på Karpathos och nu har vi varit där två gånger. Är grymt förtjusta i den ön men nu vill 13-åringen se någon annan ö. Vi har tidigare varit på Lefkas och det var också en ö i vår smak.

* Vi gillar att boka flygstol och fixa boendet själva

* Krav är fina stränder. Tänk Apela på Karpathos. Måste absolut inte vara sand men det ska vara fint (blått!) vatten.

* Inte knökfullt med turister

* Man måste kunna "hitta" Greklandskänslan

* Shopping är ointressant

* God mat är alltid gott

Vart ska vi åka?
Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 16:52
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Eftersom jag gillar att planera och drömma...

Hej Crillan jag har själv varit på karpathos,kreta,skiathos och min favorit och familjens favorit ö blev skiathos med råge min fru har desutom varit på ytterliggare 5 andra öar och även hon är såld på skiathos.Min familj gillar att bada sola och snorkla och ge oss iväg på lite egna robisson äventyr shoping är inte så viktigt för oss .Vi har varit på skiathos ett antal gånger både juni,juli,aug,sept,okt och visst finns det stränder med packat med turister men det finns så otroligt många stränder med fin sand och underbart vatten och finns en del stränder rakt över ön där det inte byggts något där det inte är trångt ens på högsäsong och oftast bara en liten enklare taverna Mandraki och Elias beach är favoriterna.God mat finns på massor av ställen finns bra tips på forumet samt den otroligt bra e-guiden fråm kalimera låter som en reklamfilm.

Dom nackdelar som ev ska nämnas men som långt övervägs av det positiva är om man är flygrädd mycket kort landningsbana man landar med en tvärnit på skiathos .Har dom gånger vi åkt hyrt bil och det kan vara värt att söka lokalt via nätet då det är ockerpriser många gånger men brukar hitta rätt till slut och spara ca 75 % jämnfört med dom dyraste alternativen vilket kan göra mycket för en reskassa.Kostnadsläget på skiathos upplever jag som högt jämnförelsevis men hittar man rätt boende privat och håller sig borta från terroristsupermarkets så kan man leva bra.Den gamla Greklandskänslan tycker jag infinner sig i stadens gamla del med sina små slingrande gränder.

Mvh Robban

Mvh Robban
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 20:27

Tack snälla Robban för ditt svar! Skiathos låter absolut som en ö i vår smak (och de nackdelar som du räknar upp är inte avskräckande). Ska kolla vidare på Skiathos och samtidigt lägga till ett "krav" på vår önskelista; det får inte vara för bökigt att ta sig till ön, vi kan bara stanna i en vecka tyvärr.

Hälsningar Chrillan
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 20:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Chrillan Visa inlägg
Vart ska vi åka?
Om du inte lagt till det sista kravet hade jag svarat Skopelos. Men kan ni stå ut med en kort båtresa så stämmer alla dina "krav" på Skopelos.
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 20:58

Hur kort är en kort båtresa? Jag åker båt dagligen (bor på en ö) och det tar 5 minuter till fastlandet. Jag misstänker att det räknas som microkort resa ?! Tack för svaret, ska kolla på den ön också

Senast redigerad av Chrillan den 2009-08-24 klockan 21:00. Anledning: Glömde tacka
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 21:02
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag misstänker att det räknas som microkort resa
Du har rätt, den här båtresan tar runt 50 minuter.

Kefalonia är ett annat alternativ, bättre än Lefkas, som ni gillar.
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 21:07

50 minuter är helt klart överkomligt. Tack för tipset om Kefalonia också. Det här är kul
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 21:11
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tack för tipset om Kefalonia också. Det här är kul
På den här sidan kan du se vilka resmål i Grekland du kan åka till utan att åka båt. Det finns inte så många platser att välja på. Kan vara bra att veta om ni "bara" ska stanna en vecka.
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 22:04
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Efter 17 års bortavaro från Kreta åtevände vi medelst flygstol till Chania, tog hyrbilen över bergen och tillbringade flera härliga dagar i Paleochora. I Paleo kan du pricka av de flesta av dina önskemål.... Vi drog f.ö. vidare till Glykeria och därefter Kamissiana.

Skiathos är också en pärla (liksom Naxos, Syros, Antiparos, Småkykladerna, västra Korfu m.m....)
Lycka till med planeringen!

/Magnus
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 22:19
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om du inte lagt till det sista kravet hade jag svarat Skopelos. Men kan ni stå ut med en kort båtresa så stämmer alla dina "krav" på Skopelos.
Jag läste din fråga häromdagen och jag tänkte också direkt att det passade in väldigt bra på Skopelos. Då hade jag inte tid att svara. Skopelos är alla gånger värd båtresan. En härlig båtresa är det dessutom.
Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 13:49
Vendela Vendela är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag kan inte annat än att hålla med om att Skopelos är jättefint och härligt. Var där för två år sedan och bodde i Skopelos stad, fantastiskt fint.
Nackdelen med att bo i staden var arr man fick ta lokalbussarna till stränderna, men härliga stränder med klarblått vatten. Har dock inte återvänt då det finns så mycket att se så vi väljer att se olika ställen vid varje resa även om det finns pärlor som man känner att man gärna återkommer till.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.