Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-15, 11:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Slö söndag

...jag gör inget idag, så känns det i alla fall.

Vädret är jättefint. Borta vid det biologiska reningsverket planterar man idag 1800 små trädplantor i den jord som blivit resultatet av reningsprocessen. En riktig skog ska det bli.

Och jag sitter här och slöar. Förhoppningsvis finns det andra som kan ställa upp. TV-Mammas är i allafall där, helt säkert, så i morgon får jag veta hur det utföll.

Jag jagar flugor. Massor av flugor. November är en flugmånad, det slår aldrig fel. Jag har satt upp äckliga klisterremsor både ute och inne, jag slår ihjäl dem med utmärkta svenska flugsmällor från Biltema eller Clasolsson, barna hade med sig tio stycken, ståltrådsskaft med svikt, inte en fluga klarar sig. Min man har flugdödarmani, han hatar dem.

Varför det är så många just nu vet jag inte. Söker de värme? Har de suttit och väntat nån annan stans hela sommaren och tar nu chansen att värma sina äckliga fötter i solen på min ytterdörr? Matos och kattbajs och kompost att lockas till är ju inget nytt, det finns hela året. En del får har fått lamm på berget här bakom, är det kläckningsställena? Men det är samma sak nere i stan, massor av flugor. USCH!

Tittar på ett bra program på ERT3. En lantbrevbärare vid albanska gränsen har 15 byar att sköta om. Oavsett väder åker han sina rundor. Det får mig att nynna "-jag är en lantbrevbärare, jag går i snö och is...och intet är mig kärare än gå på detta vis"...var det Bertil Boo?

Han är så välkommen i de halvt öde byarna som hukar under snögloppet, här kommer pensionen, här kommer paket från utlandet, här kommer veckans nyhetsförmedlare!

Snögloppet känns bekant, jag riktigt känner hur jag blir kall om fötterna när isvattnet tar sig in i skorna.

Nej. tilbaka till solskenet, flugorna till trots. Slö söndag, men skön!
Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 11:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Slö söndag

Låter härligt med trädplantering Behövs verkligen på Kalymnos.
Kämpa på med flygorna. Här är det fritt från småkryp ny, med rådjur har vi gott om tom. på tomten
Ha de så bra!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 12:12
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vilken tur för oss att du hade en slö söndag och hade tid att skriva här!
Det var lätt att se flugornas invasion oh den trogne lantbrevbäraren på sin runda tack vare dina ord.

Ivi
Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 14:30
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Det var söndagens varma lilla stund att få läsa din berättelse, tack! Vi har vitt och snöigt här i mellersta Finland, men säkert blir det varmare i morgon. Jag sitter här vid pc och njuter av små fåglars stök efter frön bakom fönstret.
Försök att klara dig med dina flygande "vänner"!
Eija
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 16:14
Monica Ps avatar

Vilken succé det blev med trädplanteringen! Alla 1800 plantorna sattes av tusentalet entusiastiska barn och föräldrar. Jag vet inte om man förberett bergssidan med jord, ska ta reda på det, men i alla fall kommer vattningen att ske av reningsverkets personal . Nu är det att hoppas på att fler företag än firma Skobourdi sponsrar plantor och T-tröjor så att vi kan få fler skogsområden på denna kala ö.

Och då ska jag vara med! Senast jag planterade skog var i Jämtland . Vi gick två och två, en vuxen och ett barn, och satte granplantor, eller om det var tall, på ett kalhygge. I skogsbrynet stod en älg och spanade och tackade för läckerbitarna. Tidigare var jag med om en annan plantering där en bäver sen dränkte hela området genom att bygga en damm lite lämpligt...

Olika områden, olika problem. Skog villl vi ha!
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 19:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Härlig läsning...Lycka till med skogen...Här är det ju inte älgar utan andra djur som kan vara problem...Gillar getter trädplantor??

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 20:11
Monica Ps avatar

Skulle tro det, Lissi! Getterna är säkert en faktor att räkna med när man ser hur kala en del öar är. Å andra sidan finns det ju getter även på skogigare områden av världen.

Alla som vill ha sin trädgård i fred här har stängsel och murar och grindar...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.