Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-27, 21:52
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Karpathos nästa sommar

Hej alla.

Vi tänker resa till Karpathos i augusti 2010, var ska vi bo? Hur är strand i stan, det är viktigt att vi bor vid en sandstrand utan sten.

Har någon bott på hotell Mediterranean utanför Karpathos stad?

Bopia
Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 22:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Karpathos nästa sommar

Det är sten på stranden i/utanför stan - men absolut inga mängder. Det är ingen stenstrand, snarare sandstrand med sten här och var.

Åker ni med småbarn? Då bor många i badorterna Amopi och Lefkos där det finns stränder helt utan sten.
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 11:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej BoPia! Kul att ni tänker pröva på Karpathos! Hotel Mediterranean har jag bara hört gott om, men ni ska veta att det ligger en bra bit ut ifrån själva Pigadia, i ett typiskt turistområde med mestadels hotell och tavernor. Stranden i Pigadia är stenigare närmare staden. En bit längre bort - men inte lika långt ut som där Mediterranean ligger - ser den ut så här:

Mestadels sand, med några enstaka platta stenar. Ännu längre bort från staden lär det bli bättre ändå, men det har jag inte sett själv; så långt ut orkar vi inte kånka badutrustningen...

Karin
som föredrar att bo mitt i smeten och njuta av folklivet
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 13:30
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Tack Karin

Vi vet att du har varit mycket på Karpathos, har du något bättre förslag på boende, vi vill gärna bo nära folklivet men stranden är viktigare.

Ska ni till Karpathos nästa sommar?

bopia
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 14:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Ja, det finns ju flera hotell som ligger liksom på halva vägen, men ändå vid den "sandigare" delen av stranden. Sikta på en km närmare centrum, så blir det en rimligare promenad, tycker jag. Fotot togs en bit bortanför Zephyros Village. Om jag tittar på Apollos utbud skulle jag nog kunna tänka mig Oasis, Romantica, Parasol eller varför inte Zephyros. Många kalimeror har trivts på dessa hotell.

Och ja, vi åker ner den 17 juni på tre veckor. Vi ska bo på Manos Plaza, som finns i Airtours utbud. Mitt på hamnpromenaden...

Karin
med 230 dagar kvar
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 16:35
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Fotot togs en bit bortanför Zephyros Village.
Zephyros Village, där bodde vi. Vi hade läst så positivt om det innan, så vi blev lite besvikna. Där var helt ok, förutom ett par saker, tyckte vi. Kackerlackorna men först och främst att det inte fanns skugga på balkongen någon gång på dagen. Köket var inte så fräscht heller, skulle inte vilja laga mat där, fast jag är nog lite petig med sånt.

Stranden ser väldigt fin ut på bilden, men vi tyckte faktiskt inte alls att den var någon höjdare, ok inte mer och...väldigt stenig. Vi kanske inte gick tillräckligt långt?

Nu gjorde detta ingenting för oss, Karpathos är underbart!! Alla de underbara stränderna runt om på ön, byarna, det vackra landskapet, jag är väldigt glad att jag fått uppleva det
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:21
inkfishs avatar

Måste bara få inflika - kackerlackor har inte mycket med hotellens standard att göra, dem kan man råka på lite varstans.

Ofta dyker de upp när det är väldigt varmt
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:36
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
kackerlackor har inte mycket med hotellens standard att göra, dem kan man råka på lite varstans.

Visst är det så.

Enigma
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:54
Vilmas avatar

Citat:
kackerlackor har inte mycket med hotellens standard att göra, dem kan man råka på lite varstans.

Nej, jag skrev det mest på skoj. Men jag gillar dem inte.

Att inte kunna sitta i skugga på vår balkong, var det stora minuset, tyckte vi.

