Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-02, 19:45
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Bra Stockholmsrestauranger?

Har ni tips? De behöver inte vara grekiska, men tipsa gärna om grekiska, eftersom jag på senare tid endast ätit på en. Minns varken gata eller namn. Den ligger ganska nära Nytorget på Söder och har två ingångar. Man kan gå in från hörnet eller på sidan. Andra gången tog det ett tag innan jag fattade att jag var på samma ställe. Tyckte personalen såg misstänkt lik ut... Dionysos på Bondegatan är det!

Mina restaurangtips är Indian garden, särskilt den på Heleneborgsgatan.
Soldaten Svejk på Östgötagatan. Här talar vi rejäl och god husmanskost till rimliga priser! Sist åt jag gulasch med knödel.
Shanti, ytterligare en indier, har jag nu prövat.
Arirang, koreansk restaurang, på Luntmakargatan.
Aina

P.S. Är medveten om att detta ämne säkert inte är nytt, men har tyvärr inte tid att söka just nu.
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 20:15
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Bra Stockholmsrestauranger?

Prova 'Axela' på Götgatan, korsning Katarina Bangata. Jätte gott och rimliga priser! Sen gillar jag Berns asiatiska också. Passa på att se Hairspray på Kinateatern samtidigt! Bättre musikal får man leta efter just nu. Jösses vilken show!!
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 21:05
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Oj,
Det var en STOR fråga, så jag skall väl försöka begränsa mitt urval något...
Bästa restaurangen: Matthias Dahlgren! utan konkurrens. Kanske lite i dyraste laget, men faktiskt värt upplevelsen, även om man bara får plats i baren, för matsalen är bokad en månad i förväg

Den i mitt personliga tycke trevligaste greken: Mykonos på S:t Eriksgatan 95, inte dyrt, har "riktig" retsina och snålar inte på ouzon. Maten är riktigt bra! En varning dock för deras skordopsomo (stavning?), inte god, men när de väl börjar använda smör istället för margarin...

Några andra tips:
Långbro värdshus, bra mat, humana priser, dock inte billigt.

Sedan finns det en Etiopisk restaurang på ringvägen nära skanstull, i ett av blomsterfondens hus, inte dyrt och garanterat lite ovanligt.

sedan finns det Wedholms fisk, en ganska bra fiskrestaurang, på nybrokajen 17.

Sushi: Roppongi på hantverkargatan. Det finns två stycken i denna "kedja", men det är den på hantverkargatan vid S.t Eriksgatan du söker.

Elektra, en grekisk restaurang i Sundbyberg. Jag har ätit där en gång med min dåvarnade flickvän. Maten var bra, men servicen var sådär, och min dåvarande var inte imponerad efter 20 år i Grekland.

vad mer?

Några kvarterskrogar?
Linas bar på hantverkargatan, nu när Hoa-hoa inte längre är ägare så känns det både gladare och fräschare. De serverar kött. nån enstaka fiskbit o pasta, men mest kött.

Systrarna Lundberg på rörstrandsgatan, hyfsad husmanskost till vettiga priser. Kan dock vara ganska fullt.

Bra lunch: Food court i Kista Centrum, hyfsat urval av restauranger, inte lika bra som för 4-5 år sedan, men fortfarande ett kul ställe för en lunch.

Om du har lite mer precisa önskemål så hjälper jag dig gladeligen lite mer!

/Grimm, som nu blev sugen på mat...
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 20:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Tack för svar. En del namn låter så bekanta. Kommer på att Axela har jag ätit lunch på någon gång osv. Jag ska anteckna så jag minns när det väl är dags att gå ut och äta.

Mina önskemål är inte precisa, Grim. Jag äter vad som helst, bara det är gott. Men helst till rimliga priser. Hellre vällagad husmanskost än en specialbehandlad liten pluttoxfilébit och två korslagda grönsaker till...om ni fattar vad jag menar. Prisklass: budget-medel.

Minns inte vad Döden i grytan klassas som, nära Norrtull, men det besöket var värt pengarna. Åh, den kaninen...!

Sjögräs (Timmermansgatan) hade jag hört mycket positivt om. För all del gott, men lite för tillkrånglat, för många smaker. Kocken hade försökt slå knut på sig själv. Jag tror mina vänner som nöjde sig med "dagens" var nöjdare än jag.

Aina som skriver
Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Hellre vällagad husmanskost än en specialbehandlad liten pluttoxfilébit och två korslagda grönsaker till...om ni fattar vad jag menar. Prisklass: budget-medel.
Mitt stamställe Östgötakällaren stämmer in exakt på din beskrivning, och min nya favoritkrog Humlehof på Folkungagatan är i samma klass.
Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 15:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

För oss Umeåbor som mera sällan vistas i Stockholm framstår ändock Kinarestaurangen på Kungsgatan som en kulinarisk fullträff!

