![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
10-15 min med buss/taxi väster om Chania finns ett hotellområde som hos Ving kallas Daratso (Kato Daratso och Pano Daratso), och hos Apollo kallas det Agii Apostoli resp. Chryssi Akti.
Kan någon reda ut detta? Vad är vad? I området ska finnas 4 st olika badvikar. |
|
||||
|
||||
![]()
Galatas och Daratso är två äldre byar som ligger söder om stora vägen.
Daratso är delad i pano och kato dvs övre och nedre delen. Chrissi Akti är den stora viken. Agii Apostolis är nästa vik västerut och är en mindre vik och väldigt bra när det blåser och går stora vågor då stranden inte är så vid som Chrissi Akti. Stränderna syns inte från stora vägen västerut Ytterligare 100 meter västerut ligger de två andra vikarna då kallade kato Daratso. De här områdena ligger tätt intill varandra och namnen användes lite hipp som happ. Bra bad och bra hotel och nära till Chania gäller för hela området. Hoppas jag klarat ut begreppen lite åtminstone. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det betyder: Kreta i mitt hjärta
//Stina ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Lars!
Blir nog något hotell där nästa sommar, eller inne i Chania. |
|
|||
|
|||
![]()
Inne i Chania ...hm...där är det inga stränder...väldigt vacker stad..men sök Dig en bit utanför...ungefär som Du tänkte Dig...eller varför inte Rethymnon?
|
|
|||
|
|||
![]()
Rekommenderar Agii Apostoloi eller Chryssi Akti istället för Chania om du vill ha bra strand! I stan kan man inte bada... Taxi till Chania kostar 6 Euro, eller så tar man bussen...
Detta område strax utanför Chania är än så länge lugnt och icke så turistifierat, vi får se hur många år det dröjer innan turistbutikerna kommer hit... och trafiken... |
|
||||
|
||||
![]()
Nicosia,
Vill du bo lite närmare Chania så välj Nea Chora, 10-15 minuters promenad från centrum och gamla stan. Här finns bra badstrand, bra hotell och rum att hyra (om du bara väljer flygstol) och riktigt bra fiskrestauranger. En liten mysig hamn och ett område där lokalbefolkningen fortfarande sätter sin prägel på det dagliga livet. Härmed inte sagt att Chrissi Akti, Agii Apostoli och Pano & Kato Daratsos är ett sämre val. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Ja - bra och billig mat, mezedes! Och som sagt, på promenadavstånd till Chania.
|
|
|||
|
|||
![]()
Lars, tack för tips. Nea Chora verkar ju spännande.
Vi är av den sorten att vi hellre bor i en stad och tar buss eller bil till en strand. Jag har uppfattat Chania som typ ett större Rethymnon. Har varit på Kreta många gånger, i Rethymnon, Agia Pelagia, Heraklion, Hersonissos, Agios Nicolaous, och dessa olika ställens omgivningar. |
![]() |
|
|