Så mycket som påverkar intrycket.
När vi var där pågick ett bygge. Varje vardag morgon startades en kompressor, utanför vårt sovrum, som vi vaknade av. Ganska störande fast det var ju något tillfälligt.
Lite dråpligt i det hela var, att den sommaren byggdes det ett hus på granntomten, här hemma, vid vår sommarstuga. Det var ett gäng polacker som snickrade från tidig morgon till sena kvällen. Jag tänkte innan vi åkte, vad skönt det ska bli att slippa höra det där ljudet. Ur askan i elden kan man säga
Ursäkta att jag avvek lite från ämnet.
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:57
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Nej, jag skrev mest på skoj. Men jag gillar dem inte.
Tror inte att någon gillar kackerlackor. Att jag skrev över huvud taget var att en del människor är paniskt rädda för kackerlackor, att det finns en hel del myter kring dem - och att en av dem är att hus där kackerlackor finns är skitiga hus. Så är det ju inte.

Därför tyckte jag att det var synd om någon skulle tro att Zephyros var skitigt just pga av att ni sett kackerlackor där.
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 19:10
Vilmas avatar

Citat:
Därför tyckte jag att det var synd om någon skulle tro att Zephyros var skitigt just pga av att ni sett kackerlackor där.
Du har rätt, inkfish. Det hade varit orättvist.
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 19:53
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Bodde på Oasis i somras. Helt okey lägenheter. Enkelt och rent, Maria och hennes man tar väl hand om sina gäster. Bra läge, nära både strand och stad. Flera bra tavenor mitt emot.
Gå en liten bit bort till vänster när ni kommer ner på stranden, så blir stenarna färre. Vi låg dock oftast nedanför Dolphins strandservering, goda pitagyros och toan på hotellet bakom fick användas.

Vill man ha lite högre klass på hotellet ligger Romantica granne. Det såg fint ut.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 20:07
Chrillan Chrillan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Gå en liten bit bort till vänster när ni kommer ner på stranden, så blir stenarna färre. Vi låg dock oftast nedanför Dolphins strandservering, goda pitagyros och toan på hotellet bakom fick användas.
Där brukade vi också vara när vi valde den stranden. Himla bekvämt med toa på hotellet och riktigt fräscht var det! Fö tycker jag att stranden är helt OK, inte lika magisk som t ex Apela, men absolut inte dålig
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 08:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Måste bara få inflika - kackerlackor har inte mycket med hotellens standard att göra, dem kan man råka på lite varstans.

Ja och om man lämnar mat eller rester framme känner de sig snabbt inbjudna. Till viss del har deras antal med städning, köksstandard och besprutning att göra men även ett riktigt rent ställe kan få besök. Det gäller ju att ta tag i problemet när det duker upp, ta bort godsakerna, skura noga överallt, även i springor och vrår och sen kanske forsätta med kemikalierna. När jag bott på ställen med mycket noggrann daglig städning har jag inte sett några kackerlackor men där det varit lite mer utspritt och inte lika grundligt har en och annan hälsat på. Då brukar jag gå ut och handla en flaska klorin och städa över alla ytor ordentligt. Det gillar de inte alls.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 10:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Tycker inte att man träffar på så många kackelackor i Grekland.
Det verkar mycket vanligare i tex. Spanien!
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 13:51
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!

Vi gillade stranden vid Pigadia! Första dagen traskade vi iväg längst bort men vi kom fram till att det var helt ok nära stan. Vi bodde på hotel Atlantis precis i stan och det kan vi verkligen rekommendera. Rummet var lite sunkigt 2006 men sen dess har dom visst renoverat. Jag bokade på nätet och tog flygstol med Apollo. Härligt att bo mitt i stan och ändå nära stranden. Karphatos är toppen och värt ett återbesök känner jag. Lite blåsigt var det men det gjorde samtidigt att det inte var så hett.
Britt, Åland
Svara med citat
Gammal 2009-11-06, 21:58
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Och ja, vi åker ner den 17 juni på tre veckor. Vi ska bo på Manos Plaza, som finns i Airtours utbud. Mitt på hamnpromenaden...
PÅ MIN 20ÅRS DAG!!!!!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.