|
|
||||
|
||||
Nya strandtavernan utanför Pigadia
Mitt första år på Karpathos, 2005, var det sista för lilla fina strandtavernan Greenpeace längst bort på Vrondistranden. Jag gillade att bada där eftersom där var så lite folk, och man kunde få en god lunch på tavernan.
Året därpå hade myndigheterna satt onda ögat på den och den var borta. Bad utan mat, alltså. Men så glad jag blev när jag kom tillbaka nu och upptäckte att ett nytt ställe öppnat i sommar, på samma plats: Ammos Mangos beach bar. Ägare är samma kille som har Riva nattklubb inne i stan. Det är ett fint ställe han ordnat, med känsla för detaljer. Till varje beställning kommer en aptitretare: Priserna är, bortsett från några lyxiga sallader för runt 10 €, inte överdrivna. Den här supergoda och mättande omeletten med spenat och feta kostade 5 €: Och sen kan man smälta maten och kontemplera hur vackert olivolja och vinäger står sig mot havet innan man går ner lägger sig under ett bastparasoll igen. Klart godkänt ställe |
|
|||
|
|||
Sv: Nya strandtavernan utanför Pigadia
Håller med till fullo! Var där i mitten av sep, besökte Manolis trevliga ställe den dagen ovädret bröt ut! Men, no problems. Vi skulle just till att beställa lunch när regnet och åskan kom, alla gäster blev inbjudna i det lilla köket för att komma undan regnet. Där stod vi 11 personer i gemytlig trängsel! Manolis bjöd alla på Mythos och alla var glada och trivdes! Trångt men gästvänligt och mysigt! Efter regnet intog vi en superb och STOR och mycket god greksallad med tillbehör. Manolis slog sig ner och småpratade mellan varven. Av oss gäster den dagen blev en trevlig liten "familj", tack vare Manolis vänliga gästfrihet! God mat, trevliga ägare, rekommenderas verkligen varmt! Vi kommer att återvända, var så säker!!!
|
|
||||
|
||||
Oj, 11-septemberregnet alltså? Var ni ända där ute då? Jag höll mig inne stan för jag hade sett väderprognosen...
Dagarna efter regnet var ju hela viken utanför Pigadia alldeles vit av lervatten i stället för sin vanliga vackra djupblåa färg, så även utan Ammos Mangos taverna: Stranden var skräpig och kommunen ryckte ut och röjde. Först såg det ut som ganska slack effektivitet. "Vi ställer dit våra maskiner och sen tar vi paus": Men så var det inte, de där killarna slet hårt medan vi turister låg och slöade. |
|
|||
|
|||
Håller med,jättefint ställe. Vi var där ett antal gånger under vår Karpathosvecka.
Vi åkte hem 10 september, innan ovädret. Skönt för jag gillar inte åska! Men var den söta lilla kattungen kvar??? |
|
||||
|
||||
JA!
Och du ska veta att jag var glad för det. Nån gång runt den 5 sept kom den kravlande upp i mitt knä på tavernan och skrek efter mat. Normalt har jag aldrig strykarkatterna så nära inpå mig, men den här lille gick inte att motstå. Jag hade inget kvar på tallriken att ge, det var jättejobbigt, men den fick lite gos och kli i alla fall. När jag frågade om den fick mat på tavernan fick jag inget klart svar, fick bara veta att några tjejer hade lämpat av den där efter att ha hittat den ute vid vägen. Några dagar senare körde jag förbi ett litet överkört ullknyte ute vid vägen och jag blev nästan fånigt ledsen. Det ÄR fånigt men det var jobbigare att se en kattunge död som man själv haft i knät några dagar tidigare. Jag såg ovanligt många överkörda katter den här gången och jag har katter själv, den här lille blev liksom droppen. Men mer än en vecka senare, den 16 september, dagen innan jag skulle åka hem, så var jag på Ammos Mangos igen. Och när servitrisen dukade av ett bord en bit bort så såg jag hur hon tittade ner på en stol och smålog lite grand. Jag blev tvungen att resa mig och gå över och titta - och mycket riktigt, där låg det lilla kräket! Det var inte den jag hade sett i vägrenen. Mycket rundare var den också än när jag sett den en dryg vecka tidigare, så helt klart fick den mat. Så visst fanns den kvar och verkade ha det bra också. Jag blev SÅ glad |
|
||||
|
||||
Citat:
/Eva |
|
||||
|
||||
Ja, jag blev också glad över att hon log åt den lille stackaren i stället för att köra iväg den. Och kattungen sov gott i stolen, det gör bara mätta katter
|
|
|