|
|
||||
|
||||
julshopping i norr eller söder?
Funderar på om jag ska ta en tur upp till Norrland - upp till snön, kanske besöka någon julmarknad ... eller ska jag kanske ta en tur ner till Skåne ... åka över till Köpenhamn och Tivoli.
Det är nämligen så att jag har fått en valfri tågresa (första klass) inom Sverige. Eftersom jag bor i Mälardalen så är det uppåt eller neråt som gäller. Mitt delikata problem är att jag måste resa före årets slut... med andra ord ganska omgående. Är det ingen Kalimeraträff på gång? Jag kommer om det bara är tillräckligt långt bort. Jag skulle bli mycket glad om ni kunde hjälpa mig, tipsa om någon mysig, vacker, spännande stad att resa till så här innan jul. |
|
||||
|
||||
Sv: julshopping i norr eller söder?
Så här glad!
|
|
||||
|
||||
Lisebergs julmarknad brukar ju vara väldigt fin Så västerut kan du ju åka också I Göteborg finns det ju många Grekrestauranger också
Riitta |
|
||||
|
||||
Ja Liseberg är fint och inte långt därifrån ligger Athena, vid Heden, otroligt god mat och trevlig personal. Vi kom just därifrån.
Tivoli är säkert också väldigt fint men i Köpenhamn är det ju så otroligt dyrt nu för oss svenskar. |
|
||||
|
||||
Jag var nyligen varit i Köpenhamn och tyckte inte att det var så dyrt som jag räknat med. Handlade en del barnkläder till barnbarnen. Det finns ett stort utbud av ekologiska barnkläder och priset i kronor är lägre än här hemma så jag räknade ut att på en del saker blev det som att handla här.
De vackra handgjorda julkulorna väckte visst habegär men med tanke på att de skulle transporteras en del så avstod jag. Såg mycket läcker dansk design och massor av snygga kläder. Här i Umeå har vi Gammlia julmarknad den 5-6 december med många lokala utställare. Den ligger vid museumet vackert vid de gamla huset på friluftsområdet. Här kan du handla hantverk, äta souvas, dricka lingonglögg samt mycket mer. Förhoppningsvis har vi då härligt vinterväder. Den lilla snö som kommit håller just nu på att försvinna i det varma vintervädret men det bör hinna komma ny. Vi har en ganska bra grekisk restaurang i staden och kanske kan du får med några kalimeror härifrån på en liten middag. Var själv där i cafédelen igår kväll med en kalimera från norr och hennes barn. Jag åt moussaka och den var riktigt god. Norrland är vackert på vintern och vi har även en ljusfestival som brukar förgylla staden i december. Eva |
|
||||
|
||||
På fredag den 20/11 träffas vi på after work med grekisk buffé på Kafé Kafelino som ägs av Andreas från Rhodos. Vi blir ca 10 personer. Du är hjärligt välkommen. Luleå är en vacker vinterstad och det ordnas säkert fler evenemang där under helgen.
Två veckor senare är det julmarknad i Storforsens naturreservat, en av Sveriges absolut vackraste platser. Du kan boka in dig på hotell Storforsen, äta julbord, gå på Raimos bar (från filmen Jägarna) och framför allt vara med om skotersafari, åka häst och släder, gå i fackeltåg längs forsen, äta souvas, fika hembakat och se hantverkare tillverka sina produkter och naturligtvis köpa hantverk och delikatesser. Och en massa annat som att tomten sitter i en gammal skogshuggarkoja, julmusik och bildspel från Piteälven. Gratis buss från Älvsbyn där tåget stannar. Läs med här: http://www.storforsensjulmarknad.se/ Eller så åker du riktigt långt norrut till exempel till Abisko eller Narvik och upplever det magiska vinterljuset och de fantastiska vidderna. |
|
||||
|
||||
Tack Riitta och Wilma! Göteborg och Lisseberg låter lockande.
|
|
||||
|
||||
Hej! Eva L. Gammeldags julmarknad i Umeå ... låter trevligt. Nu är det så att jag har fått två resor så jag kan resa både norr- och söder över. Tyvärr reser jag ensam ... men kanske finns det någon kalimerian som är sugen på lite Grekisk mat
|
|
||||
|
||||
Elisabet! Tack för inbjudan! Den 20/11 är jag upptagen. Hade det varit den 21/11 hade jag bokat idag! Det skulle ha varit så.... roligt! Och Andras hade jag gärna velat träffa eftersom Rhodos ligger mig varmt om hjärtat
Julmarknaden vid storforsen låter även det inbjudande ... men den 20:e suck! |
|
||||
|
||||
Utanför mitt fönster ser världen idag ut som en polsk långfilm ... grått och trist. Hade jag inte varit upptagen i kväll hade jag nog suttit på tåget nu på väg till Luleå. Tillsammans med Elisabet och andra vänner/kalimerianer hade jag njutit av grekisk buffé hos Andreas på kafé Kafelino.
Elisabet! Tack för inbjudan och en trevlig kväll önskar jag dig. Lilla sjöborren |
|
||||
|
||||
Tack det ska vi ha, och vi höjer ett glas ouzo för dig i kväll!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Önskar er en trevlig kväll! |
|
||||
|
||||
Citat:
Önskar också er i Luleå en trevlig kväll. Eva |
|
||||
|
||||
Jippii det snöar! Små fina flingor,inte större än knappnålshuvuden men ändå...
Önskar att de i eftermiddag - lagom till luciafirandet i stan - ska blir stora som lovikavantar. Ops!! Var tog flingorna vägen - försvann ... Underbart är kort. Men man kan väl inte förvänta sig så mycket mer här i Mälardalen. Hur har ni det där uppe i Umeå, Luleå, Piteå? Förmodar att ni kan göra snöänglar. Lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Minus 3,5 grader i Umeå, men icke en snöflinga ännu. Dock har vi förvarnats om att det ska komma snö nu under aftonen.
Mörka moln på himlen talar även för detta. Arne |
|
||||
|
||||
Minusgrader här i Luleå också, men inte en snöflinga i sikte...
Dock har jag varit med om det finaste Lucia-tåg jag någonsin sett och hört under mitt 33-åriga lärarliv. Detta hände i fredags i Råneå kyrka (en by i Luleå kommun). Vilka fantastiska sångfåglar och vilken duktig musiklärare vi har i vår lilla skola. Vintermörkret försvann för en stund... Ivi |
|
|||
|
|||
Nu har vi äntligen fått snö här i Härnösand,som jag har längtat!
November har jag förträngt,kolsvart och regn hela tiden. Hoppas att snön for iväg uppöver så ni också får lite vitt på backen. Pia |
|
||||
|
||||
Citat:
Här i södra Norrbottens skogland ligger det en knapp dm hård gammal snö - så lite att det räknas som "ingen snö" och så hård att den är värdelös att göra änglar i. Skidspåren är dock välpreperade och jättefina och eftersom det är lite kallare nu, så öppnar nog snart backen med finfin kanonsnö. Och förhoppningsvis vräker den äkta snön snart ner i ett par dagar så man får skotta lite |
|
||||
|
||||
Piam ! Du menar väl äver neröver ... mot Mälardalen
Härnösand ...poesi i mina öron. Min mamma är från Älandsbro så jag vet hur ett vinterskrudat Härnösand ser ut. Lilla sjöborren |
|
|||
|
|||
Jag delar med mig till Mälardalen också, naturligtvis!
Sjöborren du skriver om H-sand.Imorse när jag for till jobbet hade dom tänt marschaller längs vår paradgata Nybrogatan det gör dom varje år och det är så himla fint Pia |
|
|