Kinarestaurangen är belägen just mittemot det berömda "Vetekatten" på bekvämt gångavstånd från centralstationen. Den buffé man serverar är i en klass icke av denna världen, och mycket prisvärt är det också enligt vårt förmenande.

Därest vi förfoga erforderligt antal timmar i väntan på Arlanda, då tar vi tåg eller buss in till kinarestaurangen att spisa deras förträffliga buffé. Senast vi var där betingade buffén pris av strax över 100 Sek pp. Ett helkrus vin därtill var även det av lågprisklass.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 13:47
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

Hur kunde jag glömma en av mina absoluta favoriter?
Soldaten Svejk på Östgötagatan/Folkungagatan. Ett riktigt härligt ställe, med god tjeckisk husmanskost, rejäla portioner och öl som smakar himmelskt gott samt en därtill hörande relativt lång väntetid för att få ett bord. Att reservera ett bord går inte, vilket jag tycker är rätt skönt.

/Grimm, som njuter av Umeås grå himlavalv f.n.

Senast redigerad av grimm den 2009-11-14 klockan 13:49. Anledning: ibland blir syftningsfelen alltför stora
Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 16:02
Hestia Hestia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Arne och Birgitta, kommer ni ihåg namnet på den förträffliga kinarestaurangen på Kungsgatan?
Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 18:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
Arne och Birgitta, kommer ni ihåg namnet på den förträffliga kinarestaurangen på Kungsgatan?
Den heter KinaWang dock om vi pratar kina mat tycker jag nog Bamboo Palace som oxå ligger på Kungsgatan fast åt andra hållet ner mot Stureplan är snäppet bättre, större buffe och sushi för den som gillar det och härligt gott dessert bort med flera olika glasser.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 14:26
Hestia Hestia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Tack för svaret Camilla!
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 22:14
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre

Reg.datum: maj 2005

Nu är jag inte någon Stockholmsexpert men alla gången jag har varit i Stockholm har jag ätit grekisk mat på Esperia (ligger nära Katarinahissen på St.Paulsgatan 17 tror jag) och det har varit kanongott alla gånger. Jag tror nog att jag ska satsa på att äta där även nästa gång jag jag är i huvudstaden. Varför ändra ett vinnande koncept?
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 11:38
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Kul med lite restaurangtips i Stockholm. Det passar mig perfekt eftersom jag åker dit på fredag. Det jag vet nu är att vi ska äta på restaurang Imperiet på lördag (ligger på Söder tror jag). Är det någon som vet om det är bra? På Fredag ska jag försöka utforska någon av de restaurangerna som det har tipsats om här.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 09:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Det jag vet nu är att vi ska äta på restaurang Imperiet på lördag (ligger på Söder tror jag). Är det någon som vet om det är bra? På Fredag ska jag försöka utforska någon av de restaurangerna som det har tipsats om här.
Imperiet ligger i gamla skatteskrapan på Götgatan, på Söder. Har inte varit där ännu. Det sägs var bra. Har ni tid över kan jag rekommendera er att ta hissen till översta våningen där Och himlen därtill ligger. Det är ganska fin utsikt därifrån.

Det finns massvis med bra restauranger på Söder. Svårigheten är att välja vilken typ av mat man ska äta. Igår var jag på Humlehof som ligger på Folkkungagatan. Lika trevligt, och lika gott, som alltid. En Ful & en Gul på Erstagatan är också mycket bra, precis som Fräcka Halvpannan är.
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 11:42

Tack Janne för tipsen. Har kollat in länkarna och blev mest intresserad av Humlehof, men ska kolla upp de andra lite mer ingående. Vi kommer chansa, dvs inte boka bord innan. Jag vet att det är lönehelg men nog ska man väl kunna få plats någonstans ändå. Självklart ska vi ta oss upp till "Och himlen därtill" när vi ändå är så nära.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 08:33
Kalimeras avatar
Admin

Går ni förbi Nytorget kan ni ta en titt på nyöppnade Nytorgets Urban Deli. Det är en ekologisk affär, bar och restaurang i samma lokal.
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 10:49

Jag har kollat in hemsidan och det ser mysigt ut. Nytorget ligger på en plats som vi vanligtvis inte brukar besöka när vi är i Stockholm. Kanske just därför vi ska göra det denna gång. Överhuvudtaget är Söder något som vi inte varit på så mycket, men nu ska vi bo på hotell Rival så då blir det nog en del Söder för vår del.

Tack för tipset det är alltid kul att få lite förslag. Nu ska jag slänga i det sista i väskan och snart ge mig iväg.

//Ingela
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.